کروم گوگل ۲۰ میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد

اگر قاضی آمریکایی با پیشنهاد وزارت دادگستری برای وادار کردن گوگل برای فروش اجباری کروم موافقت کند، کسب و کار این مرورگر ۲۰ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، منابع آگاه می‌گویند وزارت دادگستری آمریکا از قاضی فدرال، آمیت مهتا که در اوت، حکم داد گوگل انحصار غیرقانونی بر بازار جست و جوی آنلاین داشته است، درخواست خواهند کرد این شرکت را ملزم کند اقداماتی را در ارتباط با هوش مصنوعی و سیستم عامل اندروید خود انجام دهد. اگر قاضی فدرال با این پیشنهادها موافقت کند، می‌تواند بازار جست و جوی آنلاین و صنعت رو به شکوفایی هوش مصنوعی را دستخوش تغییر کند.

داشتن محبوب‌ترین مرورگر وب جهان، برای کسب و کار تبلیغات گوگل کلیدی است. این شرکت قادر است فعالیت کاربرانی که با وارد حساب خود شده اند را مشاهده کند و از این داده‌ها به شکل موثر برای تبلیغات هدفمند استفاده کند که ضامن تامین عمده درآمد این شرکت است. گوگل همچنین از کروم برای هدایت کاربران به استفاده از هوش مصنوعی بهره می‌برد.

مندیپ سینگ، تحلیلگر شرکت بلومبرگ اینتلیجنس اظهار کرد: اگر این فروش اجبار شود، کروم با توجه به بیش از سه میلیارد کاربر ماهانه فعال این مرورگر، حداقل بین ۱۵ تا ۲۰ میلیارد دلار ارزش خواهد داشت.

باب اودانل از شرکت تحقیقاتی «تِک‌نالایز» گفت: قیمتی که خریداران تمایل دارند پرداخت کنند، به توانایی آنها برای متصل کردن کروم به خدمات دیگر بستگی خواهد داشت. این مرورگر درآمدزایی مستقیم ندارد اما درگاهی به سوی خدمات دیگر است.

مقامات ضد انحصارطلبی می‌خواهند قاضی به گوگل دستور دهد کروم را که محبوب‌ترین مرورگر وب در سراسر جهان است، بفروشد زیرا نقطه دسترسی کلیدی است که بسیاری از افراد از طریق آن، از موتور جست و جوی گوگل استفاده می‌کنند. طبق آمار سرویس تحلیل ترافیک وب «استات کانتر»، مرورگر کروم حدود ۶۱ درصد از بازار آمریکا را تحت نفوذ خود دارد.

به گفته منابع آگاه، وکلای دولتی طی سه ماه گذشته، با ده‌ها شرکت در هنگام تهیه این توصیه دیدار کردند. به گفته منابع آگاه، ایالت‌ها هنوز در حال بررسی اضافه کردن برخی پیشنهادها هستند و برخی جزئیات ممکن است تغییر کند. با این حال، مقامات ضد انحصارطلبی، از گزینه شدیدتری که گوگل را مجبور به فروش اندروید می‌کرد، عقب نشینی کرده اند.

اریک اشمیت، مدیرعامل سابق گوگل به شبکه سی ان بی سی گفت: تجریه این شرکت‌ها، مسائلی که در خصوص آنها وجود دارد را حل و فصل نمی‌کند.

گوگل هم در یک پست وبلاگ اعلام کرد اگر شرکت‌های دیگر مالک کروم باشند، انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری چندان در آن برای رایگان نگه داشتنش نخواهند داشت و احتمالا ناچارند مدل کسب و کار خود را تغییر دهند. اگر این شرکت مجبور شود کروم را واگذار کند، مصرف کنندگان و کسب و کارها آسیب خواهند دید.

بر اساس گزارش بلومبرگ، فروش اجباری کروم، به یافتن یک خریدار علاقمند مشروط خواهد بود. کسانی که توانایی خرید چنین دارایی را دارند مانند شرکت آمازون، خود با تحقیقات ضد انحصارطلبی مواجه هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا