اقتصادی

کسری بودجه دولت قطعا بهتر از سال‌های قبل مدیریت خواهد شد

فرماندار بانک مرکزی در یادداشتی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: “این روزها کارشناسان اقتصادی نکاتی را برجسته کرده اند که لازم به توضیح است.”

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، در نامه عبدالناصر همتی آمده است: “این کارشناسان معتقدند رشد نقدینگی در سال 1998 و سه ماهه اول سال 1999 بسیار زیاد بوده است.” رشد پایه پولی سال گذشته بالاتر از میانگین 50 ساله اقتصاد بود ، اما با وجود کسری بودجه قابل توجه دولت ، از این روند عقب نماند و رشد 8.8 درصدی آن در سه ماهه اول فاصله قابل توجهی از رشد فصلی قبلی بود. نه

البته رشد نقدینگی همیشه پدیده ساختاری در اقتصاد ایران بوده است. این مهم است که نقدینگی موجود و حتی رشد فعلی آن نمی تواند تورم بالایی را برای آنها پیش بینی کند. زیرا بخشی از نقدینگی موجود برای پوشش کسری بودجه استفاده خواهد شد.

در حقیقت ، فروش دارایی و انتشار اوراق قرضه دولتی و تأمین مالی کسر بودجه از اوراق به معنای استفاده از نقدینگی موجود در اقتصاد ، بدون اینکه به پایه پولی فشار بیاورد.

همتی اضافه کرد: “البته برای جلوگیری از تجمع ریسک های سیستمیک و خنثی کردن اقدامات ثبات بانک مرکزی ، سیاست های کلان در سایر بخش های اقتصاد کلان با دقت لازم انجام می شود.” در مورد مدیریت پول و نرخ ارز می توانم اطمینان دهم که قطعاً کسری بودجه دولت بهتر از سالهای گذشته اداره می شود و مسیر سیاست های پولی در حال حرکت به سمت نرخ بهره در بازار بین بانکی و راهروهای طبقه و سقفی است که بین 13 و 22 درصد ، توسط بانک مرکزی اداره می شود.

امیدوارم کارشناسان محترم با دقت و مسئولیت لازم با ارائه یک تحلیل علمی از اقتصاد به بانک مرکزی یاری رسانند و از پرسیدن سؤالاتی که ممکن است منجر به گمانه زنی یا افزایش انتظارات شود ، خودداری کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا