اقتصادی

کنترل کیفیت محصولات خط تولید با سامانه هوش مصنوعی

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه بر هوش مصنوعی موفق به طراحی و ساخت سیستم نوآورانه‌ای شده که با سرعت بالا، تصاویر محصولات را در خط تولید، پردازش و عیوب را به طور دقیق شناسایی می‌کند. این فناوری پیشرفته، ضایعات و هزینه‌های تولید را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد و به ارتقای کیفیت محصولات در صنایع مختلف کمک می‌کند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، قدیر حسینی، مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان در خصوص محصولات این شرکت و کاربرد آن‌ها اظهار کرد: حوزه فعالیت ما معطوف به کنترل کیفیت محصولات صنعتی در حین تولید است. سیستم ما با سرعت بالا در خط تولید محصولات مختلف، مانند در بطری که با سرعت ۱۵ عدد در ثانیه تولید می‌شود، به کار گرفته می‌شود. بر خلاف روش‌های سنتی که نیازمند نیروی انسانی با دقت محدود هستند، سیستم ما تصاویر محصولات را دریافت و با استفاده از هوش مصنوعی پردازش می‌کند. نتایج حاصل از پردازش تصاویر، مبنای تصمیم‌گیری برای جداسازی محصولات معیوب از خط تولید قرار می‌گیرد.

وی افزود: حوزه کنترل کیفیت تصویری سابقه‌ای ۲۰ ساله در جهان دارد و در ایران نیز شرکت‌هایی به این امر مشغول هستند. با این حال، پیچیدگی‌های ذاتی این حوزه ما را بر آن داشته تا الگوریتم‌های پردازش تصویر منحصر به فردی را برای هر چالش خاص توسعه دهیم.

حسینی ادامه داد: به عنوان نمونه، برای اولین بار در ایران، سیستم کنترل کیفیت المنت شیشه را برای بررسی خطوط ظریف و نامرئی خراشیدگی ناشی از گرم شدن المنت‌ها در شیشه عقب خودرو پیاده‌سازی کردیم. همچنین به عنوان پیشگام در ایران، سیستم تشخیص خط و خش شیشه خودرو را توسعه دادیم که به طور خودکار عیوب ظریف و نامرئی را شناسایی می‌کند. به طور کلی، طیف وسیعی از راه‌حل‌های نوآورانه را برای چالش‌های پیچیده در زمینه کنترل کیفیت ارائه می‌دهیم که ما را در زمره پیشگامان این حوزه در ایران و چند کشور دیگر قرار می‌دهد.

وی در خصوص بزرگترین یا مهم‌ترین دستاورد این مجموعه گفت: با توجه به ماهیت پیچیده فعالیت ما، نمونه‌های اولیه‌ای که پیشتر به آنها اشاره شد، از ارزشی بی‌بدیل برخوردارند. این نمونه‌ها به دلیل تحریم‌ها و دشواری‌های واردات نمونه‌های خارجی با قیمت‌های گزاف، نقشی حیاتی در فرآیند کنترل کیفیت ایفا می‌کنند.

به نقل از معاونت علمی ریاست‌جمهوری، حسینی تصریح کرد: به عنوان مثال، در کارخانه تولید المنت شیشه، با شناسایی و رفع به‌موقع عیوب در هزارمین نمونه، از ضرر و زیان ناشی از تولید ۵۰۰ هزار نمونه معیوب جلوگیری می‌شود. به طور کلی، راه‌حل‌های ما با ارتقای کیفیت محصولات، به تولیدکنندگان کمک می‌کنند تا ضمن بازگشت سرمایه اولیه، به سودآوری دست یابند و رقابت‌پذیری خود را در بازار افزایش دهند.

این فعال حوزه علم و فناوری در خصوص استفاده از حمایت‌های معاونت علمی ریاست جمهوری، گفت: ما به منظور ارتقای سطح تولید و ارائه محصولات با کیفیت‌تر، نیازمند تجهیزات پیشرفته‌ای هستیم که متأسفانه به دلیل هزینه‌های گزاف آنها، تهیه این تجهیزات برای مجموعه ما دشوار است. لذا نیاز به سرمایه قابل توجه و وام با دوره بازپرداخت بلندمدت، از جمله چالش‌هایی هستند که در این مسیر با آنها روبرو هستیم.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا