اقتصادی

۱۰ تا ۱۳ درصد مزارع میگو درگیر بیماری لکه سفید شدند

مدیرکل دفتر ماهیان و آبزیان نمکی آبزیان سازمان شیلات با اشاره به اینکه امسال 49 هزار تن میگو در کشور تولید شده است ، گفت: اقدامات انجام شده و همکاری مشترک با سازمان دامپزشکی باعث کاهش خسارات ناشی از میگوی لکه سفید شده است. تا 13٪ مزارع به این بیماری آلوده شدند.

وحید مدنی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز ، با بیان اینکه پرورش میگو در 5 استان کشور انجام می شود ، اظهار داشت: 4 استان جنوبی هرمزگان ، بوشهر ، خوزستان و سیستان و بلوچستان و استان شمالی گلستان تولید کننده میگو در کشور هستند که البته می توانند سهم قابل توجهی داشته باشند. توجه داشته باشید که تولید میگو به این معنی است که بیش از 90٪ تولید متعلق به استانهای هرمزگان و بوشهر است.

وی ادامه داد: طبق برنامه ششم توسعه ، تولید میگو در کشور باید امسال به 52 هزار تن می رسید اما با فراز و نشیب های اقتصادی و گسترش تاج ، کار خود را با 49 هزار تن تولید میگو و حدود 6 درصد کمتر از برنامه پیش بینی شده به پایان رساندیم. ” ما قصد داریم در سال 1400 میگو تولید کنیم.

مدیرکل دفتر امور آب با میگو و آب نمک افزود: پیش بینی می شود در سال 1400 60 هزار تن میگو تولید شود اما با دستیابی به توافقات لازم این مهم محقق می شود.

فعالیت 37 مرکز پرورش لارو میگو در کشور

وی با بیان اینکه اولین حلقه در زنجیره تولید میگو تولید لارو میگو است ، افزود: تولید پرورش دهندگان میگو و استخراج لارو مناسب از آن یکی از اقدامات مهم در زنجیره تولید میگو است. بیش از 35 مرکز پرورش لارو در استانهای بوشهر و هرمزگان و دو مرکز در استانهای سیستان و بلوچستان و شهر چابهار وجود دارد. در سال 1399 استان های خوزستان و گلستان فاقد واحد تولید مثل فعال بودند.

10 تا 13 درصد مزارع پرورش میگو امسال به بیماری لکه سفید مبتلا هستند

مواد معدنی در پاسخ به این سوال که آیا امسال گزارشی از بیماری لکه سفید در مزارع داشته اید یا خیر؟ وی گفت: بیماری لکه سفید در برخی از مزارع در سال جاری گزارش شده است اما با همکاری سازمان دامپزشکی به عنوان متولی پیشگیری و درمان بیماری ، توانسته ایم آسیب های ناشی از این بیماری را به حداقل برسانیم. سال گذشته تعداد زیادی از مزارع پرورش میگو در استان گلستان به بیماری لکه سفید آلوده شدند اما امسال حتی یک مورد از این بیماری در استان گلستان ثبت نکرده ایم.

به گفته وی ، امسال 10 تا 13 درصد مزارع کشور به لکه سفید آلوده شده اند اما برداشت به موقع از خسارات زیادی به این مزارع جلوگیری کرده است.

مسئول سازمان شیلات در قسمت دوم سخنان خود همچنین در مورد صادرات میگو اظهار داشت: میگوی ایرانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس و بخشی از اروپا صادر می شود. در سال 1392 50 میلیون دلار ارز از صادرات میگو به کشور بازگردانده شد و در سال 1398 این رقم به 146.5 میلیون دلار رسید. آمار صادرات سال 1399 هنوز نهایی نشده است.

برای پرورش آبزیان هشت پرس و جو لازم است

وی در پاسخ به س anotherال دیگری که چرا سازمان شیلات اجازه احداث حوضچه های میگو و فعالیت های آبزی پروری در سواحل جنوبی و ثبت میراث طبیعی را صادر کرده است ، گفت: به طور کلی برای هرگونه فعالیت آبزی پروری اخذ مجوز از سازمان نظام مهندسی ضروری است. کشاورزی و منابع طبیعی. این بدان معناست که هر متقاضی که می خواهد در این زمینه اقدام کند ، باید از طریق سیستم پنجره واحد درخواست خود را به سازمان نظام مهندسی ارائه دهد و از مقررات پیروی کند.

مدنی افزود: از طرف دیگر ، تا آنجا كه به توافق در مورد فعالیت فردی مربوط می شود ، آن شخص باید هشت مورد استعلام را به سازمان های میراث فرهنگی ، منابع طبیعی ، امور اراضی ، جنگل ها و مراتع ، ادارات آب و گاز و غیره به سازمان مهندسی كشاورزی ارسال كند ” این وسایل را تهیه و تعیین کنید که آیا شخصی طبق معیارهای خاص توانایی پرورش آبزی پروری در منطقه را دارد یا خیر. خارج از این روند ، هیچ منطقه ای از منابع طبیعی در کشور واگذار نمی شود و در صورت عدم دریافت هرگونه استعلام ، مجوز صادر نمی شود.

در پایان مدیرکل دفتر میگوی نمکی و نمکی گفت: توسعه ، پرورش و پرورش میگو به دلیل جوانی که این فعالیت در کشور دارد ، همچنان در زمینه های مختلف از جمله تأسیس واحدهای تولیدی بدون بیماری خاص نیاز به حمایت های لازم دارد. آزمایش بررسی و ترویج روشهای جدید تولید ، توانایی متقاضی در استفاده از تسهیلات مطلوب ، پشتیبانی در قالب توسعه همه جانبه بیمه از منابع تولید ، تخصیص اعتبار برای مهندسی مجدد مجتمع میگو ، توسعه با کیفیت تولید مواد غذایی میگو در کشور ، اجرای آموزشهای تخصصی و عملی برای کشاورزان و کارشناسان و انجام تحقیقات کاربردی در زمینه تولید در محیط های گلخانه ای.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا