استان ها

۵ ماده غذایی که باعث استرس و اضطراب می‌شود

توصیه کارشناسان تغذیه:

کارشناسان تغذیه در پژوهش اخیر خود دریافتند، مصرف برخی از مواد غذایی منجر به تحریک استرس و اضطراب افراد می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه خبرگزاری آنا، کارشناسان می‌گویند، مصرف برخی از مواد غذایی منجر به تحریک استرس و اضطراب افراد می‌شود؛ آنچه می‌خوریم نه تنها بر سطح تناسب اندام بلکه بر خلق و خوی ما نیز تأثیر می‌گذارد. بی دلیل نیست که روده ما «مغز دوم» نامیده می‌شود و تحقیقات نشان می‌دهد که تریلیون‌ها میکروارگانیسمی که در روده ما زندگی می‌کنند که به عنوان میکروبیوم روده نیز شناخته می‌شوند، با سیستم عصبی و ایمنی ما ارتباط برقرار می‌کنند و درنهایت بر خلق و خوی کلی ما تأثیر می‌گذارند؛ بنابراین روده و مغز به هم مرتبط هستند و این بدان معناست که در حالی که خوردن غذا‌های دوستدار روده می‌تواند خلق و خوی شما را پایدارتر نگه دارد و مصرف غذا‌هایی که باکتری‌های روده از آن‌ها متنفرند، در واقع می‌توانند خلق و خوی شما را خراب کرده و استرس و اضطراب را تحریک کنند.  

مطالعات نشان می‌دهد که میکروارگانیسم‌های موجود در روده ما انتقال دهنده‌های عصبی را در مغز تولید می‌کنند که در فرآیند‌هایی مانند حافظه، یادگیری، توجه و تنظیم هیجان شرکت فعال دارند. عدم تعادل تغذیه‌ای می‌تواند به شدت بر خلق و خوی شما تأثیر بگذارد و شما را پریشان کند. به عنوان مثال، عدم دریافت پروتئین کافی می‌تواند بر عملکرد مغز شما تأثیر بگذارد. از سوی دیگر، پروبیوتیک‌ها و پری بیوتیک‌ها می‌توانند به سالم نگه داشتن باکتری‌های موجود در دستگاه گوارش کمک کنند. بررسی‌ها نشان دادند غذا‌هایی وجود دارند که ممکن است به طور موقت خلق و خوی شما را تقویت کنند، اما بعداً می‌توانند سطح استرس شما را مختل کنند.

یک متخصص تغذیه لیستی را پیشنهاد داده که شامل غذا‌هایی می‌شود که می‌توانند سطح استرس شما را تحریک کنند و باید از مصرف مکرر آن‌ها خودداری کرد به ویژه زمانی که یک روز پرتنش در پیش دارید.

** خوراکی‌های قندی

خوراکی‌های قندی در اضطراب کلی نقش دارند. غذا‌هایی مانند کیک و شیرینی باعث می‌شوند که قند خون شما در یک ترن هوایی بالا و پایین برود و با آن، انرژی شما نیز بالا و پایین می‌رود. وقتی قند خون کاهش می‌یابد، خلق و خوی شما بد می‌شود و سطح اضطراب می‌تواند افزایش یابد.

** شیرین کننده‌های مصنوعی

شیرین کننده‌های مصنوعی اغلب به عنوان جایگزینی برای شکر توصیه می‌شوند، اما مطالعات نشان می‌دهد که استفاده از NNSها  می‌تواند التهاب و استرس را در بدن ما افزایش دهد. استفاده از آسپارتام ممکن است منجر به التهاب سیستمیک، استرس اکسیداتیو و تولید بیش از حد رادیکال‌های آزاد شود. شیرین‌کننده‌های غیرمغذی به‌سرعت در سراسر عرضه مواد غذایی و در تمام جمعیت‌شناسی از جمله کودکان و زنان باردار در حال تکثیر هستند، اما تأثیر کامل و بلندمدت آن‌ها بر سلامت انسان به طور گسترده مورد مطالعه قرار نگرفته است. بسیاری از افراد از شیرین کننده‌های مصنوعی برای لاغر شدن و کاهش وزن استفاده می‌کنند و تصور می‌کنند از آنجایی‌که این شیرین کننده‌ها فاقد کربوهیدرات هستند، سبب افزایش قند خون نشده و در نتیجه وزن را افزایش نمی‌دهند.

** مصرف بیش از حد قهوه

مصرف کافئین بیش از حد می‌تواند با تحریک بیش از حد بدن برای غدد آدرنال شما مشکل ایجاد کند و از آنجا که کافئین سیستم عصبی را تحریک می‌کند، می‌تواند باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب شود که در نهایت باعث افزایش احساس اضطراب می‌شود.

** کربوهیدرات‌های تصفیه شده 

کربوهیدرات‌های تصفیه شده التهاب را تشدید می‌کنند و بدن را با قند بیشتری از آنچه نیاز دارد غرق می‌کنند که می‌تواند باعث افزایش استرس و سطح خلق و خوی ناپایدار شود. این مواد در واقع کربوهیدرات دستکاری یا فرآوری شده‌ای هستند که بسیاری از مواد مغذی آن‌ها در این پروسه از بین رفته است و این در حالی است که کربوهیدارت‌های پیچیده دارای فواید غذایی زیادی هستند. غذا‌های نشاسته‌ای تصفیه شده مانند چیپس و کلوچه و … اغلب سرشار از قند، سدیم و چربی‌های ترانس هستند که می‌تواند برای سلامت شما مضر باشد. تصفیه غذا مواد مفید یک رژیم غذایی سالم را از بین می‌برد و اغلب کربوهیدرات‌هایی را برای ما به ارمغان می‌آورد که به راحتی توسط بدن هضم و جذب می‌شوند. نتیجه این است که گلوکز اضافی به عنوان چربی ذخیره می‌شود.

** غذای سرخ شده

غذا‌های سرخ شده حاوی مقدار زیادی چربی ترانس هستند. چربی ترانس دلیل اصلی التهاب در بدن شماست. هنگامی که بدن شما در شرایط التهاب قرار می‌گیرد، سطح استرس  افزایش می‌یابد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا