اقتصادی

۷۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در نمایشگاه مشهد رونمایی خواهد شد

مجله تفریحی زیباروز/خراسان رضوی دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور از نمایش ۷۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در نمایشگاه مشهد برای سرمایه‌گذاران خبر داد.

حجت عبدالملکی در جمع خبرنگاران در حاشیه افتتاح دومین نمایشگاه معرفی بسته‌های سرمایه‌گذاری و توانمندی‌های صادراتی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در نمایشگاه بین‌المللی مشهد، در پاسخ به این سوال که تا پایان سال جاری چند بسته اقتصادی برای سرمایه‌گذاران فراهم خواهد شد، تصریح کرد: روز گذشته برنامه رونمایی از ۷۰۰ بسته سرمایه‌گذاری در حضور معاون اول رییس جمهور را داشتیم که در نمایشگاه بین‌المللی مشهد این ۷۰۰ بسته را به نمایش خواهیم گذاشت.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور ادامه داد: این ۷۰۰ بسته سرمایه‌گذاری حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را شامل می‌شود که از تمام سرمایه‌گذاران از داخل و خارج از کشور دعوت می‌کنیم تا این بسته‌ها را بررسی کنند. مجوزهای بی‌نام این بسته‌ها نیز صادر شده است، یعنی در صورتی که یک سرمایه‌گذار به هر کدام از این بسته‌ها علاقه‌مند باشد، مجوز بی‌نام به نامش می‌شود.

عبدالملکی خاطرنشان کرد: در اولین نمایشگاهی که در تهران داشتیم ۵۰ هزار میلیارد تومان قرارداد و تفاهم‌نامه امضا شد. این عدد از آن جهت قابل ملاحظه است که کل سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد کشور در سال گذشته ۳۲ هزار میلیارد تومان بوده است. از ابتدای سال تا کنون بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد سرمایه‌گذاری صورت گرفته است و بیش از ۸۰ طرح سرمایه‌گذاری مصوب شده و مجوز طرح نهایی بانام گرفته است.

وی اضافه کرد: تعداد زیادی سرمایه‌گذاران خارجی از طریق مجامع‌شان حضور پیدا کرده و ابراز تمایل کرده‌اند. اتاق سرمایه‌گذاران امارات که در ۸۰ کشور دنیا سرمایه‌گذاری خارجی انجام داده‌اند، ابراز تمایل کردند که چندین میلیارد دلار در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور سرمایه‌گذاری کنند. امیدواریم در این نمایشگاه که تا ۳۰ تیر ماه در مشهد برگزار می‌شود، بتوانیم قراردادهای بیشتری جذب کنیم و تعداد بیشتری از این بسته‌های سرمایه‌گذاری توسط سرمایه‌گذاران جذب شود.

عبدالملکی در خصوص علت افتتاح این نمایشگاه در مشهد بیان کرد: در مراکز جمعیتی کشور این نمایشگاه را خواهیم داشت. اولین نمایشگاه ما در تهران و دومین نمایشگاه در مشهد برگزار شد. تا پایان سال یک نمایشگاه دیگر نیز در تهران خواهیم داشت.

وی افزود: در مراکز جمعیتی اصلی کشور مانند اصفهان، شیراز، تبریز و مشهد نمایشگاه خواهیم داشت. در خارج از ایران نیز ۶ تا ۷ نمایشگاه خواهیم داشت که نخستین نمایشگاه آن در ارمنستان و مرکز نمایشگاه بین‌المللی ایروان برگزار خواهد شد.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور گفت: هرجایی که احساس می‌کنیم تجمعی از سرمایه‌گذاران وجود دارد و یا جاذبه‌ای برای حضور سرمایه‌گذاران خارجی وجود دارد، حضور پیدا می‌کنیم. البته که مشهد قلب ایران است، اما در شرق کشور ارتباط نزدیکی با کشورهای همسایه شرقی ما دارد که تجار و سرمایه‌گذارانش تردد زیادی به مشهد دارند. ضمن اینکه مشهد یک مرکز زیارتی است و بسیاری از سرمایه‌داران مسلمان بزرگ به مشهد نیز مراجعه می‌کنند.

عبدالملکی در خصوص اینکه منطقه ویژه اقتصادی سرخس چه زمانی به منطقه آزاد تبدیل خواهد شد، بیان کرد: در دولت گذشته ۳ منطقه دوغارون، مازندران و سرخس نامزدهای تبدیل شدن به منطقه آزاد مطرح شدند و این لوایح به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است. قرار است که به زودی این لوایح در صحن علنی مجلس مطرح شود، در صورتی که مجلس شورای اسلامی ایران تصویب کند این ۳ نقطه به جمع مناطق آزاد ایران خواهند پیوست.

انتهای پیام

تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه فعالیت در زمینه اخبار و تحلیل‌های اقتصادی هستم. با دانش عمیقی از مسائل مالی و اقتصادی، تلاش می‌کنم به شما اطلاعات دقیق و جامع را ارائه دهم تا شما بتوانید درک بهتری از رویدادها و تغییرات در دنیای اقتصاد داشته باشید.
دکمه بازگشت به بالا