پارگی کیسه صفرا چه علائمی دارد و نحوه درمان آن چگونه است؟

در صورت پارگی کیسه صفرا، احتمال بروز عفونت پریتونیت و به خطر افتادن سلامتی فرد وجود دارد. علائم پارگی کیسه صفرا در هر فردی متفاوت است. به طور کلی، درد شکمی، زردی، تب و تهوع نشان دهنده بروز این عارضه هستند. به محض مشاهده این علائم، باید بیمار به پزشک متخصص مراجعه کند. دکتر گوارش با بررسی علائم بالینی فرد و نتایج آزمایش‌ها و سونوگرافی، ترکیدن کیسه صفرا را تشخیص می‌دهد. سپس با کمک آنتی‌بیوتیک‌ها، اصلاح برنامه غذایی یا جراحی، عارضه به وجود آمده درمان خواهد شد.

بیماری

پارگی کیسه صفرا به چه معنی است؟

کیسه صفرا، اندام کوچکی است که در نزدیکی کبد قرار دارد. این عضو بدن، ماده صفرا را که در کبد تولید می‌شود ذخیره می‌کند. سپس، کیسه صفرا برای کمک به تجزیه چربی‌ها، صفرا را در روده کوچک آزاد می‌کند. پارگی کیسه صفرا یک بیماری است که در آن، دیواره کیسه صفرا نشت می‌کند یا می‌ترکد. پارگی کیسه صفرا، معمولاً در اثر التهاب کیسه صفرا ایجاد می‌شود. این التهاب می‌تواند ناشی از سنگ کیسه صفرا باشد. همچنین عفونت نیز می‌تواند باعث التهاب و پارگی کیسه صفرا شود. در موارد نادر، آسیب وارد شدن به ناحیه صفرا، می‌تواند باعث پارگی و صدمه این بخش شود.

اگر کیسه صفرا پاره شود، درد شدید و ناگهانی شکمی حس خواهید کرد. شدت درد پس از پارگی، ممکن است کوتاه مدت باشد؛ اما درد شدید زمانی عود می‌کند که، صفرا و سایر مواد به داخل حفره شکم نشت کرده و موجب التهاب یا عفونت شوند. عدم درمان پارگی کیسه صفرا، باعث سندرم پاسخ التهابی سیستمیک (SIRS) در بدن شده و زندگی فرد را تهدید خواهد کرد.شما برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پارگی کیسه صفرا می‌توانید به https://drdr.ir/mag/rupture-of-the-gallbladder/ در سایت دکتردکتر مراجعه نمایید.

نحوه تشخیص پارگی کیسه صفرا

تشخیص پارگی کیسه صفرا، ممکن است برای پزشک دشوار باشد؛ زیرا علائم این بیماری با علائم التهاب کیسه صفرا یکسان است. در نتیجه، اگر پزشک این عارضه را درست تشخیص ندهد، احتمال دارد که درمان اشتباهی برای فرد تجویز شود. به همین دلیل، پزشکان متخصص از انواع آزمایش‌های تشخیصی، برای بررسی پارگی کیسه صفرا استفاده می‌کنند. برخی از روش‌های تشخیص ترکیدن کیسه صفرا عبارت‌اند از:

  • سونوگرافی شکم
  • سونوگرافی داپلر جریان رنگی
  • سی‌تی اسکن شکم
  • اسکن کبد و مجاری صفراوی(HIDA SCAN)
  • شمارش گلبول‌های سفید
  • بررسی سطح پروتئین واکنشی c
  • بررسی سرعت رسوب گلبول قرمز

نتیجه این آزمایش‌ها، همراه با علائم و نشانه‌های بیماری های کیسه صفرا، نشان دهنده التهاب کیسه صفرا یا پارگی آن خواهد بود.

چه عواملی باعث پارگی کیسه صفرا می‌شوند؟

پارگی این عضو بدن، عموماً به دلیل التهاب کیسه صفرا یا یک آسیب بلانت ایجاد می‌شوند. به طور کلی، دلایل پارگی کیسه صفرا یا علل التهاب کیسه صفرا که منجر به پارگی می‌شوند عبارت‌اند از:

  • سنگ‌های صفراوی
  • آسکاریازیس
  • عفونت‌های باکتریایی، مانند عفونت‌های ناشی از اشریشیا کلی، کلبسیلا یا استرپتوکوکوس فکالیس
  • انسداد مجرای صفراوی به دلیل ضخیم شدن صفرا یا زخم
  • لجن صفراوی
  • تصادفات وسایل نقلیه موتوری و وارد شدن ضربه به شکم
  • ضربات مستقیم ناشی از ورزش‌های تماسی مانند فوتبال، کشتی یا راگبی
  • تومورها، بیماری‌های شدید و تروما

در صورت بروز هر کدام از این حوادث، لازم است که در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنید.

مراقبت‌های مورد نیاز بعد از جراحی برداشتن کیسه صفرا

رعایت نکات بعد از جراحی پارگی کیسه صفرا جهت بهبودی کامل بیمار ضروری است. در این دوران، باید آنتی‌بیوتیک‌های تجویز شده توسط پزشک را به موقع مصرف کنید. داشتن یک رژیم غذایی کم‌چرب نیز در این دوران لازم است؛ زیرا، پس از برداشتن کیسه صفرا، ممکن است مشکلات کوتاه‌مدتی در هضم و جذب چربی داشته باشید. به طور معمول، پزشکان توصیه می‌کنند که پس از جراحی کیسه صفرا، استراحت کرده و از انجام فعالیت بدنی شدید اجتناب کنید. انجام  ویزیت‌های دوره‌ای منظم، آزمایش‌های ضروری و تصویربرداری نیز، برای اطمینان از بهبودی فرد و تشخیص هرگونه مشکل احتمالی ضروری است.

همچنین، پزشک بعد عمل درمان دارویی جراحی صفرا را شروع کرده و داروهای مسکن لازم را برای کاهش درد تجویز می‌کند. در نهایت، پزشک نحوه مراقبت از زخم را نیز به بیمار آموزش می‌دهد. تا در طول دوران نقاهت، مشکلاتی مانند عفونت در محل زخم رخ ندهد.

متخصص گوارش و کبد پزشکی است که به بررسی مشکلات و بیماری‌های مربوط به دستگاه گوارش و کبد می‌پردازد. پزشکان متخصص در حیطه گوارش به مشکلات اندام‌هایی توجه دارند که در فرایند بلع و دفع کاربرد پیدا می‌کنند. سیستم صفراوی بدن هم که صفرا و آنزیم‌های گوارشی را به روده‌ها می‌رساند، از سوی دکتر گوارش و کبد مورد مطالعه قرار می‌گیرد. پزشکان با تخصص در این زمینه، امکان استفاده از روش‌های متنوعی مانند کولونوسکوپی جهت تشخیص وضعیت بیماران را پیدا می‌کنند. با آگاهی از اینکه تخصص گوارش چیست و چه حیطه‌هایی را پوشش می‌دهد، در زمان بروز مشکلات مربوط به آن می‌توانید به‌موقع به متخصص مراجعه کنید.

ترکیدن کیسه صفرا چه خطراتی به دنبال دارد؟

خطر اصلی پارگی کیسه صفرا، عفونت است که می‌تواند منجر به سپسیس شود. سپسیس یک وضعیت تهدید کننده زندگی است که در آن بدن، یک پاسخ نامنظم نسبت به عفونت ایجاد می‌کند. در اثر این پاسخ برای حمله به عفونت، بدن به خودش آسیب می‌رساند. سپسیس می‌تواند منجر به آسیب بافتی، نارسایی اندام‌ها و مرگ شود. به همین دلیل است که اگر علائم کوله سیستیت را تجربه کردید، حتماً برای دریافت خدمات درمانی به پزشک مراجعه کنید.

تشخیص و درمان پارگی کیسه صفرا به عهده چه پزشکی است؟

اگر علائم پارگی کیسه صفرا را مشاهده کردید، حتماً باید در اسرع وقت از پزشک متخصص گوارش وقت بگیرید. پزشک با بررسی علائم و نتایج آزمایش‌ها، ترکیدن کیسه صفرا را بررسی می‌کند. اگر درمان این عارضه با درمان غیر جراحی ممکن باشد، پزشک داروها و درمان‌های لازم را تجویز خواهد کرد.

بیماری

تشخیص و درمان بیماری‌های گوارشی و اختلالات مرتبط با معده، کبد، پانکراس، روده کوچک و بزرگ، مجرای صفراوی و مری از وظایف متخصص گوارش و کبد است. این متخصص با استفاده از روش‌های تشخیصی مانند کولونوسکوپی، آندوسکوپی معده، سونوگرافی و آزمایش خون، بیماری‌هایی مانند زخم معده، اسپاسم مری، رفلاکس معده، سندرم روده تحریک‌پذیر، ورم معده، کولیت روده، هپاتیت ویروسی، اسهال، سنگ کیسه صفرا، سیروز کبدی، سرطان کبد، کبد چرب و نارسایی کبدی را تشخیص داده و درمان می‌کند.

بیماری‌هایی مانند سرطان معده، بیماری کرون، کولیت اولسراتیو و عفونت‌های گوارشی نیز از دیگر مواردی هستند که توسط دکتر گوارش و کبد بررسی و درمان می‌شوند. این متخصصان با دقت و تخصص خود به بررسی و مدیریت بیماری‌های پیچیده گوارشی پرداخته و به بیماران خود کمک می‌کنند تا سلامت خود را بازیابند.

اگر با مشکلات گوارشی یا کبدی روبرو هستید، مراجعه به یک متخصص گوارش و کبد  در سامانه drdr.ir  ضروری است. این پزشکان با تجربه و دانش خود به شما کمک می‌کنند تا بهترین روش درمان را انتخاب کنید و از پیشرفت بیماری جلوگیری کنید.

دکمه بازگشت به بالا