چگونه با بازاریابی پیامک های تبلیغاتی و بودجه 30 هزار تومانی غوغا کنیم؟
بهترین استراتژی پیامکی برای یک کسب و کار چیست؟
ببینم نکند با خودتان فکر کردهاید که برای بازاریابی پیامکی قرار است یک متن تکراری تبلیغاتی را بصورت ارسال پیامک انبوه بنویسید و بعد آن را برای تمام ساکنین کرۀ زمین ارسال کنید؟ نکند خدایی نکرده هیچ ایدهای در مورد استراتژی بازاریابی پیامکی ندارید؟ اینبار اشکالی ندارد. فقط قول بدهید که این مقاله را تا انتها با دقت بخوانید و از نو برای بازاریابی پیامکی خود برنامهریزی کنید. اما قبل از هرچیز باید شما را با دو روش متفاوت بازاریابی پیامکی و انتخاب بهترین پنل اس ام اس رایگان بدون ثبت نام آشنا کنم.
بازاریابی به روش انبوه
در یک سامانه پیامکی هنگام ارسال پیامک از روی نقشه؛ بانک شمارههایی متفاوت با دستهبندیهای مختلف وجود دارد. مثلا بانک شمارههای اصفهان، تهران و شهرهای مختلف، یا آرایشگران، پزشکان و مشاغل مختلف، همینطور زنان، مردان و بسیاری دستهبندیهای دیگر. در این روش شما متناسب با چیزی که میخواهید تبلیغ کنید یک بانک شماره را انتخاب میکنید و پیامک خود را برای تمام شمارههای این بانک ارسال میکنید.
برای مثال شما یک شرکت واردکنندۀ رنگ مو هستید، در این صورت شما میتوانید پیامک تبلیغاتی خود را برای بانک شمارۀ زنان ارسال کنید. یک مثال خوب دیگر از ارسال انبوه استفاده از امکان پیامپ یا ارسال از روی نقشه است. مثلا تصور کنید شما یک شعبۀ جدید از فروشگاهتان را راهاندازی کردهاید. برای افتتاحیه فروشگاه میتوانید ساکنان منطقۀ جدیدتان را با یک پیامک از افتتاح شعبۀ جدیدتان آگاه کنید.
اشکال این روش چیست؟
مشکلی که در این روش وجود دارد این است که تبلیغات شما نمیتواند کاملا هدفمند باشد چراکه ممکن است بسیاری از افراد بانک شمارۀ شما به تبلیغ شما علاقهمند نباشند. این باعث میشود که پیامکهای تبلیغاتی شما برای آنها مزاحمت ایجاد کند و خب مسلما این به برند شما ضربه خواهد زد.
راه حل این مسئله چیست؟
اینقدر عجول نباشید، کمی دندان سر جگر بگذارید تا به یک جواب مناسب و البته درخور (!) کسب و کار محترم شما برسیم.
بازاریابی به روش اشتراکی
در این روش، شما ابتدا یک خبرنامۀ پیامکی ایجاد میکنید. سپس از مشتریان خود میخواهید که در صورت تمایل به عضویت در خبرنامۀ پیامکی شما یک کلمه کلیدی مثلا “عضویت” را ارسال کنید. به این ترتیب شما یک بانک از مشتریان خود ایجاد میکنید و به مرور این بانک را گسترش میدهید. البته در این روش ریزهکاریهای زیادی وجود دارد که من تمام موارد را به تفصیل در مقالۀ چگونه با بازاریابی پیامکی مشتریان را درگیر کنیم، توضیح دادهام. کافی است سری به این مقاله بزنید.
فایدۀ بزرگ این روش این است که کاملا هدفمند است، چراکه تمام اعضای اشتراک پیامکی شما با میل و خواست خود به خبرنامۀ شما پیوستهاند و از پیامکهای شما استقبال میکنند. برای مثال من در خبرنامۀ آموزشگاه کنکورم عضو هستم. این پیامک همین امروز به دست من رسید و من هم آنرا برای دو تا از دوستان کنکوریام فوروارد کردم. پیامک زیر این یکی از پیامکهایی است که من از آموزشگاهی که در آن کلاس کنکور میرفتم و خودم این پیام را برای دو تا از دوستان کردم.
اشکال این روش چیست؟
این روش یکی از کارآمدترین روشهای بازاریابی پیامکی است، اما مشکلی که وجود دارد این است که شاید روند افزایش اعضای بانک شما کند باشد و شما به افزایش سریع مشتریانتان در یک بازۀ کوتاه نیاز داشته باشید، در این حالت این روش چندان مناسب نیست.
و حالا این شما و این بهترین استراتژی بازاریابی پیامکی
عالیترین راهکار پیامکی برای یک کسب و کار، ترکیب کردن دو روش تبلیغات انبوه و اشتراکی است. میپرسید منظور ما چیست؟ برای اینکه دقیقاً این موضوع را بفهمید، بگذارید ببینیم که شما چگونه میتوانید اینکار را انجام دهید.
شما قصد دارید یک خبرنامه پیامکی داشته باشید تا همیشه با مشتریان وفادار خود در ارتباط باشید. اما وقتی که هنوز کسی عضو خبرنامه شما نیست (یا شاید حتی مشتری چندانی ندارید)، این کار چندان راحت نیست. بنابراین بد نیست که یک بار (و فقط یک بار، چون نمیخواهید مزاحم مخاطبان شوید) به یک بانک شماره پیامک بفرستید و از او برای اشتراک در خبرنامه خود دعوت کنید؛ اما دقت داشته باشبد که حتما یک پیشنهاد هیجانانگیز همراه آن ارسال کنید تا مخاطبان ترغیب شوند که در خبرنامۀ شما عضو شوند.
برای مثال، شما میتوانید به مخاطبان خود بگویید که با ارسال عدد 1 به شما میتوانند یک تخفیف 20% دریافت کنند و به علاوه، در خبرنامه شما عضو شوند و پیشنهادهای بعدی شما را هم دریافت کنند.
اما استراتژی طولانیمدت شما باید بر روی خبرنامه پیامکی تمرکز داشته باشد. یعنی جمعآوری یک لیست از مشتریان وفاداری که محصولات و خدمات شما را دوست دارند و میخواهند در مورد پیشنهادها و رویدادهای مرتبط با شما بدانند. به این ترتیب، مطمئن هستید که با هزینه کمتر، بهترین بازدهی را از تبلیغات خود میگیرید و مهمتر از آن مزاحم کسی هم نمیشوید.
حال بیایید کمی در زمان به جلو حرکت کنیم. 6 ماه با این روند طی میشود. اکنون شما یک لیست 5 هزار تایی از شماره مشتریان خود جمعآوری کردهاید و هر چند وقت یک بار پیامکی برای آنها ارسال میکنید که هم فروش شما را افزایش میدهد، هم رابطه شما را با آنها حفظ میکند. اما عید نزدیک است و قصد دارید یک تبلیغ اساسی برای کسب و کار خود بکنید.
وقتی که یک رویداد خاص مثل عید نزدیک باشد، هیچ اشکالی ندارد که یک بار دیگر به تبلیغات انبوه روی بیاورید و تمام مخاطبان خود را هدف قرار دهید. هر چه نباشد، همه افراد در چنین زمانی به دنبال محصولات و خدمات عالی با قیمت خوب هستند و شما هم پیشنهادهای خوبی برای آنها دارید.
بله! همانطور که میبینید یک ترکیب مناسب از دو استراتژی پیامکی مختلف است که بیشترین بازدهی را برای شما و کمترین مزاحمت را برای مخاطب خواهد داشت. این یعنی یک بازاریابی که با فکر چیده شده است و همواره مخاطب مد نظر قرار داده میشود. مخاطبی که نباید به هر قیمتی او را هدف تبلیغات بیفایده خود قرار داد.
وصیت آخر
سعی کنید از پیامکهای پی در پی، مزاحم، بیهدف و بی وقفه دوری کنید. با اینکار نه تنها بخش مهمی از بودجۀ خود را هدر میدهید؛ بلکه میزان نارضایتی آدمها از پیامکهای تبلیغاتی را هم افزایش میدهید. در مقابل پیامکهای مزاحم مشتریان شما دست به سینه خیره به موبایل نمیشینند، بلکه پیامکهای تبلیغاتی خود را میبندند. این هم به ضرر شماست، هم کسب و کارهای دیگر و هم به ضرر ما. نکنید آقا نکنید.
چگونه با نوشتن پیامک تبلیغاتی مشتریان بالقوه را به بالفعل تبدیل کنیم؟
1. شخصی سازی
موثرترین پیامک های تبلیغاتی پیامک های شخصی هستند. شخصی سازی کمپین های تبلیغاتی در اطراف مخاطبان هدف، یک راه مطمئن برای موثر کردن کمپین بازاریابی پیامکی شماست. کسب و کارها باید سن، جنسیت، موقعیت مکانی و موارد دیگر مشتری خود را در نظر بگیرند تا تعامل مشتری را در هر پیام تبلیغاتی به حداکثر برسانند.
در اینجا یک راه عالی برای تبدیل یک پیام بازاریابی تبلیغاتی اولیه به یک پیام شخصی وجود دارد:
پایه: “سلام، به کافی شاپ ما خوش آمدید، برای اولین خرید خود اینجا را کلیک کنید”.
حرفه ای و شخصی: “سلام دوست عزیز، امروز در تهران هوا سرد است،چطور است که با یک قهوه و گپی دوستانه گرم شوید؟ اینجا 40٪ تخفیف، فقط برای شما.
2. حرفه ای بودن
پیامک های تبلیغاتی باید تا حدی رسمی نگه داشته شوند. این بدان معنا نیست که کمپین پیامکی تبلیغاتی شما باید خسته کننده باشد. اگرچه توصیه میکنیم از عامیانه، اختصارات و شکلکها دوری کنید، اما در صورت مناسب بودن میتوان از آنها استفاده کرد. به عنوان مثال، میتوانید پیامهای بازاریابی پیامکی را با استفاده از ایموجیها در پیام کوتاه برای مخاطبان هدف جوانتر تنظیم کنید. در اینجا چند نکته دیگر برای حرفه ای تر کردن بازاریابی پیامکی تبلیغاتی وجود دارد:
هرگز از تمام حروف در جملات استفاده نکنید. برخی از کسب و کارها، متون “محصول” را برای جلب توجه مشتری با متون “بلند” و “نفرت انگیز” اشتباه می گیرند که آنها را آزار می دهد، مرز ظریفی بین این دو وجود دارد. به عنوان مثال، از پیامهای متنی که شبیه این هستند اجتناب کنید: “سلام دوست عزیز. فروش جدید آخر هفته! از دست ندهید”. این مثال بسیار جذاب نیست و می تواند به تصویر برند شما آسیب برساند.
از استفاده بیش از حد از تعجب و علامت سوال خودداری کنید. وقتی از علامت سوال و علامت تعجب بیش از حد استفاده می شود، پیام های متنی تبلیغاتی می توانند غیرحرفه ای به نظر برسند. به این مثال نگاه کنید و کارهایی که نباید انجام دهید را یاد بگیرید: “سلام دوست عزیز!؟ تولدت مبارک! اینجا 40% تخفیف برای خرید بعدی شما وجود دارد!!!”. در صورت لزوم از علامت سوال و تعجب استفاده کنید. بی شخصیت نباش پیامک های تبلیغاتی باید مشتریان را جذب کنند، یکی از بهترین راه ها برای انجام این کار، شخصی نگه داشتن آن است.
3. دقت
پیامک های تبلیغاتی باید اطلاعات را به روشی قابل هضم منتقل کنند. اگر یک کسب و کار در حال تبلیغ و فروش است، تاریخ شروع و پایان فروش باید مشخص باشد. نوع محصول در فروش نیز باید در پیام بازاریابی قید شود. در اینجا یک مثال آورده شده است: “سلام دوست عزیز، 50٪ تخفیف دانه های قهوه، پیشنهاد این جمعه در نیمه شب به پایان می رسد”. هرچه اطلاعات دقیق تر باشد، بهتر است.
4. ساده و کوتاه
آیا تا به حال در مورد ضرب المثل “خلاصه و مفید” را شنیده اید، همین امر در مورد پیامک های تبلیغاتی ارسال شده در هر کمپین پیامکی صدق می کند. آنها باید مختصر باشند و فوراً به اصل مطلب برسند. محدودیت ۷۰ کاراکتری برای پیام های متنی وجود دارد، به این معنی که کل یک پیام باید تمام اطلاعات مربوطه را در یک پیام کوتاه منتقل کند. دستیابی به این امر ممکن است دشوار باشد، در اینجا چند نکته وجود دارد:
اطلاعات اصلی را که می خواهید به آنها منتقل کنید، شناسایی کنید. آیا این یک پیشنهاد خوب است یا یک یادآوری قرار ملاقات؟ اولویت دادن به دلیل “اصلی” پیام متنی، اطمینان حاصل می کند که مشتری ابتدا بخش های مهم را دریافت می کند. هر نکته مرتبط دیگری را مشخص کنید. اگر فضایی در محدوده کاراکتر دارید، ارزش آن را دارد که به جزئیات بیشتر در مورد محصول یا خدمات بپردازید و حتی یک پیوند را نیز درج کنید.
5. فراخوانی برای اقدام
فراخوان برای اقدام یا CTA یک عنصر تعاملی است که مشتری را برای تکمیل یک اقدام خاص برای استفاده از فرصت ارائه شده توسط کسب و کار شما برمی انگیزد. CTA ها می توانند دکمه های خرید، ثبت نام در اشتراک، دکمه های اشتراک گذاری رسانه های اجتماعی یا پیوندهایی باشند که شامل کلمه خاصی مانند “اکنون آن را امتحان کنید”. درج نکردن CTA در پیامک تبلیغاتی شما می تواند کمپین بازاریابی پیام متنی شما را با شکست مواجه کند. هیچ CTA منجر به نرخ کلیک و تبدیل پایین نخواهد شد. همچنین مطمئن شوید که CTA چشم نواز و واضح باشد.