تاثیر عطر در یادگیری و خاطرات

شاید برایتان جالب باشد که نتایج برخی از تحقیقات حاکی از این است که استفاده از می تواند بر روی حال افراد تاثیر بگذارد! بر این اساس تاثیر عطر زارا نه تنها می تواند حال افراد را تغییر دهد، بلکه در حقیقت عملکرد و رفتار آنها را نیز در محیط کار بهبود می بخشد. اگرچه ممکن است که این نتایج عجیب به نظر برسد اما بر اساس تحقیقات علمی این ما هستیم که با تجربه های زندگیمان، قدرت تاثیرگذاری خاصی را به یک عطر می بخشیم.

عطر

این گفته بر پایه نظریه “یادگیری تداعی گرا” است. یادگیری تداعی گرا پروسه ای است که در آن اشیا یا اتفاقات مختلف با خاطرات شخصی فرد در گذشته مرتبط می شوند. یک عطر خاص می تواند احساسات و عواطف گوناگونی را برای افراد مختلف تداعی سازد. بنابراین عطری که باعث ایجاد حسی خوب و آرامش بخش در یک فرد می شود، ممکن است که حس مشابهی را در شخص دیگر به وجود نیاورد.

نحوه تاثیرگذاری عطر بر حالات انسان

بسیاری از عطرها و ها به راحتی می توانند بر روی خلق و خوی افراد تاثیر بگذارند که کیفیت و تاثیرشان مناسب آروماتراپی یا همان رایحه درمانی است. شرکت های بزرگ عطرسازی دنیا با علم به اینکه عطرها قدرت تغییر و تاثیرگذاری بر حال انسان ها را دارند، تلاش می کنند تا عطرهای جدیدی تولید کنند که بتواند تاثیر مثبتی بر روی حال آنها بگذارد. برخی از تاثیرات مثبت استفاده از عطر به شرح زیر است:

– افزایش هشیاری

– افزایش حس سرزندگی

– رفع افسردگی

– ایجاد آرامش

– ایجاد حس انگیزه مندی

بخشی از مغز که بوها و رایحه ها را پردازش می کند، مسئول ذخیره سازی خاطرات ما نیز است. زمانی که بویی را استشمام می کنیم که قبلا درون حافظه ما ذخیره شده است، خاطره ای خاص درون ذهن ما تداعی می شود. این خاطره می تواند مربوط به کرم صورتی رنگی باشد که زمانی مادر ما استفاده می کرده است یا می توانند بوهای چوبی یک بعد از ظهر پاییزی باشد. همچنین می تواند بوی تند ادویه های آشپزخانه مادربزرگ، یا عطری باشد که شخصی که دوستش می داشتیم استفاده می کرده است.

عطرها غیر از تحریک خاطرات و نیازهای ما، می توانند با ایجاد عکس العمل فیزیولوژیکی بر روی رفتارهای حال حاضر ما نیز تاثیر بگذارند. به گفته متخصصان عطرسازی، مولکول های عطر به سمت دستگاه لیمبیک مغز حرکت می کنند و در این قسمت مغز است که احساسات، خلقیات، عواطف، رفتارهای جنسی و حافظه پردازش می شوند.

بسیاری از عطرها خصوصیات تداعی کنندگی قوی ای دارند و به راحتی می توانند خلقیات ما را تغییر دهند، هشیاری و حس مثبت نگری ما را افزایش دهند و احساس آرامش عمیقی در ما ایجاد نمایند. عطرها همچنین می توانند به برطرف نمودن استرس، رفع مشکل بی خوابی و بهبود تمرکز ذهن کمک کنند.

نحوه انتخاب عطر مناسب با روحیه خود

برای تشخیص تاثیرات مثبت عطر، تنها کافی است عطرها را امتحان کنید. اما حتما توجه داشته باشید که این کار را زمانی انجام دهید که از لحاظ فیزیکی و خلقی در شرایط خوب و مناسبی هستید؛ زیرا بدن در این حالت در تعادل قرار دارد و بویایی شما بهترین عملکرد را خواهد داشت. به عطر فرصت دهید تا روی پوست بماند و بوی اصلی خود را نشان دهد. به طور مثال در برخی از عطرها، پس از حدودا ۲۰ دقیقه نت بالایی مرکبات جای خود را به نت های گلی، ادویه ای و چوبی می دهد.

تجربه شخصی هر فرد از هر عطری با شخص دیگر متفاوت است و دلیل آن نیز عواطف شخصی ای است که در ذهن هر شخص با آن عطرها پیوند خورده است. با اینحال، تحقیقات اخیر نشان می دهد که اکثر مردم بوهایی را ترجیح می دهند که بتوانند به درستی تشخیص دهند، مانند بوی وانیل یا چمن تازه.

با انتخاب یک عطر، شما در واقع راهی موثر برای افزایش تندرستی و عزت نفس خود می یابید. بنابراین جای تعجب ندارد که بسیاری از ما حتی زمانی که در خانه هستیم و با شخصی در ارتباط نیستیم نیز عطر می زنیم. این کار باعث افزایش اعتماد به نفس و بهبود سلامت ذهنی ما می شود و آرامش روانی مان را افزایش می دهد.

با توجه به قدرت تاثیرگذاری غیرقابل انکار عطر بر حال و هوای ما، منطقی به نظر می رسد که در کنار انتخاب لباس و آرایش مناسب، از عطر به عنوان ابزاری تکمیل کننده استفاده کنیم و از این طریق ارتباطی مثبت و مستحکم با دنیا برقرار کنیم.

عطری که امضای شما است می تواند وجه تمایز شما باشد و شما را در دنیای اطرافتان برجسته تر نماید و حضورتان را خاطره انگیز کند. عطر شما باید تکمیل کننده ست لباس شما باشد. بنابراین عطری را انتخاب کنید که بیانگر حس و حال و موقعیت کنونی شما باشد.

چرا باید در هنگام انتخاب عطر حالمان خوب باشد؟

باید به این نکته توجه داشته باشید که حس و حال شما در هنگام خرید عطر تاثیر فراوانی بر میزان توانایی شما در انتخاب عطری مناسب دارد. علت این امر نیز آن است که حال ما بر روی سطح PH بدن تاثیر می گذارد و این یک مورد دیگر از تاثیر عطر بر روحیه است. بنابراین زمانی که حال خوبی داریم، بدن ما متعادل است و قوه بویایی ما بهترین عملکرد خود را دارد. اما هنگامی که در یک حال بد هستیم، استرس و عوامل دیگر می تواند بر روی حس بویایی ما تاثیر بگذارد. به همین دلیل بهترین زمان برای خرید عطر زمانی است که کمترین میزان استرس را داریم و شاد و باطراوت هستیم.

انتخاب عطر با توجه به ویژگی های هر رایحه

با عطرهایی که دارای رایحه های زیر است می توانید حال و هوایی را که می خواهید داشته باشید:

– رایحه های آرامش بخش و تسکین دهنده: بابونه، یاس، اسطوخودوس، نرولی، چوب صندل، وانیل، فلفل فرنگی، چوب رز، بلسان بنفش، کندر و بهار نارنج.

– رایحه های طراوت بخش و انرژی دهنده: پرتقال، رازیانه، مرکبات، سرو، اکالیپتوس، شمعدانی، زنجبیل، گریپ فروت، لیمو، لیمو ترش، مر، جوز، نعناع فلفلی، کاج، گل رز، نعناع تند، نارنگی، صنوبر، درخهمه ما می‌دانیم که روایح تا چه اندازه این قدرت را دارند که ما را به یک خاطره وصل کنند. بوی عطر کسی در حین عبور از خیابان، شما را به زمان، مکان یا شخصی دیگری که با آن مرتبط هستید یا بوده‌اید سوق می‌دهد. مدت‌هاست که می‌دانیم حس بویایی ما قوی‌ترین پیوند برای باز کردن قفل خاطرات ما است؛ اما تحقیقات جدید، دلیل این موضوع را فاش کرده است.

یک تیم بین المللی از دانشمندان، به رهبری کریستینا زلانو از دانشکده پزشکی دانشگاه نورث وسترن فاینبرگ، از تصویربرداری عصبی و الکتروفیزیولوژی بین جمجمه‌ای استفاده کردند تا کشف کنند چرا برخی از مناطق مغز، مثل هیپوکامپ، بیشتر از هر نقطه دیگری با بویایی مرتبط هستند.

این تحقیق جدید اولین تحقیقی است که به طور دقیق مسیرهای عملکردی مرتبط با سیستم‌های حسی مختلف انسان را با هیپوکامپ مورد مقایسه قرار می‌دهد. یافته‌های قابل توجه نشان می‌دهد که مسیرهای بویایی ما، قوی‌تر از هر حس دیگری، با هیپوکامپ در ارتباط است.

سیستم بویایی و عملکرد مغز

دکتر پاملا دالتون، روانشناس تجربی و عضو هیئت علمی مرکز حواس شیمیایی مونل، می‌گوید: تجربه ما با روایح معمولا در جایی است که بوی یک فرد، مکان یا حالت عاطفی خاصی در ذهن‌مان ثبت می‌شود. وقتی آن‌ها رویدادهای مهم یا برجسته‌ای باشند، روایح به شدت با حافظه مرتبط می‌شوند، تا جایی که تجربه مجدد آن رایحه اغلب عواطف یا احساساتی را که در ابتدا تجربه شده‌اند را زنده می‌کند!

دکمه بازگشت به بالا