عبرتی که باید از ماجرای متروپل بگیریم

مجله تفریحی زیباروز/ مرکز یکی از اعضای کمیته ملی استاندارد و مدرس دانشگاه با اشاره به اینکه باید از فاجعه کلان شهر آبادان درس گرفت و اجازه نداد چنین حوادثی در کشور تکرار شود، گفت: کیفیت مصالح و بتن مصرفی در ساخت و سازها در حد مطلوبی است. یکی از عوامل ایمنی.» نقش مؤثر و یکی از دلایل تسریع ریزش کلانشهر آبادان عدم توجه به کیفیت مصالح ساختمانی و بتن است

علیرضا رحمتی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، با اشاره به اینکه ایمنی ساختمان موضوعی گسترده و دارای ابعاد مختلفی است، اظهار کرد:

وی ادامه داد: در حوزه ساخت و ساز نیز سازمان های نظام ساخت و ساز ساختمان به وظایف خود عمل می کنند و در واقع خدمات عمرانی را به شهرداری ها ارائه می کنند و گزارش پیشرفت پروژه ها را منتشر می کنند. بر اساس گزارش های منتشر شده، شهرداری اجازه پیشرفت و توقف کارها را می دهد. بدیهی است در صورت عدم تفاهم متقابل بین سازمان نظام ساخت و ساز و شهرداری و ارائه گزارش کار مناسب که عموماً در کشور وجود ندارد، شاهد ساخت و سازهای موفقی مانند کلانشهر آبادان نخواهیم بود. شهرداری آبادان اعلام کرد اما متاسفانه شهرداری این شهر کاری نکرد و اجازه پیشرفت کارها را داد.

وی با تاکید بر اینکه مهندس ناظر سازمان نظام مهندسی خبرنگار است و قدرت اجرایی ندارد، افزود: در ساخت و ساز نیاز به مصالح استاندارد و در رأس آن بتن به عنوان یک محصول استراتژیک و مهم است که در فرآیند ساخت و ساز ایمن موثر است.

عضو پایه سازمان نظام مهندسی که 21 سال سابقه تولید بتن و قطعات بتنی را در کارنامه خود دارد، افزود: اجناس بتنی توسط واحدهای تولیدی بتن تهیه می شود زیرا بتن طبق قانون محصول استاندارد اجباری است و تولید، توزیع و حراجی. اگر برچسب استاندارد نداشته باشد مجازات دارد.

وی بیان کرد: نظارت بر کیفیت واحدهای تولیدی بر عهده ادارات استاندارد استانی است، لذا استاندارد کل باید بر روند تولید مصالح نظارت داشته و با کمک نظام های مهندسی بر حسن اجرای کار توسط شهرداری نظارت کند. این سه گروه نظارتی باید به صورت سه جانبه همکاری و با متخلفان برخورد کنند و در صورت استفاده از بتن بی کیفیت در ساخت و ساز می توانند از اجرای کارها جلوگیری کنند و از سوی دیگر واحد بتن را تصرف کرده و از اجرای پروژه جلوگیری کنند.

وی گفت: بر اساس گزارش های دریافتی در بسیاری از نقاط کشور، بتن بیوفور غیراستاندارد و دست ساز با آگاهی کامل مسئولان شهری توسط واحدهای سیار کنارگذر و کارگران مختلف با ابزارآلات اولیه ساخته می شود و متأسفانه چیزی با آنها موافق نیست. تولید بتن استاندارد به دلیل عدم اقبال مردم برای خرید بتن از این مراکز و تمایل به استفاده از بتن دست ساز و غیر ایمن ورشکست شد و کارخانه تولید آنها تعطیل شد.

این کارشناس ملکی با تاکید بر اینکه کیفیت باید از مصرف کننده باشد، گفت: مصرف کننده باید از ساخت و ساز ایمن با استفاده از کالای ایمن مطلع شود تا تولیدکننده مجبور به تولید محصول با کیفیت شود.

وی افزود: خواسته اتحادیه تولیدکنندگان بتن آماده در کشور این است که دستگاه های اجرایی در راستای ارتقای کیفیت کالاها و تعیین تفاوت واحدهای کیفی با سایرین سخت گیری کنند. آموزش مردم در رسانه ها و تبیین اهمیت این موضوع برای ارتقای کیفیت محصول برای تبدیل شدن به یک نیاز اجتماعی ضروری است.

مدرس دانشگاه شهید بهشتی گفت: متاسفانه دانشگاه ها آموزش کافی را ارائه نمی دهند که نتیجه آن کاهش کیفیت کالاهای تولیدی است و برگزاری سمینارها و محافل علمی موثر و تخصصی برای ارتقای سطح دانش ضروری است. دانشجویان و مهندسان: «ما در آموزش ساخت و مصرف صحیح مصالح با کیفیت و بررسی آنالیز مواد به طور کلی در جامعه مهندسی بسیار ضعیف هستیم و نیاز به آموزش عملی است که منجر به ارتقای کیفیت شود.

وی در خصوص فعالیت های خانه بتن ساوه گفت: خانه بتن ساوه با همکاری سیمان نزار از استان قم آموزش های تخصصی را برای کارخانه های بتن آماده در این شهرستان برگزار کرد که کیفیت تولید بتن و سنگدانه را به میزان قابل توجهی افزایش داد. به بتن و روش هایی وارد شده است که کیفیت ایمنی ساخت و ساز را بهبود بخشیده است و این اقدامات باید مستمر باشد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا