قرص سفیکسیم 400 برای عفونت واژن

داروی سفیکسیم (به انگلیسی Cefixime) یک داروی تجویزی در دسته آنتی‌بیوتیک‌هاست که برای درمان انواع مختلف عفونت‌های ناشی از باکتری‌ها، مانند برونشیت مزمن، عفونت گوش (اوتیت میانی)، فارنژیت و عفونت لوزه‌ها، سوزاک و عفونت مجاری ادراری استفاده می‌شود. سفیکسیم در دسته‌ای از داروها به نام آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورین قرار دارد و باکتری‌ها را مورد هدف قرار می‌دهد. استفاده از  ژل بانوان در درمان بیماری های عفونی زنان بسیار موثر است .سفیکسیم به‌صورت قرص، قرص جویدنی، کپسول و سوسپانسیون (مایع) خوراکی عرضه می‌شود. نکته مهم برای مصرف این دارو این است که باید حتماً آن را با دریافت مشاوره دارویی و فقط طبق دستور دکتر عمومی یا متخصص مصرف کرد. استفاده بیش‌از‌حد این دارو، مصرف بیشتر از مقدار تجویزی پزشک یا رعایت‌نکردن دوز مناسب به‌هیچ‌عنوان توصیه نمی‌شود.

عفونت واژن

سفکسیم چیست و چه کاربردی دارد؟

اسامی تجاری:

  • سوپراکس- Suprax
  • سفیکسان
  • سفیکسی ژن
  • لوپراکس
  • زاکسیم
  • فارکسیم

داروی سفیکسیم یا سفکسیم، نوعی آنتی‌بیوتیک است که به خانواده‌ی آنتی‌بیوتیک‌های سفالوسپورین تعلق دارد و در درمان عفونت‌های مختلف میکروبی موثر است. این دارو جهت درمان کوتاه‌مدت عفونت‌ها شامل عفونت ادراری، عفونت قفسه‌ی سینه و عفونت گوش و عفونت حلق و حتی بیماری کرونا نیز تجویز می‌گردد.

نحوه عملکرد داروی سفکسیم چگونه است؟

عملکرد داروی سفکسیم از طریق توقف رشد میکروب‌هاست. این آنتی‌بیوتیک فقط در درمان عفونت‌های باکتریایی مؤثر است و بر روی عفونت‌های ویروسی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا تاثیری ندارد. این دارو با مهار ساخت دیواره سلولی باکتری‌ها، آن‌ها را از‌بین‌می‌برد.

نحوه مصرف سفکسیم و دوز مصرفی چگونه است؟

استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در زمانی‌که به آنها نیازی نیست باعث می‌شود اثربخشی دارو در مواقع نیاز از‌بین‌برود. برای مصرف صحیح داروی سفکسیم لازم است از اطلاعات روی جلد دارو و راهنمای دارویی به‌دقت پیروی کنید. اگر سوالی دارید از یا دکتر داروخانه بپرسید.

  • این دارو ممکن هست همراه با غذا یا بدون غذا طبق دستور پزشک‌ معمولا یک نوبت در روز مصرف شود.
  • کودکان ممکن است نیاز به استفاده ۱۲ ساعته دارو داشته‌باشند.
  • قبل از مصرف شیشه محتوای دارو را خوب تکان دهید.
  • دوز مصرف داروی سفکسیم به وضعیت پزشکی بیمار و پاسخ بدنشان نسبت‌به دارو بستگی دارد.
  • برای اثر بهتر داروی سفکسیم آن را در ساعات مشخص بخورید تا میزان دارو در بدنتان ثابت بماند.
  • مقدار مصرف دارو در کودکان کوچکتر از ۱۰ سال با‌توجه‌به سن و وزن آنها توسط پزشک محاسبه می‌شود.
  • دوره‌ی درمان با این دارو معمولا کوتاه است و حداکثر ممکن است تا ۱۴ روز برای بیمار تجویز شود.
  • در‌صورتی‌که قصد عمل جراحی یا شروع درمان دارویی برای بیماری دیگر دارید، دکتر خود را از مصرف این دارو مطلع کنید. زیرا سفکسیم می‌تواند بر روی پاسخ برخی آزمایشات (مانند مقدار قند موجود در ادرار) موثر باشد.
  • در صورت اقدام به هرگونه واکسیناسیون پزشک خود را از مصرف این دارو مطلع نمایید.
  • مصرف این دارو را تا میزانی که پزشک تجویز کرده، ادامه‌دهید حتی اگر احساس کردید علائم عفونت از‌بین‌رفته‌است.
  • قطع این دارو موقع درمان ممکن است باعث شود عفونت باکتریایی دوباره رشد کند و مشکل‌ساز شود.
  • قبل از هر گونه جراحی همه‌ی داروهایی را که مصرف می‌کنید با پزشک یا دندانپزشک خود در میان بگذارید.

برای درمان چه بیماری هایی می توان از سفیکسیم استفاده کرد؟

  • تشدید حاد برونشیت مزمن
  • پنومونی
  • عفونت مجرای ادراری تحتانی
  • عفونت مجرای ادراری فوقانی
  • عفونت گوش میانی
  • سینوزیت
  • فارنژیت
  • تانسیلیت
  • عفونت‌های ناشی از سالمونلا و شیگلا
  • سوزاک

موارد زیر را در نظر داشته‌باشید:

  •  از شربت سفیکسیم جهت درمان عفونت گوش میانی استفاده‌کنید؛ زیرا سطح خونی بالاتری از دارو را ایجاد می‌کند.
  • از سفکسیم می توان جهت پیشگیری از ایجاد عفونت در افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند یا به هر علتی مستعد عفونت هستند، استفاده کرد.

چرا مصرف قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در بارداری ضرورت دارد؟

یکی از تجویزهای متخصص زنان برای درمان عفونت واژن در دوران بارداری، می تواند آنتی بیوتیکی به نام سفکسیم 400 باشد. سفکسیم از آنتی‌بیوتیک‌هایی به شمار می رود که امکان دارد توسط متخصص زنان برای کاهش عوامل ایجادکننده عفونت برایتان در شرایط عادی و در دوران بارداری تجویز شود. با این وجود که به طور معمول، داروهای خوراکی در دوران بارداری برای بیمار تجویز نمی‌شوند تا مبادا خطری برای جنین ایجاد کنند؛ تجویز و مصرف قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در دوران بارداری بسیار ضروری است.
به این علت که سایر درمان ها مانند لیزر نمی توانند در دوران بارداری قابل استفاده و کارآمد باشند. لزوم استفاده از قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در دوران بارداری، همچنین به این علت است که در صورت عدم رسیدگی، عفونت واژن به رحم منتقل شده و برای مادر و جنین خطرات زیادی را ایجاد می کند.
بنابراین با تجویز قرص سفکسیم 400 برای توسط یک متخصص زنان مجرب، نگران عوارض این دارو نباشید؛ زیرا مطالعات حیوانی انجام شده در این مبحث، شواهدی مبنی بر اختلال در باروری و آسیب به جنین، نشان نداده است. با این وجود در صورتی که دوز بالا و مصرف بیش از حد دارو برای مادر نیاز باشد، احتمال سقط جنین افزایش پیدا می کند.
همچنین اهمیت مراجعه به پزشک متخصص برای تجویز سفکسیم در بارداری، به این دلیل است که عفونت در بارداری اگرچه قابل درمان است، اما سهل انگاری در درمان آن خطرات زیادی به دنبال دارد. زایمان زودرس، وزن پایین نوزاد هنگام تولد، سقط جنین و همچنین ناهنجاری های مادرزادی، از جمله خطرات مربوط به بی‌توجهی و عدم مراجعه به متخصص زنان برای پیگیری درمان عفونت است.
بسیار توصیه می شود که مصرف سفیکسیم در بارداری باید زیر نظر یک متخصص زنان باتجربه انجام شود. لازم به ذکر است که مصرف قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در بارداری زمانی ضرورت دارد که فواید مصرف سفکسیم برای مادر بیشتر از خطرات آن باشد.در این مطلب همراه ما باشید تا علاوه بر بحث در مورد قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در دوران بارداری، اطلاعات مفیدی را در مورد قرص سفیکسیم برای عفونت ادراری و  قیمت ژل مو در اختیار شما بگذاریم.

دوره درمان سفیکسیم 400 چند روز است؟

نکته ای که در مصرف قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در دوران بارداری باید در نظر داشته باشید؛ توجه به این موضوع است که شرایط شما و پیشرفت بیماری تعیین می کند که چگونه قرص سفکسیم 400 را مصرف کنید. در واقع پزشک با در نظر گرفتن شرایط به شما می گوید که دوز مصرف دارو باید چطور باشد یا دوره درمان سفیکسیم 400 چند روز است.
علاوه بر توجه به دستورات پزشک، شما می بایست کاتالوگ و برچسب دارو را پیش از مصرف به خوبی مطالعه کنید. مصرف قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در دوران بارداری به هیچ عنوان بیشتر یا کمتر از مقادیر تجویز شده، توصیه نمی شود. در غیر این صورت درمان عفونت به درستی انجام نشده و امکان دارد خطراتی را برای مادر و جنین به همراه داشته باشد. این دارو را می توانید طبق دستور پزشک و شرایط خودتان، همراه با غذا یا بدون غذا مصرف کنید.
در صورت تجویز سفکسیم مایع توسط پزشک، پیش از اندازه گیری دوز باید سوسپانسیون خوراکی را تکان دهید تا غلظت مواد به حالت طبیعی بازگردد. قرص جویدنی سفکسیم 400 را نیز می بایست پیش از قورت دادن، بجوید.
توجه به نحوه مصرف داروی مایع سفکسیم بسیار مهم است. شما باید با سرنگ مخصوص یا قاشق مخصوص به اندازه گیری دقیق دوز، پیش از مصرف اقدام کنید. توجه داشته باشید که این دارو را برای مدت زمان تجویز شده توسط پزشک، مصرف کنید. در صورتی که بهبودی علائم عفونت را مشاهده کردید؛ نباید به صورت خود خواسته مصرف قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در دوران بارداری را قطع کنید.
ناتمام گذاشتن درمان طبق دوز های تجویز شده، حتی با وجود رفع علائم، احتمال ابتلا به عفونت هایی که می‌توانند به آنتی بیوتیک ها مقاوم باشند را بیشتر می کند. مصرف این دارو ممکن است در برخی آزمایشات، مانند قند خون نتایج غیرعادی ایجاد کند؛ بنابراین در صورت مراجعه به پزشکان دیگر، مصرف سفکسیم را می‌بایست به آن ها توضیح دهید. قابل ذکر است که سفکسیم برای عفونت‌های باکتریال واژینال تجویز می شود و عفونت-های ویروسی مثل سرماخوردگی یا آنفولانزا را درمان نمی‌کند.

موارد قابل توجه پیش از مصرف قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در بارداری

سفکسیم نیز مانند بسیاری از داروها می تواند حساسیت به همراه داشته باشد. شما می بایست پیش از مصرف قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در دوران بارداری، در صورتی که به سفکسیم یا آنتی بیوتیک های نظیر آن مثل سفزیل، سفتین، اومنیسف، مفلکس و غیره حساسیت دارید؛ به پزشک خود اطلاع دهید. در صورت حساسیت نباید از قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در دوران بارداری استفاده کنید. همچنین در صورت حساسیت به پنی سیلین نیز، باید پزشک متخصص زنان خود را مطلع کنید.
از موارد دیگری که باید در حین مصرف سفکسیم مورد توجه قرار دهید؛ شرایط نگهداری دارو است. این دارو را می بایست در دمای اتاق و به دور از نور، گرما و رطوبت نگهداری کنید. نوع مایع دارو را می توانید در یخچال نگهداری کنید. اگر پس از 14 روز دارو کامل استفاده نشده بود، باید داروی باقی‌مانده را دور بریزید.
در صورتی که مصرف یک دوز دارو را فراموش کردید؛ باید آن را به محض یادآوری مصرف کنید. اما در حالی که تقریباً زمان نوبت بعدی فرا رسیده باشد، می بایست دوز فراموش شده را نادیده بگیرید و از مصرف آن بپرهیزید. در این حالت لزومی ندارد دوز فراموش شده را جبران کنید. مصرف این دارو ممکن است باعث خشک شدن پوست شود. ژل آبرسان ویتابلا پوست خشک از خشک شدن پوست جلوگیری می کند .

قرص سفیکسیم برای عفونت ادراری چه کارایی دارد؟

چنانچه گفتیم سفیکسیم 400 یک آنتی بیوتیک مؤثر است. این آنتی بیوتیک از دسته سفالوسپورین های نسل سوم محسوب می شود که روی طیف بسیار وسیعی از میکروب ها مؤثر است. باید بدانید که علاوه بر درمان کوتاه مدت عفونت های حاد باکتریایی مثل سوزاک، عفونت قفسه سینه و عفونت های گوش و حلق تاثیر بسزای قرص سفیکسیم برای عفونت ادراری غیر قابل انکار است.
به همین جهت علاوه بر کارایی و ثمر بخش بودن قرص سفکسیم 400 برای عفونت واژن در بارداری، مصرف قرص سفیکسیم برای عفونت ادراری نیز بسیار مورد تاکید پزشکان است. سفیکسیم در واقع یک باکتریوسید بوده که از ساخت دیواره سلولی باکتری جلوگیری می کند و به این صورت باعث می شود باکتری های در حال رشد و تقسیم از بین بروند.

دکمه بازگشت به بالا