عمومیکسب و کار ایرانی

آجر پلاک نما چیست؟

از جمله کاربردی‌ترین انواع در اجرای نمای خارجی ساختمان می‌توان به آجرنما پلاک اشاره کرد. این آجر به دلیل برخورداری از ویژگی‌هایی از جمله تنوع رنگ بالا و سایز بندی مختلف، به یک محصول پرطرفداران در بین سازندگان ساختمان تبدیل شده است.

 از این محصول در ابتدا برای طراحی شومینه استفاده می‌شد، اما در حال حاضر کاربردهای گسترده‌تری دارد. آجرنسوز نما پلاک به لحاظ مقاومت دمایی، قابلیت تحمل دمای بین ۱۱۰۰ تا ۱۶۰۰ درجه سانتی گراد را دارد. دلیل مقاومت دمایی این سبک آجر را می‌توان در مقدار آلومنیوم به کار رفته در بافت آن دانست. این مقدار آلومنیوم گاهی به 50% تا 60% نیز می‌رسد. آجر نما پلاکی علاوه بر مقاومت بالا در برابر حرارت، در مقابل عوامل جوی و محیط های اسیدی بسیار مقاوم است.

ساختار آجر نما پلاکی

آنچه آجرنما پلاک را از دیگر محصولات این حوزه متمایز می‌کند، به کارگیری تکنولوژی نانو در ساختار آن است. چراکه فرآیند تولید آجر با تکنولوژی نانو، استحکام بالایی به این محصول می‌بخشد. این سبک آجر حداکثر 18 درصد آب را به خود جذب می‌کند، از این رو مقاومت رطوبتی بالایی دارد. از طرف دیگر به لحاظ مقاومت فشاری، میتواند فشار نسبتاً بالایی را تحمل کند.

کاربرد های آجر نما پلاک

همانطور که اشاره کردیم، آجرنما پلاک کاربردهای گسترده‌ای دارد، از جمله این موارد میتوان به مرمت آثار باستانی و تاریخی اشاره نمود. از دیگر کاربردهای آجرپلاکی، ساخت مساجد با معماری سنتی است. علاوه بر این آجرپلاک را هم میتوان برای تغییر دکوراسیون داخلی استفاده نمود، هم برای نمای خارجی اما به دلیل برخورداری از ویژگی هایی مانند استحکام بالا، استفاده از آن برای نمای خارجی مرسوم تر است. برای نصب آجرپلاک معمولاً از ملات های چسبی یا چسب استفاده میکنند.

آجر پلاک سفید |آجر پلاک سنتی

رنگ های آجر نما پلاکی

مواد تشکیل دهنده آجر پلاک را عمدتاً خاک رس تشکیل میدهد و بر اساس میزان حرارتی که در کوره به این نوع آجر میدهند و نوع خاک رسی که در آن استفاده شده، رنگ های مختلفی دارد. رنگ های مختلف آجرپلاک این امکان را فراهم میکند که بتوان از آن برای طراحی نماهای مختلف استفاده کرد. بهتر است رنگ آجر پلاک طبیعی باشد و رنگ مغز آجر با رنگ سطح خارجی آن همرنگ باشد تا در صورت سایش دچار تغییر رنگ نشود.

مزایای آجر نما پلاکی

آجرپلاک ویژگی های فیزیکی و شیمیایی منحصر به فردی دارد و همین موضوع آن را به یک محصول کاربردی برای شرایط مختلف تبدیل کرده است. از طرف دیگر قیمت بسیار مناسب آن را به یک محصول اقتصادی تبدیل کرده است. در ادامه این نوشته از بلاگ ویژگی های دیگر این محصول را به ترتیب بیان می‌کنیم:

  • تنوع رنگ بالا
  • مقاومت حرارتی بالا
  • مقاومت فشاری بالا
  • همانگی با معماری ایرانی
  • ضد شوره و مقاوم در برابر باران های اسیدی
  • مقاومت در برابر اشعه خورشید بدون تغییر رنگ
  • در دسترس بودن مواد اولیه برای تولید
  • سهولت در نصب

برای اطلاعات بیشتر می‌توانید .  جهت قیمت آجر اصفهان کلیک کنید

 

دکمه بازگشت به بالا