اقتصادی

آمریکا موقعیت نظامی خود در خلیج فارس را تقویت می‌کند

با طرح ادعا‌هایی علیه ایران؛

ایالات متحده به بهانه حراست از کشتی رانی تجاری در تنگه هرمز، از رایزنی با متحدان منطقه‌ای برای تقویت مواضع نظامی در خلیج فارس خبر داد.

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، «جان کربی» هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید می‌گوید که ارتش آمریکا تدابیری را برای تقویت موضع نظامی در خلیج فارس اتخاذ خواهد کرد.

وی در توجیه این مطلب به توقیف دو نفتکش از سوی ایران طی هفته‌های اخیر اشاره کرد و مدعی شد که این اقدام به منزله ارعاب کشتی رانی تجاری است.

در ادامه این ادعا، کربی با استناد به عبارت جعلی «خلیج عربی»، گفت که در هفته‌های پیش رو تلاش‌هایی در راستای افزایش هماهنگی‌ها و تعامل متقابل با متحدانمان در تنگه هرمز، انجام خواهد شد.

همزمان، ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین، از همکاری با متحدان منطقه‌ای برای افزایش حضور چرخشی شناور‌ها و هواپیما‌های نظارتی در اطراف تنگه هرمز خبر داد.

فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا نیز که بر عملیات‌های نیرو‌های مستقر در خاورمیانه نظارت می‌کند، اعلام کرد که ایالات متحده در رایزنی با متحدان منطقه ای، گزینه‌هایی را در دست بررسی دارد.

طرف آمریکایی مدعی است که هرگونه تصمیم درباره آرایش نیرو‌های نظامی بعد از مشورت با متحدان و مبتنی بر نظر جمعی آن‌ها اتخاذ خواهد شد تا امنیت دریانوردی همه کشور‌ها را تضمین کند.

ایران در تاریخ ۱۳ اردیبهشت، نفتکش «نیووی» را که با پرچم پاناما در حال تردد از تنگه هرمز بود، در پی شکایت شاکی و دستور مقام قضائی توقیف کرد. یک هفتته قبل از آن، کشتی «ادونتج سوئیت» نیز که پس از تصادم با یک شناور ایرانی موجب مفقود و مصدوم شدن چند خدمه ایرانی شده بود، توسط نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریای عمان توقیف شده بود.

دکمه بازگشت به بالا