اقتصادی

۴۱ زیبای خفته ایرانی در خلیج فارس

در خلیج فارس حدود 95 جزیره وجود دارد که بیش از 40 جزیره در جغرافیای ایران واقع شده است. بیشتر این جزایر زیستگاه گونه های جانوری ، مزارع نفتی و غیرمسکونی است و فقط دو جزیره ایرانی زیرساخت های گردشگری دارند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، خلیج فارس منطقه مشترک ایران ، بحرین ، کویت ، عمان ، قطر و عربستان سعودی است. در میان این کشورها ، بیشتر جزایر به ایران تعلق دارند. بحرین ، یک جزیره در خلیج فارس ، دارای هفت جزیره دیگر است. 9 جزیره دیگر در کویت دارای 5 جزیره است که متعلق به عمان ، 7 جزیره قطر ، 11 جزیره عربستان سعودی و 16 جزیره امارات متحده عربی است. البته بر سر مالکیت جزایر ابوموسی ، تنب ، زرکوه و آریانا اختلافاتی بین ایران و امارات وجود دارد ، اگرچه اسناد و توافق نامه های تاریخی مالکیت ایرانیان بر این جزایر را ثابت می کند.

علاوه بر قشما و کیش ، که بیشتر از سایر جزایر خلیج فارس ، هرمز ، ابوموسی ، بزرگ و کوچک تنب ، هندورابی ، لاوان ، هنگام ، ناز ، لارک ، سیری ، بزرگ و کوچک فارور ، فارسی ، حروف شناخته شده هستند نگین ، خارک ، خارکو ، شیف ، مینو ، خور موسی ، دارا ، صدرا ، تهمادون ، آریانا ، زرکوه ، شیدور ، عباساک ، ام الکرم ، نخیلو ، گرم ، بونه ، آرامگاه کاپیتان ، سه دندان ، مطاف ، میر مهنا ، ام سیلا ، شیخ کرامه ، چراغی ، مرغی سایر جزایر ایران خلیج فارس هستند.

نیمی از این جزایر مسکونی هستند و برخی از آنها دارای امکانات نظامی و نفتی هستند. بیشتر جزایر خالی از سکنه نیز به زیستگاه حیوانات تبدیل شده اند. دسترسی به بیشتر این جزایر دشوار و در برخی موارد غیرممکن است و گاهی نیاز به اجازه از استاندار ، محیط زیست ، منابع طبیعی و سایر نهادها دارد.

جزیره لاوان ، یکی از پایگاه های نفتی ایران / عکس شانا

تردد مسافران بین بیشتر جزایر خلیج فارس توسط قایق های ماهیگیری انجام می شود و دسترسی به اتوبوس های دریایی و کشتی های مسافربری فقط برای تعداد محدودی از جزایر از جمله کیش ، قشم ، هرمز و خارک برقرار است. ترافیک دریایی بین جزایر معمولاً امکان پذیر نیست ، به عنوان مثال شما نمی توانید از جزیره کیش به قشم سفر کنید ، باید به بندر هرمزگان برگردید و از آنجا به قشم یا هرمز بروید. برای سفر به جزیره هنگام که در نزدیکی جزیره قشم قرار دارد باید به قشم بروید و از آنجا با قایق های صیادی به جزیره هنگام برسید.

می توان از هواپیماهای کوچک برای سفر به جزیره ابوموسی استفاده کرد که قرار است بعد از زمان محمود احمدی نژاد به منطقه توریستی تبدیل شود و فروریزد ، اگرچه فقط جزیره نشینان چنین گزینه ای دارند و فقط در صورت امکان از این هواپیما برای مسافران استفاده می کنند اجازه ورود به ابوموسی را داشته باشد. پروازهایی از تهران و بندرعباس به مقصد جزایر خارک و سیری انجام می شود اما از آنجا که این دو جزیره به همراه لاوان محل سکوهای نفتی و پایگاه مهمی برای صادرات نفت هستند ، سفر به این جزایر برای گردشگران امکان پذیر نیست و مسافران بدون اجازه و این جزایر عملاً برای گردشگران قابل دسترسی نیستند.

جزیره کیش

از میان این 41 جزیره ، فقط کیش و تا حدی قشم آماده گردشگری هستند. جزایر هنگام و هرمز که از آنها برای حمل و نقل مسافر نیز استفاده می شود ، علی رغم داشتن محل اقامت داخلی ، از ضعیف ترین خدمات گردشگری به ویژه در بخش حمل و نقل عمومی برخوردار هستند. از طرف دیگر ، فضای آماده نبودن برخی از این جزایر ، به دلیل محدودیت های نظامی ، محدودیت هایی را در زمینه جابجایی و عکاسی از گردشگران ایجاد کرده است که مسافرت را خیلی آسان نمی کند.

مرکز مطالعات خلیج فارس (موسسه مطالعات استراتژیک ژئوپلیتیک ، تاریخ و جغرافیای خلیج فارس) با انتقاد از کمبود امکانات و خدمات ، به ویژه در جزایر مسکونی خلیج فارس و رونق گردشگری ، تجارت و تجارت ، از وضعیت جزایر خلیج فارس انتقاد می کند. ثروت جزایر کشورهای عربی تأکید کردند: جزایر ایران مانند الماس هستند که می توانند عامل تولید و ثروت ، رونق تجاری ، جذب سرمایه گذاران خارجی و توسعه صنعت گردشگری برای کل کشور باشند ، اما امروز از سو mis مدیریت رنج می برند.

به طور کلی ، در این گزارش آمده است که ساکنان جزایر مسکونی خلیج فارس با مشکلات اقتصادی ، آموزشی ، فرهنگی ، اجتماعی و پزشکی زیادی روبرو هستند. ساکنان برخی از این جزایر علی رغم ایجاد پایگاه های نفتی و دریایی ، سرشار از بیکاری و فقر هستند و از ابتدایی ترین امکانات محروم هستند و علاقه ساکنان برخی از این جزایر به ماهیگیری محدود می شود.

جزیره خارگ (خارگ)

مرکز مطالعات خلیج فارس خاطرنشان می کند که وسعت جزیره قشم در ایران بیش از 22 کشور مستقل جهان است. اگر ایران می خواست فقط یک جزیره مصنوعی مشابه کشما (بدون ویژگی های طبیعی) در خلیج فارس بسازد ، باید 2665 میلیارد دلار هزینه کند.

این اتاق فکر پیشنهادات و برنامه های موجود و واقع گرایانه ای را برای توسعه جزایر خلیج فارس و غلبه بر اوضاع نامناسب اجتماعی آماده کرده است که به شرح زیر خوانده می شود:

اساسی ترین نیازهای ساکنان جزیره آب آشامیدنی و برق است. در صورت عدم وجود آب آشامیدنی سالم ، هیچ پروژه توسعه و رفاهی نمی تواند موفق باشد. امروز ، جزیره آبادان در خوزستان ، پس از هشت سال ویرانی و جنگ و ویرانی در یک جنگ تحمیلی ، متأسفانه هنوز از آب آشامیدنی کافی و ساخت و ساز و رفاه مناسب محروم است.

کمک به ماهیگیران جزیره ای و تأمین معیشت آنها که تنها منبع درآمد آنها ماهیگیری و میگو است. برای این منظور ، شرکت سهامی شیلات باید نتایج تلاش های روزانه خود را بازخرید کرده و مبلغ آن را روزانه یا ماهانه پرداخت کند. ایجاد مراکز بهداشتی بسته بندی شده برای استاندارد کردن ماهیگیری دریایی نه تنها می تواند به فروش کمک کند ، بلکه می تواند پلی برای صادرات به سایر کشورهای حوزه خلیج فارس باشد.

ساخت یک سردخانه برای محافظت از غذاهای دریایی ماهیگیران جزیره می تواند مقرون به صرفه باشد. زیرا با نگهداری ماهی در یخچال ، ماهیگیران می توانند زمینه بسته بندی و صادرات به مناطق دیگر را فراهم کنند.

اشتغال یکی از م importantلفه های مهم ایجاد رفاه اجتماعی در جزایر است. ساخت کارخانه های بسته بندی و تبرید محلی یکی از پیشنهادات ایجاد اشتغال در این جزایر است. اقدامات دیگر برای استخدام نیروهای بومی در منطقه شامل ساخت لنج و تعمیر قایق های ماهیگیری است.

ارزیابی موقعیت جزایر و اسکله های مربوط به موقعیت آنها. ساخت اسکله های چوبی جامد مناسب برای توقف ماهیگیران و قایق های آنها و همچنین بنادر تجاری و بنادر سوخت گیری برای کشتی های غول پیکر.

ساخت مناطق ویژه گردشگری در جزایر. بسیاری از گردشگران معمولاً در یک سفر آسان به جزیره ای در دریا سفر می کنند که هزینه چندانی برای آنها ندارد. از آنجا که سفرهای گردشگری به جزایر مانند کیش و قشم تقریباً گران است ، با برنامه ریزی مناسب و ایجاد پارک های دریایی ، سواحل ، هتل ها و متل ها و فضای گردشگری با ورود کافی ، می توان جریان زندگی و رونق و گردش سرمایه در جزایر را آغاز کرد. .

گردشگری دریایی یکی از مهمترین زیرشاخه های صنعت گردشگری است که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته است. در حال حاضر ، بخش خصوصی می خواهد برای تشویق گردشگری در این مناطق در جزایر خلیج فارس سرمایه گذاری کند. با این وجود علی رغم اینکه کشورمان در قسمت های شمالی و جنوبی از سواحل زیبایی برخوردار است ، اما کمبود امکانات و امکانات مورد نیاز گردشگری ، ترافیک دریایی و مجتمع های تفریحی دریایی در سواحل این دریاها باعث شده است که گردشگران داخلی و خارجی به دنبال استفاده از آن باشند. تورهای دریایی بدون پاسخ ایجاد تورهای گردشگری دریایی برای اسکی ، غواصی و … در جزایر می تواند باعث رونق و شکوفایی در این مناطق شود.

جزیره خور موسی

جزیره لارک

جزیره ابوموسی

جزیره مارو (شیدور) در همسایگی لاوان

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا