آموزش ۵ هزار معلم در حوزه هوش مصنوعی

آموزش ۵ هزار معلم در حوزه هوش مصنوعی

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: ۵ هزار معلم دوره اول متوسط آموزش برنامه نویسی و اینترنت اشیا دیدند.

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدمهدی کاظمی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری با موضوع تحلیل نتایج امتحانات نهایی و کنکور که امروز بعد از ظهر برگزار شد، اظهار کرد: موضوع کیفیت‌بخشی آموزش از اولویت‌های مهم آموزش و پرورش است؛ این موضوع یک امر فرآیندی است و نیاز به برنامه‌ریزی بلندمدت دارد.

وی افزود: موضوع کیفیت یک فرآیند است و از گذشته تا کنون برای تحقق کیفیت آموزشی به آن دست خواهیم یافت.

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: البته در این راستا اقدامات مهمی انجام دادیم اما برای حصول مطلوب نتیجه از دوره ابتدایی باید  این مهم را بوسیله یک سنجش استاندارد اجرایی کرد.

وی تصریح کرد: طی سنجش آزمایشی که  بین ۳ عمل آمد بیش از ۳ میلیون دانش‌آموز در ان شرکت کردند تدوین نتایج و توسعه اول متوسطه برگزار شد.

به گفته کاظمی در سال ۱۴۰۲ شیوه جدیدی در ارزشیابی دانش اموزان اتخاذ شد و در گام نخست، به تفکیک استان‌های مختلف بر اساس ۳۸۰۰ سرگروه آموزشی بر رویکرد  و تمرکز بر دروس امتحان نهایی داشتیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: در خردادماه سوالات استاندارد را در دستور کار قرار دادیم. دانش‌آموزان با شیوه طراحی سوالات استانداردسازی آنها آشنا شدند.

وی تصریح کرد: گام دیگر را برگزاری امتحانات شبه نهایی جهت امادگی و تحلیل نقاط ضعف دانش اموزان در دستور کار قرار دادیم.

کاظمی با اشاره به فرامین رهبر انقلاب اسلامی، اظهار کرد: در هوش مصنوعی نباید مصرف کننده نباشیم. تسلط به مبانی هوش مصنوعی از جمله برنامه‌نویسی و کدنویسی برای دانش‌آموزان در دوره اول متوسطه ضرورت دارد؛ اما باید آموزش مباحث هوش مصنوعی در سنین پایین اتفاق بیفتد. برخی از کشورها در سن ۹ سالگی این آموزش را شروع می‌کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه طرحی با مشارکت وزارت ارتباطات اجرا کردیم و تحت عنوان ایران دیجیتال تغاهم‌نامه‌ای منعقد شد. ۵ هزار معلم دوره اول متوسط آموزش برنامه نویسی و اینترنت اشیا دیدند. همچنین ۱۵ هزار نفر ساخت بازی‌های دیجیتال را آموزش دیدند. با مشارکت وزارت ارتباطات در سال تحصیلی گذشته ۱۰۰۰ دبیرستان د‌وره اول متوسطه کارگاه رایانه تجهیز شد تا دانش‌آموزان مقدمه ورود به هوش مصنوعی را پیدا کنند.

مهدی کاظمی معاون آموزش متوسطه با تاکید بر  کیفیت بخشی به آموزش گفت: کیفیت بخشی به عنوان امری ضروری و از اولویت‌های آموزش و پروش است. 

وی افزود: موضوع کیفیت یک فرآیند است و از گذشته تا کنون برای تحقق کیفیت آموزشی به آن دست خواهیم یافت. 

معاون آموزش متوسطه ادامه داد: البته در این راستا اقدامات مهمی انجام دادیم اما برای حصول مطلوب نتیجه از دوره ابتدایی باید این مهم را بوسیله یک سنجش استاندارد اجرایی کرد. 

وی تصریح کرد: طی سنجش آزمایشی که  بین ۳ عمل آمد بیش از ۳ میلیون دانش اموز در ان شرکت کردند تدوین نتایج و توسعه اول متوسطه برگزار شد. 

به گفته کاظمی در سال ۱۴۰۲ شیوه جدیدی در ارزشیابی دانش اموزان اتخاذ شد و در گام نخست، به تفکیک استان‌های مختلف بر اساس ۳۸۰۰ سرگروه آموزشی بر رویکرد و تمرکز بر دروس امتحان نهایی داشتیم. 

وی در ادامه اظهاراتش تاکید کرد: در خردادماه سوالات استاندارد را در دستور کار قرار دادیم. دانش‌آموزان با شیوه طراحی سوالات استانداردسازی آنها آشنا شدند. 

وی تصریح کرد: گام دیگر را برگزاری امتحانات شبه نهایی جهت امادگی و تحلیل نقاط ضعف دانش اموزان در دستور کار قرار دادیم. 

کاظمی در ادامه اظهاراتش تاکید داشت: اجرای فوق برنامه ها نیز برای همه مدارس در امسال اجرا خواهد شد و تولید محتوا نیز  برای دانش اموزان در حوزه مباحث پرورشی  به شکل ویژه‌‌ای در دستور کار قرار خواهد گرفت. محتوای با مختلف هم برای دانس اموزان و هم برای معلمین تولید شده است. 

این مقام مسئول در حوزه آموزش و پرورش ادامه داد: مسئله تنوع مدارس به طور جدی سال گذشته در دستور کارمان قرار گرفت و سعی داریم تا تنوع مدارس را کاهش داده و اجازه توسعه در این حوزه را ندادیم. 

وی همچنین در مبحث ارتقا کیفیت آموزشی تصریح کرد: تمرکز اکثریت برنامه‌ها با الویت مدارس غیردولتی انجام خواهد شد. این حاکی از تمرکز و توجه به مدارس غیر دولتی است. 

معاون آموزش متوسطه با اشاره به دوره‌های مختلفی که در سال گذشته و آینده برگزار شد، تصریح کرد: در رشته‌های کارآفرینی و توانمندسازی انجام خواهد یافت. در دوره اول متوسطه سنجش دستاوردهای یادگیر را عملیاتی خواهیم کرد. 

کاظمی در ادامه این نشست با تاکید بر پرهیز از محفوظات در ساختار آموزشی کشور و  تاکید مهارت آموزی و همین رویکرد در کتب درسی اضافه کرد:  با توجه به برگزاری این سنجش‌های ارزیابی که بر کیفیت بخشی آموزشی تاکید دارد، امیدوارم با تمرکز در توانمندسازی و طبق برنامه هفتم سالانه نیم نمره ارتقا یاید مجموع معدل دانش اموزان هر ساله افزایش یابد. 

وی درباره آیین‌نامه که بر اساس اهداف برنامه هفتم تدوین و در یازده بند ابلاغ شده است. در طول برنامه هفتم این مهم را محقق کنیم. 

کاظمی ادامه داد: با هدف گذاری انجام شده برای نخستین مرتبه می‌توانیم عملکرد  مطلوبی داشته باشیم. بر اساس اهدافی که ترسیم کرده‌ایم امید داریم سهم ۴۵ درصدی را محقق کنیم. 

معاون آموزش متوسطه تاکید کرد: هدف برنامه هفتم مشارکت سایر دستگاه‌ها در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ایین ایینامه با  رویکرد ارتقا کیفیت آموزشی تدارک دیده‌ایم. 

وی افزود: کاهش کمیت در سهم رشته علوم انسانی و افزایش کیفیت در این رشته به طور جدی در دستور کار ما قرار دارد.   

این مقام مسئول نظام تعلیم و تربیت تصریح کرد. نمره اتفاقی است از عملکرد دانش اموز و درصد قبولی در پایه دوازدهم بیش از دیگر رشته‌هاست و تمامی این مولفه‌ها را باید به شکل جمعی با یکدیگر بررسی کرده و برنامه ریزی کنیم‌. 

کاظمی ادامه داد: در هر دو سنجش و در مداخلاتی که آموزش و پرورش باید انجام دهد ما تلاش ها و اقدامات ویژه‌ای انجام داده‌ایم. 

کاظمی در پاسخ به پرسشی گفت: این مصوبه در نخستین سال اجراست و قطعا به عدالت اموزشی و ارتقا سطح علمی و عملکرد دانش اموزان کمک خواهد کرد. 

وی در همین زمینه افزود: من به عنوان یک مسئول نظام تعلیم و تربیت کشور  طبق قانون مجلس لازم است سنجش و ارزیابی کیفی و اجرایی شود.

دکمه بازگشت به بالا