اقتصادیکسب و کار ایرانی

 آیا در صورت نوسان غیر منتظره نرخ ارز میزان حواله من کاهش یا افزایش خواهد یافت؟

جدا از عواملی مانند نرخ بهره و تورم، نرخ ارز یکی از مهم ترین عوامل تعیین کننده سطح نسبی سلامت اقتصادی یک کشور است. نرخ ارز نقش کلیدی در سطح تجارت یک کشور دارد که برای اکثر اقتصادهای بازار آزاد در جهان حیاتی است. به همین دلیل دولت نرخ ارز را از جمله اقدامات اقتصادی در نظر گرفته، تحلیل و دستکاری می کند. اما نرخ ارز در مقیاس کوچکتر نیز مهم است و بر بازده واقعی پرتفوی سرمایه گذار تأثیر می گذارد.

معمولاً تأثیر تغییر نرخ ارز بر روابط تجاری یک کشور با سایر کشورها به گونه‌ای است که ارزش ارز بالاتر، واردات کشور را ارزان‌تر و صادرات آن را در بازارهای خارجی گران‌تر می‌کند. ارز کم ارزش باعث گرانی واردات کشور و کاهش صادرات آن در بازارهای خارجی می شود. می توان انتظار داشت که نرخ ارز بالاتر تراز تجاری یک کشور را بدتر کند، در حالی که نرخ ارز پایین تر آن را بهبود می بخشد.

6 عامل موثر بر نرخ ارز

همانطور که قبلا ذکر شد، نرخ ارز نقش مهمی در تجارت و بازرگانی بین المللی و صرافی تورنتو کارتخوان ایفا می کند و بر قیمت کالاها و خدمات تأثیر می گذارد و در نهایت بر رشد اقتصاد جهانی تأثیر می گذارد.نوسانات نرخ ارز می تواند تأثیر قابل توجهی بر مشاغل و افراد داشته باشد، به همین دلیل است که درک عوامل مؤثر بر آنها مهم است. چند عامل تعیین کننده نرخ ارز هستند. بسیاری از این عوامل به روابط تجاری دو کشور مربوط می شود. به یاد داشته باشید، نرخ ارز نسبی است و به عنوان مقایسه ارز دو کشور بیان می شود.

در این مقاله به شش عامل اصلی تعیین کننده نرخ ارز بین دو کشور اشاره می کنیم. توجه داشته باشید که این عوامل هیچ ترتیب خاصی ندارند. مانند بسیاری از جنبه های اقتصاد، اهمیت نسبی این عوامل موضوع بحث های زیادی است.
تورم
تورم به نرخ افزایش قیمت کالاها و خدمات در طول زمان اشاره دارد. اگر کشوری تورم بالایی را تجربه کند، ممکن است ارزش پول آن نسبت به ارزهای دیگر کاهش یابد، زیرا مصرف‌کنندگان ممکن است ترجیح دهند ارزهایی را نگه دارند که از نظر ارزش پایدارتر هستند. در نیمه دوم قرن بیستم، کشورهایی با تورم پایین شامل ژاپن، آلمان و سوئیس بودند، در حالی که ایالات متحده و کانادا بعدها به تورم پایین رسیدند.

نرخ بهره
نرخ بهره، تورم و نرخ ارز همبستگی بالایی دارند.بانک های مرکزی با دستکاری نرخ های بهره بر تورم و نرخ ارز تاثیر می گذارند و تغییرات نرخ بهره بر تورم و ارزش پول تاثیر می گذارد. نرخ‌های بهره بالاتر عموماً سرمایه‌گذاران خارجی را جذب می‌کند که می‌تواند تقاضا برای پول یک کشور را افزایش داده و باعث افزایش آن شود. با این حال، اگر تورم در یک کشور بسیار بیشتر از سایر کشورها باشد، یا اگر عوامل اضافی در کاهش ارزش پول نقش داشته باشند، تأثیر نرخ‌های بهره بالاتر کاهش می‌یابد. یک رابطه معکوس برای کاهش نرخ بهره وجود دارد، یعنی کاهش نرخ بهره تمایل به کاهش نرخ ارز دارد.

کسری حساب جاری
کسری حساب جاری معیاری برای سنجش تراز تجاری یک کشور شامل واردات، صادرات و درآمد سرمایه گذاری است. مازاد حساب جاری (زمانی که یک کشور بیشتر از وارداتش صادر می کند) می تواند تقاضا برای ارز یک کشور را افزایش دهد و باعث رشد آن شود، در حالی که کسری (زمانی که کشوری بیش از صادراتش وارد می کند) می تواند باعث کاهش ارزش پول آن کشور شود.

کسری حساب جاری نشان می دهد که یک کشور بیش از درآمد خود را صرف تجارت خارجی می کند و برای جبران کسری از منابع خارجی سرمایه وام می گیرد.به عبارت دیگر، کشور بیش از آنچه که از طریق صادرات به دست می آورد به ارز خارجی نیاز دارد و بیش از آنچه خارجی ها بخواهند ارز خود را برای محصولات خود تامین می کند. تقاضای بیش از حد برای ارز خارجی، نرخ ارز کشور را کاهش می دهد تا زمانی که کالاها و خدمات داخلی به اندازه کافی برای خارجی ها ارزان شوند و دارایی های خارجی برای تولید فروش برای منافع داخلی گران تر شود.

تاثیر اقتصادی قوی
سرمایه گذاران خارجی ناگزیر به دنبال کشورهای با ثبات با نتایج اقتصادی قوی برای سرمایه گذاری سرمایه خود هستند. کشورهایی که دارای دولت های با ثبات و سیاست های قابل پیش بینی هستند، عموما برای سرمایه گذاران خارجی جذاب تر به نظر می رسند که می تواند تقاضا برای پول آنها را افزایش دهد و ارزش آن را افزایش دهد. به عنوان مثال، آشفتگی سیاسی می تواند باعث از بین رفتن اعتماد به یک ارز و انتقال سرمایه به ارز کشورهای با ثبات تر شود.

رشد اقتصادی
رشد اقتصادی به افزایش تولید کالا و خدمات در یک کشور در طول زمان اشاره دارد. این افزایش معمولاً با تولید ناخالص داخلی (GDP) اندازه گیری می شود که ارزش کل کالاها و خدمات تولید شده در داخل مرزهای یک کشور در یک دوره خاص، معمولاً یک سال است.رشد اقتصادی یک کشور می تواند بر نرخ ارز آن نیز تاثیر بگذارد. یک اقتصاد قوی با سطوح رشد بالا می تواند تقاضا برای پول یک کشور را افزایش دهد، در حالی که یک اقتصاد ضعیف با سطوح پایین رشد می تواند تقاضا را کاهش دهد و ارزش پول آن کشور را کاهش دهد.

رویدادهای ژئوپلیتیک
رویدادهای ژئوپلیتیکی مانند جنگ، بلایای طبیعی و ناآرامی های سیاسی می توانند تأثیر قابل توجهی بر نرخ ارز داشته باشند. این اتفاقات می تواند باعث عدم اطمینان و بی ثباتی شود که می تواند تقاضا برای پول یک کشور را کاهش دهد و باعث کاهش ارزش آن شود.

به عنوان مثال، اگر کشوری یک بحران سیاسی بزرگ را تجربه کند، سرمایه گذاران ممکن است در مورد چشم انداز اقتصادی کشور نامطمئن شوند و ممکن است سرمایه گذاری های خود را پس بگیرند و باعث کاهش ارزش پول کشور شود. به همین ترتیب، اگر یک بلای طبیعی یا رویداد دیگری زنجیره تولید یا تامین یک کشور را مختل کند، می تواند بر تراز تجاری آن کشور تاثیر بگذارد و بر نرخ ارز تاثیر بگذارد.

رویدادهای ژئوپلیتیکی همچنین می تواند سرمایه گذاران را به دنبال ارزهای امن مانند دلار آمریکا یا ین ژاپن سوق دهد که نسبت به سایر ارزها پایدارتر و ریسک کمتری دارند.این افزایش تقاضا برای ارزهای امن می تواند نرخ مبادله آنها را نسبت به سایر ارزها افزایش دهد.

آیا در صورت نوسان غیر منتظره نرخ ارز میزان حواله من کاهش یا افزایش خواهد یافت؟

خیر، خدمات ارزی مورد نیاز شما براساس نرخ لحظه ای ارز محاسبه و توافق شده و پس از آن بالا رفتن یا پایین آمدن نرخ ارز تغییری در میزان وجه دریافتی شما نخواهد داشت.

نتیجه
نرخ ارز یکی از جنبه های مهم تجارت بین الملل است که بر قیمت کالاها و خدمات و در نهایت بر رشد اقتصاد جهانی تأثیر می گذارد و در این مقاله به شش مورد مهم اشاره شده است.

در حالی که این عوامل می توانند تأثیر قابل توجهی بر نرخ ارز داشته باشند، درک این نکته مهم است که نرخ صرافی تورنتو کارتخوان نیز تابع متغیرهای دیگری مانند احساسات بازار، انتظارات سرمایه گذاران و روندهای اقتصاد جهانی است. به این ترتیب، پیش‌بینی تغییرات در نرخ ارز خارجی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد و سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها باید تعدادی از عوامل را هنگام انجام معاملات ارزی یا تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاری در صرافی تورنتو کارتخوان در نظر بگیرند.

دکمه بازگشت به بالا