علمی و پزشکی

آیا مکمل قبل از تولد مواد مغذی کافی برای زنان باردار را فراهم می‌کند؟

آفتاب‌‌نیوز :

نتایج تحقیق جدید محققان مرکز اپیدمیولوژی چاقی در دانشگاه کلرادو آنشوتز در آمریکا نشان می‌دهد ۹۰ درصد زنان باردار مواد مغذی کافی را در طول بارداری تنها از طریق غذا دریافت نمی‌کنند و باید دنبال مکمل‌ها برای پر کردن این کمبود باشند.

به گزارش مدیکال اکسپرس، آنان همچنین کشف کردند که ۹۹ درصد از مکمل‌های غذایی مقرون به صرفه موجود در بازار فاقد دوز مناسبی از ریزمغذی‌های کلیدی است که برای جبران عدم تعادل تغذیه‌ای ضروری است.

دکتر کاترین سادر، معاون مرکز و دانشیار اطفال در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو و محقق اصلی این تحقیق، گفت: تغذیه برای یک مادر سالم و یک نوزاد سالم حیاتی است. کم بودن برخی مواد مغذی می‌تواند باعث تولد زودرس، وزن کم هنگام تولد، نقایص مادرزادی و سایر چالش‌های سلامتی شود. در عین حال مقدار زیاد آن نیز می‌تواند نحوه رشد و تکامل بدن نوزاد را تغییر دهد و با مصرف آن خطر داشتن مشکلات سلامتی در آینده وجود دارد؛ به همین دلیل است که داشتن یک رژیم غذایی متعادل و انتخاب یک ویتامین خوب برای دوران بارداری بسیار مهم است.

در این تحقیق ۲۴۵۰ زن در طول بارداری خود مورد بررسی قرار گرفتند. محققان ابتدا داده‌های مربوط به آنچه شرکت‌کنندگان در دوران بارداری خود می‌خوردند و می‌نوشیدند را تجزیه و تحلیل کردند؛ سپس آنان مقدار ویتامین A، ویتامین D، اسید فولیک، آهن، کلسیم و اسید‌های چرب امگا سه که هر شرکت‌کننده به تنهایی از غذا دریافت می‌کرد را تعیین و میزان مورد نیاز برای رعایت دستورالعمل‌های تغذیه‌ای توصیه شده توسط موسسه ملی سلامت در دوران بارداری را مشخص کردند. این میزان با بیش از ۲۰ هزار ویتامین موجود در ایالات متحده که حاوی مواد مغذی اضافی بودند، مقایسه شد.

سادر بیان کرد: از میان همه ویتامین‌های دوران بارداری و تجزیه و تحلیل آن‌ها، ما تنها یک مورد را پیدا کردیم که به طور بالقوه ممکن است مقادیر بهینه مهم‌ترین مواد مغذی را به افراد باردار بدهد، اما هزینه ماهانه این مکمل برای برخی افراد می‌تواند بسیار زیاد باشد و لازم است افراد باردار هفت قرص در روز مصرف کنند.

سادر می‌گوید: امیدوار است پزشکان، بیماران و شرکت‌ها از این اطلاعات برای کمک به بهبود مراقبت‌های تغذیه‌ای در دوران بارداری استفاده کنند.

وی تصریح کرد: این تحقیق بیماران باردار و پزشکان آنان را درباره مواد مغذی کلیدی که ممکن است در رژیم غذایی آنان وجود نداشته باشد، آگاه و به آنان در انتخاب ویتامین‌های دوران بارداری که می‌تواند مواد مغذی مورد نیازشان را تامین کند، کمک کند. تولیدکنندگان مکمل‌های غذایی نیز می‌توانند از این یافته‌ها برای اطلاع از دوز بهتر در محصولات خود استفاده کنند.

سادر اظهار کرد: نتایج این تحقیق نیاز مداوم به انتخاب ویتامین دوران بارداری را نشان می‌دهد که کم‌هزینه و در دسترس و در عین حال حاوی مقادیر بهینه مواد مغذی کلیدی باشند.

وی اضافه کرد: تحقیقات بیشتری در مورد مواد مغذی موجود در غذا‌ها نیز مورد نیاز است تا به بیماران باردار کمک شود تا بیشتر از این مواد مغذی کلیدی را در رژیم غذایی روزانه خود دریافت کنند.

نتایج این تحقیق در مجله آمریکایی Clinical Nutrition منتشر شده است.

دکمه بازگشت به بالا