علمی و پزشکی

ضرورت دریافت واکسن آنفلوآنزا برای زنان باردار

مجله تفریحی زیباروز / فارس شیراز ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با تأکید بر ضرورت استفاده واکسن آنفلوانزا از سوی مادران باردار ، گفت: تب شدید در دوران بارداری ، به ویژه در سه ماهه اول بارداری ، عامل مهمی در بروز ناهنجاری های جنین است.

دکتر. عبدالرسول همتی روز سه شنبه ، 27 نوامبر به خبرنگاران گفت: واکسیناسیون زنان باردار علیه این بیماری همزمان با آغاز فصل پاییز و افزایش احتمال شیوع آنفلوانزا انجام می شود. حدود 15000 نفر از اعضای این گروه هدف قرار است امسال واکسینه شوند.

وی گفت: “تلقیح واكسن علائم آنفلوآنزا را در زمان آلودگی كاهش می دهد.” “دریافت واکسن آنفولانزا به طور متوسط ​​خطر بستری شدن زنان باردار در بیمارستان را به دلیل عوارض آنفلوانزای فصلی کاهش می دهد.”

همتی ادامه داد: در هر زمان از بارداری احتمال ابتلا به آنفولانزا وجود دارد و عوارض مادر و جنین او دور از ذهن نیست ، بنابراین تب شدید به عنوان شایع ترین علامت آنفولانزا به ویژه در سه ماهه اول بارداری ، خطر غیرطبیعی را به وجود می آورد.

وی با تأکید بر اینکه دریافت واکسن آنفولانزا در دوران بارداری بی خطر است و در صورت بارداری در فصل شیوع آنفلوانزا ، صرف نظر از هفته های بارداری ، واکسن مانعی ندارد ، افزود: واکسیناسیون آنفلوانزا در دوران بارداری می تواند به مادر و جنین داده شود. .

همتی با اشاره به اینکه طبق گفته سازمان های بهداشتی ، واکسن آنفلوانزا برای مادر و جنین در همه مراحل بارداری به ویژه در سه ماهه اول بارداری مفید و موثر است ، افزود: در شرایط عادی اقدامات پیشگیرانه مانند شستن دست ها و دور نگه داشتن بیماران به کاهش خطر عفونت کمک می کند. آنفولانزا ، اما در طی آن زمان ، واکسیناسیون آنفلوانزا بهترین راه برای محافظت از مادر و جنین است.

شیراز ، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ، گفت: یکی از مهمترین مزایای واکسیناسیون مادر به جنین انتقال آنتی بادی های ایجاد شده در پاسخ به آنفولانزا از مادر به جنین است و از ماهها پس از تولد نوزاد محافظت می کند. نوزادان و نوزادان زیر 6 ماه به آنفولانزا و عوارض آن بسیار حساس هستند.

وی گفت: “پس از تزریق واكسن ، خطر ابتلا به آنفولانزا نزدیك به صفر است زیرا واكسن شامل ویروس زنده نیست ، در حالی كه ویروس زنده باعث آنفلوانزا می شود.” “واکسن آنفولانزا از بیماری کوید 19 محافظت نمی کند.” اما می تواند در کاهش علائمی که می تواند با علائم Covid 19 اشتباه گرفته شود موثر باشد.

همتی در ادامه با بیان اینکه این واکسیناسیون خطر عفونت های احتمالی دستگاه تنفسی فوقانی ناشی از آنفولانزا را کاهش می دهد ، افزود: واکسن آنفلوانزا از شدت بیماری می کاهد و به دلیل احتمال ادامه شیوع آنفولانزا ، واکسن از اوایل پاییز تزریق می شود. تا آن زمان ، ممکن است لازم الاجرا باشد.

معاون علوم پزشکی شیراز گفت: تاکنون 85 درصد مادران باردار در منطقه تحت مدیریت این دانشگاه شناسایی و واکسینه شده اند و آنفلوانزا را واکسینه کرده اند و این روند تا پایان فصل سرما ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا