علمی و پزشکی

ابتلای کودکان به سنگ کلیه و راه‌کارهای درمانی آن

درمان سنگ کلیه در نوزادان و کودکان به اندازه و نوع سنگ بستگی دارد. در مرحله اول، متخصص سعی می کند از یک روش کم تهاجمی مانند دارو برای درمان استفاده کند. اگر سنگ بزرگ باشد، جراحی پیشنهاد می شود. جراحی نیز به روش های مختلفی انجام می شود که در این مقاله دانشکده پزشکی به آنها اشاره شده است.

علت سنگ کلیه در کودکان چیست؟

سنگ کلیه رسوبات نمک، نمک و مواد معدنی است. در واقع وقتی ادرار غلیظ می شود این مواد تبدیل به کریستال و سپس سنگ می شوند. بروز این مشکل در بزرگسالان بیشتر است، اما برخی از کودکان در هر سنی ممکن است دچار آن شوند. بروز این بیماری در کودکان عمدتاً دلایل ژنتیکی و زمینه ای دارد. موارد زیر احتمال سنگ کلیه را در کودکان افزایش می دهد:

اختلال در دستگاه ادراری

برخی از کودکان از اختلالات دستگاه ادراری رنج می برند. این مشکل می تواند مجاری ادراری را مسدود کند. تجمع ادرار نیز زمینه ساز تشکیل سنگ کلیه است.

رژیم غذایی ناسالم

مصرف زیاد نمک و شیرینی باعث ایجاد سنگ کلیه در کودکان می شود. غذای غنی از نمک باعث ایجاد سنگ های کلسیمی در سیستم ادراری می شود.

عدم ورزش

عامل مهمی که خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد، بی حرکتی کودکان است. اضافه وزن و چاقی در کودکان رو به افزایش است و به همین دلیل آنها مستعد ابتلا به این بیماری هستند.

کم آبی بدن

هر چه مایعات کمتری بنوشید، ادرارتان اسیدی تر و غلیظ تر خواهد بود. به همین دلیل خطر ابتلا به سنگ کلیه نیز افزایش می یابد.

اختلالات متابولیک

یکی از شایع ترین علل سنگ کلیه در کودکان اختلال متابولیک است. این مشکل می تواند باعث دفع بیش از حد کلسیم از طریق ادرار شود که کودک را در معرض سنگ های کلسیمی قرار می دهد. دفع بیش از حد سیستین از ادرار به دلیل عدم وجود آنزیم در تجزیه اگزالات یکی دیگر از عوامل افزایش خطر ابتلا به سنگ کلیه در کودکان است. این ماده می تواند باعث ایجاد کریستال در ادرار شود. سیستین همچنین یک آمینو اسید (یکی از مواد تشکیل دهنده پروتئین) است که در منابع غذایی مانند لبنیات، تخم مرغ، پیاز و کلم یافت می شود.

اندازه این سنگ ها می تواند از یک اینچ تا چند سانتی متر باشد. سنگ های کوچک معمولاً از طریق جریان ادرار از بدن خارج می شوند. هنگام حرکت و دفع، بیمار احساس درد و شاید کمی خونریزی می کند. اما سنگ های بزرگتر نیاز به درمان دارند. در غیر این صورت احتمال بروز مشکلات دیگری مانند انسداد ادرار یا عفونت مجاری ادراری وجود دارد. اگزالات یک ماده طبیعی است که در بیشتر غذاها یافت می شود.

برای نوبت دهی آنلاین و مشاوره با متخصص اطفال و کلیه می توانید به صفحه نوبت دهی پزشک درمانکده مراجعه کنید. در این صفحه مشاوره با کارشناسان به صورت متنی و صوتی انجام می شود. همچنین با ارائه اطلاعات از متخصصین شانس بیشتری برای انتخاب پزشک متخصص خواهید داشت.

علت سنگ کلیه در کودکان زیر یک سال چیست؟

سنگ کلیه در نوزادان نارس با وزن کم هنگام تولد بیشتر شایع است. ماندن در دستگاه اکسیژن ساز و مصرف برخی داروها خطر ابتلا به این بیماری را در آنها افزایش می دهد. همچنین خوب است بدانید که بین سنگ کلیه و شیرخشک ارتباط معناداری وجود دارد. شیرخشک هایی که حاوی ملامین هستند، خطر ابتلا به سنگ کلیه را در کودکان زیر یک سال افزایش می دهند. ملامین یک ماده شیمیایی آلی است که مقدار نیتروژن بسیار بالایی دارد. این ماده به طور غیرواقعی سطح بالایی از پروتئین را در غذا نشان می دهد.

درمان سنگ کلیه در کودکان چگونه است؟

پزشک متخصص با توجه به نوع سنگ و اندازه آن روش درمانی را پیشنهاد می کند:

نوشیدن مایعات

اگر سنگ کوچک است، اولین راه حل نوشیدن مایعات و ورزش است. به این ترتیب سنگ حرکت می کند و از طریق ادرار دفع می شود. درد و خونریزی کمی مستثنی نیست. پزشک همچنین نوشیدن مایعات را برای رقیق کردن ادرار و جلوگیری از تشکیل مجدد سنگ کلیه توصیه می کند.

راه حل سنگ کلیه در کودکان

استفاده از محلول خوراکی پلی سیترات پتاسیم در درمان سنگ کلیه در کودکان مورد توجه قرار گرفته است. در ابتدا مقدار دارو با توجه به وزن کودک تعیین خواهد شد به طوری که برای هر کیلوگرم یک میلی لیتر دارو محاسبه می شود. در مرحله بعد، با اندازه گیری سطح pH ادرار، مقدار دارو افزایش می یابد.

برای رزرو نوبت با بهترین پزشک کلیه در تهران می توانید از خدمات آنلاین کلینیک سلامت استفاده کنید. درمانکده مرکز درمانی نیست اما با پزشکان متخصص در کل استان تهران همکاری می کند. با مراجعه به صفحات این مجموعه می توانید به راحتی با پزشک متخصص به صورت آنلاین وقت ملاقات بگذارید.

خرد کردن سنگ کلیه در کودکان

در این تکنیک از امواج صوتی برای شکستن سنگ و شکستن آن به قطعات کوچکتر استفاده می شود. سپس سنگ های کوچک از طریق ادرار دفع می شوند. این روش درمانی نسبتاً دردناک است و بین 45 تا 60 دقیقه طول می کشد.

جراحی سنگ کلیه

گاهی اوقات سنگ های کلیه به قدری بزرگ هستند که مجرای ادرار را مسدود کرده و منجر به عفونت مجاری ادراری می شوند. معمولا برای برداشتن این سنگ ها از جراحی استفاده می شود. این عمل را می توان به صورت یورتروسکوپی، از راه پوست و جراحی باز انجام داد.

اورتروسکوپی

در این تکنیک از یک دوربین خوب و یک ابزار سبد مانند برای مکان یابی و برداشتن سنگ ها استفاده می شود. دوربین و ابزار پزشکی از طریق مثانه و مجاری ادراری به کلیه ها هدایت می شوند. اگر سنگ ها بزرگ باشند ابتدا با لیزر به قطعات کوچکتر خرد می شوند. این عمل نیازی به بستری شدن ندارد و بیمار همان روز مرخص می شود.

جراحی سنگ کلیه از راه پوست PCNL

این تکنیک نیاز به بیهوشی عمومی دارد. در طی آن برشی به اندازه یک سانتی متر روی پوست در ناحیه کمر یا پهلو ایجاد می شود. دوربین و ابزار پزشکی از طریق این شکاف به سمت سنگ کلیه هدایت می شوند. ابزار پزشکی به دلیل قابلیت مکش خود می تواند جرم ها را حذف کند. به این ترتیب بیمار باید 2 تا 4 روز در بیمارستان بستری شود.

جراحی باز برای درمان سنگ کلیه

در حال حاضر کمتر به استفاده از این روش توجه می شود. اگر سنگ کلیه بسیار بزرگ است و به سایر روش های درمانی پاسخ نمی دهد، جراحی باز به عنوان یک راه حل موثر پیشنهاد می شود.

چگونه می توانم به صورت آنلاین از متخصص اورولوژی وقت بگیرم؟

جهت رزرو آنلاین پزشکان اورولوژی و سایر تخصص ها مانند دکتر خون (انکولوژی) شما انتخاب های زیادی دارید. استفاده از خدمات آنلاین درمانکده می تواند گزینه خوبی باشد. درمانکده پل ارتباطی شما با پزشکان متخصص شاغل در سراسر استان تهران است. در صورت لزوم می توانید از خدمات تست پلی کلینیک نیز استفاده کنید.

دکمه بازگشت به بالا