علمی و پزشکی

از اسرار جدید سیاره مشتری چه می‌دانید؟

خریدار مکانی آرام نیست. این سیاره غول پیکر فضای بزرگتری با زمین دارد که طوفان های عظیمی دارد و جریان های ابری بزرگی در سراسر سیاره زمین وجود دارد. آب و هوای گازی و خشن گاز آن با آب و هوای کره زمین بسیار متفاوت است و بسیاری از ستاره شناسان سعی در درک این موضوع داشته اند. اما یک بار دیگر ، محققان با استفاده از تلسکوپ فضایی هابل و رصدخانه قدرتمند جمینی موفق به کشف یک قطعه دیگر از معمای مرموز شدند.

درباره رازهای جدید مشتری اطلاع دارید؟

تصاویر مادون قرمز از مشتری جریان گرما را در ابرهای سیاره زمین نشان می دهد. وقتی این تصاویر را با تصاویری از تلسکوپ فضایی هابل قرار می دهیم ، می توانیم درباره فعالیت های داخل و خارج از سیاره اطلاعات زیادی کسب کنیم. با مقایسه تصاویر از تصاویر مادون قرمز هابل و جمینی ، می توان دید که نواحی موجود در تاریکی هابل در مادون قرمز قرار دارند.

مایکل وون ، اخترشناس در دانشگاه کالیفرنیا ، برکلی می گوید: “نور مادون قرمز از ابرهای ابری ایجاد می شود ، اگر در مكان هایی كه ابر وجود دارد ، نور مادون قرمز وجود ندارد.”

به گفته گلن اورتن ، مشاهده نور مرئی نمی تواند بین ماده ابر تیره و ابر نازک تمایز قایل شود. بنابراین ، ماهیت آنها رمز و راز باقی مانده است.

درباره رازهای جدید مشتری اطلاع دارید؟

هنگامی که این دو تصویر با یکدیگر مطابقت داشتند ، منحنی مادون قرمز سایه مطابقت دارد و این نشانگر شکاف عمیق بین ابرهای طوفانی است. اما این وقتی جالب تر شد که یافته های چرخش مداری ناسا با مدارس و یافته ها ترکیب شوند. این داده ها سیگنال های رادیویی جوی به نام های Sferic و Whistlers را نشان می دهد که باعث ایجاد رعد و برق قدرتمند می شوند. در هشت دور اول ، رادیوگرافی Juno 377 حملات رعد و برق را روی قطب ها مشاهده کرد. این درست برعکس زمین است و بیشتر چنین رعد و برق در نزدیکی خط استوا اتفاق می افتد.

درباره رازهای جدید مشتری اطلاع دارید؟

دانشمندان بر این باورند که این مربوط به نحوه گرم شدن دو سیاره توسط خورشید است. استوا در هر دو سیاره ، خورشید را گرم می کند و یک جریان همگرا روی زمین ایجاد می کند که باعث رعد و برق می شود.

روی مشتری که بسیار دورتر از خورشید است ، گرم شدن گرمسیری خفیف تر است و جو بالاتر را تثبیت می کند ، اما آن گرما به قطب ها نرسیده است ، به همین دلیل این طوفان ها بسیار قوی هستند. این تیم دریافتند که اعتصاب رعد و برق در مناطق روشنایی به دلیل وجود همگرایی هوای مرطوب بر روی ابرها به دلیل آب و یخ ایجاد می شود و در مناطقی که در اطراف آن وجود دارد چنین طوفان هایی به دلیل کمبود رطوبت و هوای خشک به احتمال زیاد است. متوجه نشده

مأموریت جونو در مدار ماه ژوئن سال آینده به پایان خواهد رسید و اکتشافات وی حقایق بیشتری را درباره وضعیت عجیب مشتری نشان می دهد.

sciencealert.com

2121

دکمه بازگشت به بالا