اجتماعیکسب و کار ایرانی

از شومینه گازی در چه فضاهایی استفاده می‌شود؟

از شومینه گازی در چه فضاهایی استفاده می‌شود؟ برای طراحی دکوراسیون فضاهای داخلی مانند پذیرایی، نشیمن، اتاق خواب و فضاهای خارجی مانند فضای آلاچیق، روف گاردن، تراس و بالکن استفاده می‌شود.

شومینه گازی چیست؟

شومینه‌ گازی یکی از پرکاربردترین انواع شومینه می‌باشد که ظاهری همانند شومینه چوبی دارد. با این تفاوت که از سوخت گاز به جای چوب در آن استفاده می‌شود. شومینه‌های گازی دود و بوی زیاد شومینه‌های چوبی را نداشته و قابلیت تنظیم دما با استفاده از شیر تنظیم ورودی گاز را دارند. از این رو جایگزین بسیار مناسبی برای شومینههای هیزمی و چوبی می‌باشند. سوخت گاز مورد استفاده در شومینه‌های گازی، گاز شهری می‌باشد و گاز‌های آلاینده ناشی از سوختن گاز از طریق دودکش از محیط خانه خارج می‌گردد.

شومینه برقی حرارت مناسبی تولید کرده و به محیط خانه گرمای دلنشینی می‌بخشد. همچنین رقص شعله‌های آتش در گوشه‌ای از فضای داخلی، جلوه‌ی بصری منحصربه‌فردی را به ارمغان می‌آورد که چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌کند. لازم به ذکر است که محل قرارگیری شومینه گازی باید در زمان سفت‌کاری ساختمان مشخص شود تا دودکش  در مکان مناسبی قرار گیرد.

انواع شومینه گازی

شومینه‌های گازی را می‌توان بر اساس شکل ظاهری به دو نوع مدرن و کلاسیک دسته‌بندی نمود. این دو سبک از شومینه طرفداران مخصوص به خود را دارند و افراد با توجه به دکوراسیون داخلی خانه خود یکی از این دو نوع را برمی‌گزینند. شومینه‌های مدرن مانند معمولا دارای طراحی مینیمال بوده و برخلاف سبک کلاسیک از دیزاین پر زرق و برق و شلوغی برخوردار نمی‌باشند.

ابعاد شومینه |ابعاد شومینه در پلان

از متریال‌های مختلفی که در برابر حرارت مقاومت مناسبی دارند، در ساخت شومینه‌های گازی استفاده می‌شود. شومینه‌های گازی براساس مصالح ساخت، به انواع آجری، بتن نسوز، سنگی، شیشهای، گچی و چدنی تقسیم‌بندی می‌شوند.

اجزای شومینه گازی

هیزم شومینه: هیزم شومینه علاوه‌بر زیبایی با جذب حرارت شعله، سبب انتقال بهتر گرما به محیط می‌گردد.

  1. لوله اصلی شومینه: لوله اصلی شومینه گازی وظیفه رساندن گاز به مشعل را به عهده دارد.
  2. لوله شمعک شومینه: لوله شمعک شومینه گاز را به سمت شمعک هدایت می‌کند.
  3. مشعل شومینه: وظیفه مشعل شومینه، پخش درست شعله آتش می‌باشد.
  4. مجموعه فندک شومینه: شمعک، چینی جرقه‌زن و ترموکوپل مجموعه فندک شومینه را تشکیل می‌دهند.

مزایا و معایب شومینه گازی

از مزایای شومینه‌های گازی می‌توان به ایجاد و انتقال حرارت بیشتر نسبت به سایر شومینه‌ها، استفاده از هیزم در صورت قطع گاز به عنوان سوخت جایگزین، ظاهر زیبا و انتقال حس لذت و گرمی خاصی که نشستن در کنار شعله‌های آتش منتقل می‌کند، اشاره نمود. یکی دیگر از مزایای شومینه گازی، طراحی ظاهر و پیشانی شومینه به سلیقه و طرح دلخواه شماست که این مزیت موجب هماهنگی بیشتر با سبک دکوراسیون منزلتان می‌شود.

ثابت بودن و عدم امکان جابجایی و انتقال به مکان جدید، هدر رفت نسبتا زیاد گرمای تولید شده از طریق دودکش را می‌توان به عنوان یکی از معایب شومینه گازی ذکر کرد. یکی دیگر از معایب این نوع شومینه، تولید گازهای سمی است که برای خروج این گازها نیازمند تعبیه دودکش است، به همین جهت در مراحل اولیه ساخت خانه باید برای اجرای آن برنامه‌ریزی شود.

نکات ایمنی شومینه گازی

یکی از رایج‌ترین انواع مرگ و میر در کشور، خفگی بر اثر نشت گاز وسایل گرمایشی گاز سوز می‌باشد، لذا برای جلوگیری از بروز حادثه لازم است که شومینه گازی مجهز به ترموکوپل و شیر جداگانه برای قطع و وصل گاز باشد. عدم رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از وسایل گرمایشی، سالانه باعث ایجاد حوادث آتش سوزی زیادی می‌گردد. موارد ذکر شده اهمیت رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از وسایل گاز سوز را به روشنی بیان می‌کند.

شومینه‌های گازی نیز به عنوان یک وسیله گرمایشی گاز سوز دارای نکات ایمنی گوناگونی می‌باشند که رعایت آن‌ها می‌تواند از ایجاد حادثه جلوگیری نماید. انتقال گاز‌های مضر ناشی از سوختن گاز شهری به بیرون خانه به وسیله دودکش انجام می‌شود. همچنین بررسی سالانه مسیر دودکش بسیار مهم است؛ زیرا عواملی مانند لانه سازی پرندگان در داخل دودکش ممکن است باعث مسدود شدن آن و در نتیجه عدم خروج گاز‌های مضر و برگشت آن به داخل خانه شود.

لوله اصلی در شومینه گازی وظیفه انتقال گاز به مشعل را به عهده دارد. لذا در اتصال شیر کنترل به لوله اصلی بسیار دقت نمایید. چرا که عدم اتصال درست سبب نشت گاز در محیط شده و موجب بروز حادثه می‌گردد. در شومینه‌های گازی به منظور زیبایی و انتقال بهتر حرارت مشعل به محیط، از هیزمهای دکوراتیو و مصنوعی استفاده می‌گردد. در انتخاب، چینش و تعویض به موقع هیزم شومینه دقت نمایید؛ زیرا خرد شدن و یا عدم قرارگیری درست آن، باعث بستن منافذ مشعل می‌شود. این امر سبب می‌گردد که گاز منو اکسید کربن وارد خانه شده و باعث مرگ افراد گردد.

نکته‌ دیگری که باید مورد توجه قرار گیرد، اطمینان از سالم بودن و نصب درست ترموکوپل می‌باشد. ترموکوپل وظیفه‌ قطع جریان گاز در هنگام وزش باد و خاموش شدن شعله را به عهده دارد و اگر به درستی کار نکند در صورت خاموش شدن شعله، گاز در خانه پخش شده و باعث بروز حادثه می‌گردد. یکی دیگر از نکات مهمی که در خصوص شومینه‌های گازی باید به آن توجه شود، استفاده از حفاظ مناسب به منظور جلوگیری از حادثه سوختگی می‌باشد؛ این موضوع برای خانواده‌هایی که دارای کودک کم سن و سال می‌باشند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نکات مهم در نصب و اجرای شومینه گازی

امروزه با توجه به استفاده گسترده از شومینه‌های گازی دانستن نکات اجرا و نصب استاندارد و اصولی آن حائز اهمیت می‌باشد، تا ضمن پیشگیری از هدر رفت گرما و اتلاف انرژی، از پخش شدن گاز‌های مضر در محیط نیز جلوگیری شود. مکان و موقعیت قرارگیری شومینه گازی باید در مراحل ابتدایی ساخت ساختمان مشخص گردد تا عملیات ساخت شومینه به آسانی انجام شود. طراحی و ساخت شومینه در دو مرحله‌ی آماده‌سازی و راه‌اندازی انجام می‌شود. در ابتدا دیوار کاذب شومینه، با قرار دادن لوله‌ای به عنوان دودکش، ساخته شده و سایر لوله‌های موردنیاز برای عبور اتصالات نیز در آن تعبیه می‌گردند.

هر کدام از شومینه‌های گازی با توجه به ساختار و متریال مورد استفاده در ساخت، دارای نکات و شیوه‌ی نصب مخصوص به خود می‌باشند. در شومینه‌ی گازی چدنی با توجه به اینکه بدنه و ساختار شومینه از قبل در کارگاه ساخته شده است، تنها نکته مهم در اجرای آن اتصال درست کوره به لوله خروجی دودکش با استفاده از مصالح سیمانی و نسوز می‌باشد. عدم اتصال درست کوره به خروجی دودکش سبب اتلاف گرما و انرژی و همچنین آسیب رساندن به دیوارهای کناری شومینه می‌شود.

در شومینه‌های گازی با ظاهر آجری، سنگی و … پیشانی و لبه دیوارههای شومینه جزو نقاط پرحرارت هستند، باید دقت نمود که در این نقاط از مصالح با مقاومت کم در برابر حرارت، شکننده و یا قابل اشتعال استفاده نشود. ملاتی که در قسمت‌هایی با حرارت زیاد به کار می‌رود ملات نسوز می‌باشد که از ترکیب 60 درصد سیمان، 20 درصد پودر سنگ و 20 درصد خاک نسوز حاصل می‌گردد. دقت کنید که دهنه شومینه زیاد کوچک نباشد. ارتفاع شومینه از کف آجر نسور تا لبه پیشانی بالا به طور معمول بین 50 الی 60 سانتی متر می‌باشد.

در ضمن بهتر است از ساخت کوره بسیار کوچک و یا بسیار بزرگ خودداری کنید، زیرا کوچک بودن کوره سبب نفوذ گاز‌های مضر به داخل خانه می‌گردد، همچنین بزرگ بودن آن سبب اتلاف گرما خواهد شد. توجه نمایید که دمپر (دریچه تنظیم هوای خروجی) به صورت مستقیم و عمود بر شعله مشعل نباشد، عمود بودن دمپر سبب خروج زیاد گرما و اتلاف انرژی می‌گردد. برای پوشش نمای روی شومینه می‌توانید از آجر استفاده نمایید، یا میلگرد و رابیتس قرار داده و روی آن را گچ بکشید. بهتر است که از صفحات گچی برای پوشش نمای روی شومینه استفاده نشود.

با توجه به اینکه شومینه‌ یکی از المان‌های مورد توجه در دکوراسیون داخلی می‌باشد، لازم است که به زیبایی ظاهر و تناسب ساختار و متریال مورد استفاده در ساخت آن با دکوراسیون منزل توجه شود. چنانچه از آجرنسوز در ساخت نمای شومینه استفاده می‌کنید؛ پس از اتمام ساخت، فاصله بین آجرها را با ملات نسوز و پودر رنگی بندکشی نمایید. اگر گچ، سیمان و یا ملات نسوز بر روی سطح خارجی آجر نسوز و نمای شومینه ریخته شده، به سرعت آن‌ها را با آب شستشو نمایید؛ زیرا خشک شدن آن‌ها سبب لک شدن آجر و ایجاد ظاهر نامناسب در نمای شومینه خواهد شد. در شومینه گازی سنگی لازم است که در برش سنگ‌ها دقت نموده و نقاط تلاقی سنگ‌های عمودی را فارسی‌بر کنید و به لبه سنگ‌های برش خورده‌ای که در معرض دید هستند، روغن جلا بزنید.

قیمت شومینه گازی

پارامترهای مختلفی در تعیین قیمت شومینه‌های گازی اثرگذار می‌باشند. تغییر در هر یک از این پارامترها باعث تغییر در هزینه تمام شده و قیمت نهایی شومینه‌های گازی می‌گردد. یکی از موارد مهم و تاثیرگذار در قیمت شومینه گازی طرح و متریال مورد استفاده در ساخت آن می‌باشد. هرچه طرح اجرا شده پیچیده‌تر و از متریال‌های مصرفی گران قیمت‌تری در ساخت شومینه‌های گازی استفاده شود، منجر به افزایش هزینه ساخت شومینه می‌گردد. مورد دیگری که در تعیین قیمت تاثیر دارد، ابعاد و سایز شومینه است که بسته به نوع و متراژ مکان مورد استفاده تعیین می‌شود. برخی از عوامل فنی از جمله نیاز و یا عدم نیاز به زیرسازی نیز در هزینه اجرای شومینه تاثیر دارند، که باید به آن توجه نمود.

کاربردهای شومینه گازی در دکوراسیون داخلی

اگر چه استفاده از شومینه به عنوان یکی از المانهای موجود در دکوراسیون داخلی گزینه‌ی جدیدی نمی‌باشد، اما دقت در طراحی و هماهنگی آن با سایر اجزای مورد استفاده در دکوراسیون داخلی، فضایی دنج، گرم و صمیمی را در محیط خانه ایجاد می‌کند. در اکثر منازل شومینه‌ها به عنوان نقطه کانونی خانه در فصول سرد سال در نظر گرفته می‌شوند، که نحوه‌ی چینش مبلمان در اتاق نشیمن با توجه به موقعیت قرارگیری آن تعیین می‌گردد. از شومینه‌های گازی علاوه‌بر اتاق نشیمن در ، و تراس و نیز می‌توان استفاده نمود. طراحی شومینه گازی به سبک‌های مختلف زیر دسته‌بندی می‌شود:

سبک ترکیبی: یکی از سبک‌های جدید مورد استفاده در طراحی شومینه سبک مینیمال و ترکیبی می‌باشد که ضمن پرهیز از پیچیدگی در طراحی با ترکیب مصالح مختلف ظاهر زیبایی را برای شومینه خلق می‌کند.

سبک مینیمال شیشهای: طراحی و اجرای شومینه‌های سنتی و قدیمی نیازمند فضای بزرگ است که با توجه به متراژ کم اکثر خانه‌های امروزی استفاده از آن میسر نمی‌باشد. شومینه‌های مینیمال شیشه‌ای برخلاف شومینه‌های سنتی جاگیر نبوده و قابلیت استفاده در آپارتمان‌ها و منازل با متراژ کم را دارا می‌باشند. شومینه‌های سبک مینیمال شیشه با ظاهری لوکس فضایی کاربردی و جذاب را در دکوراسیون داخی منزل ایجاد می‌کنند.

یا روستایی: شومینه‌های سبک روستیک با استفاده از مصالح سنگین طبیعی از جمله سنگ، آجر و … ساخته می‌شوند. طراحی و اجرای شومینه‌های سنتی در گذشته از این سبک پیروی می‌کردند که نیازمند فضای بیشتری برای اجرا بودند

منبع : regency-fire

دکمه بازگشت به بالا