علمی و پزشکی

از هر ۵ زوج ایرانی یک زوج نابارور است

هزینه های بالای درمان ناباروری و پایین بودن نرخ تولد در کشور

آفتاب نیوز:

پیش از این معاون وزیر بهداشت گفته بود که براساس برآوردهای شیوع ناباروری در کشور ، در بین زوج هایی است که در سنین 15 تا 20 درصد به دنیا می آیند. همه این اعداد با هم ترکیب شده اند. میزان ناباروری ایران بالاتر از آمارهای جهانی است. با وجود همه این تفاسیر ، در حالی که آمار مربوط به زوج های ایرانی نابارور 20٪ مرتبا توسط کارشناسان ناباروری تکرار می شود ، نکته اصلی این است که زوج ها به دلیل هزینه هایی که برای فرزندان پرداخت می کنند به مراکز درمانی نازایی نمی روند ، که در چند سال اخیر با رشد افزایش یافت. قیمت ارز و تحریم مواد مخدر.

اگرچه هزینه درمان ناباروری در ایران از حدود 1000 دلار پایین تر از کشورهای توسعه یافته است ، اما بسیاری از زوج ها بسته به مشکل خود ، مجبور به تزریق چندین بار یا روش های میکروسکوپی هستند که این امر چندین برابر هزینه درمان را افزایش می دهد. می دهد به عنوان مثال ، یک زوج نابارور بسته به شدت مشکل ، برای تحریک تخمدانها باید هر 4 آمپول 175000 تومانی تزریق کنند ، یا برای جراحی عاج حدود 6 میلیون تومان از جیب بپردازند. به این هزینه ها باید هزینه های پرداخت تست های پاراکلینیکی و خدمات نیز اضافه شود.

یکی از پنج زوج ایرانی نابارور است

در این میان ، البته داروهایی وجود دارد که تحت پوشش بیمه نیستند و شرکتهای بیمه فقط تفاوت بین داروهای ایرانی را به بیمار پرداخت می کنند. کاهش باروری و متعاقباً کاهش رشد جمعیت و تغییر سن هرم جمعیت در کشور قدیمی باعث نگرانی در مورد افزایش هزینه های مراقبت های بهداشتی شده است. دیروز ، سید علی یزدیخواه ، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ، افت نرخ زاد و ولد را منبع شرم خواند و گفت که در هر صورت تعداد به تعویق افتادن ازدواج افزایش می یابد و میزان تولد ما به شدت در حال کاهش است. به عنوان مثال ، طبق آمار ، تا سال 1998 ما حدود 100000 تولد در سال را کاهش خواهیم داد. طبق این آمار ، در سالهای 1994 و 1995 حدود 1.6 میلیون نوزاد داشتیم ، اما امسال این تعداد به حدود 1.1 میلیون نفر کاهش یافته است.

همه اینها در شرایطی است که افزایش نرخ باروری و رشد جمعیت بخشی از سیاست اعلام شده جمعیت مقام معظم رهبری است ، اما مسئله اصلی این است؛ وزارت بهداشت چه برنامه های حمایتی را برای درمان ناباروری ، حمایت مالی از زوج های نابارور و دسترسی مردم به مراکز درمانی ناباروری به ویژه در مناطق کم درآمد در دستور کار قرار داده است؟

زوجین توانایی درمان ناباروری را ندارند

به گفته مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا؛ جهل و آگاهی کافی از ماهیت بیماریهای مرتبط با ناباروری اولین دلیل عدم مراجعه زوجین به مراکز درمانی ناباروری دیر است. احتمال باروری در خانمها بعد از 35 سالگی کاهش می یابد و در مردان به صورت الگوریتمی ، بنابراین عصر طلایی درمان ناباروری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

دکتر. اما صادقی تبار علت دیگر ناباروری را درمان ناباروری در اواخر ازدواج و بحث در مورد هزینه می داند و می گوید: اگرچه تعرفه خدمات درمانی ناباروری در ایران در مقایسه با کشورهای توسعه یافته پایین تر است (در آمریکا این هزینه ها بین 15000 تا 17000 دلار است ، در انگلیس 10،000 و در ایران کمتر از هزار دلار) ، اما هنوز هم بسیاری از زوج ها قادر به درمان نازایی نیستند.

دکتر. صادقی تبار می افزاید: 50٪ از زنان ایرانی از تخمدان های پلی کیستیک خفیف تا شدید رنج می برند: یک سوم هزینه درمان ناباروری مربوط به دارو است. هزینه درمان ناباروری مرتبط با دارو بسیار زیاد است زیرا بیشتر داروهایی که زوجین استفاده می کنند زوج های نابارور خارجی هستند و بیمه گذاران فقط 70 درصد از قیمت پایه (داروی ایرانی) را پرداخت می کنند.

کارشناسان ناباروری می گویند که عمده هزینه های درمان ناباروری مربوط به اتاق عمل است. به عبارت دیگر ، یک زوج نابارور سه نوع درمان را دریافت می کنند. هزینه خدمات دارویی ، اتاقهای تجاری و پاراکلینیکی و عملیاتی. بسته به مشکل بخار ، هزینه های پارکلینیکی بین 4 تا 6 میلیون تومان متغیر است. اما در هر صورت درمان ناباروری ، احتمال موفقیت یک سوم است و احتمالاً دو سوم آن نیز نارسایی درمانی است (به دلیل شرایط فیزیولوژیکی زوج متاهل) ، یعنی اگر اگر میانگین هزینه را 6 میلیون تومان در نظر بگیریم ، باید این تعداد سه تا چهار باشد. دوره درمان را چند برابر کنید تا یک دوره چهار مرحله ای برای یک زوج نابارور حدود 24 میلیون تومان هزینه شود.

به طور متوسط ​​، هزینه پرداخت جیب برای زوج های نابارور بسته به چهار روش درمان ناباروری کلاسیک متفاوت است. درمان بین چند هزار تومان و 180 هزار تومان است. درمان IUI یا تلقیح اسپرم آماده رحم مادر کمتر از یک میلیون تومان است.

درمان IVF (باروری آزمایشگاهی) که بیش از 98٪ زوج های نابارور از این روش استفاده می کنند بین 7 تا 13 میلیون تومان است. در روشهای درمانی جایگزین مانند تعویض رحم ، عادت بازار اجاره رحم به بیش از 20 میلیون تومان می رسد که البته باعث افزایش حضور واسطه ها می شود. همه این کارها قبل از ورود به مرحله اصلی درمان و همچنین مجموعه ای از آزمایشات و سونوگرافی های مختلف انجام می شود که بیشتر آنها به دلیل خدمات محدود ، کیفیت و شانس موفقیت در مراکز خصوصی بدون پوشش بیمه ارائه می شود. به این لیست هزینه ها باید هزینه حمل و نقل مراکز درمانی ناباروری اضافه شود.

پیشنهادی برای کمک به مجلس مبلغ چهار میلیون تومان برای زوج های نابارور است

مدیر مرکز درمان ناباروری پژوهشگاه ابن سینا می گوید: مرکز تحقیقات مجلس شورای اسلامی و نهاد ریاست جمهوری پیشنهاد کرده اند که هر زوج نابارور ایرانی مطابق با سیاست های اعلام شده از سوی رهبر معظم انقلاب و پشتیبانی از زوج های نابارور و هرم ، یک کمک هزینه 4 میلیون تومانی دریافت کنند. . لایحه 99 بودجه اعلام نشده است.

به این ترتیب دولت پول را به مراکز درمانی ناباروری اختصاص می دهد و زوج هایی که فرزند ندارند و برای اولین بار باردار هستند این کمک را دریافت می کنند. وی خاطرنشان کرد: بیشتر زوج های نابارور به دلیل هزینه درمان ، مراکز درمانی ناباروری خود را در مراکز درمانی ناباروری ترک نمی کنند. وی می افزاید: هرم جمعیت بین 35 تا 40 سال قدمت دارد. نیازهای کشور را برآورده می کند.

دکتر. صادقی تبار با بیان اینکه علت ناباروری تقریباً به طور مساوی با زنان و مردان مرتبط است ، اضافه می کند: یک درصد از مشکلات ناباروری زنان ، درصد قیمت آقایان و 20 درصد علل آن ناشناخته است. اما در شهرهای صنعتی ناباروری مردان بالاتر و نزدیک به 50٪ است زیرا عوامل محیطی مانند آلاینده های محیط زیست ، مواد شیمیایی ، تشعشعات و امواج الکترومغناطیسی بر روی گامت های نر مؤثر هستند. در زنان ، آندومتریوز ، بیماریهای عفونی ، اختلالات هورمونی و اختلالات آناتومیکی نیز تأثیر بیشتری در ناباروری دارد.

مدیر مرکز پیوند و بیماری های وزارت بهداشت در پاسخ به خدمات پشتیبانی وزارت بهداشت به زوج های نابارور؛ وی گفت: “در کل 88 مرکز درمانی ناباروری در کشور وجود دارد که نیمی از آنها عمومی است و خدمات در سطح سه ، IVF و IUI ارائه می شود.” هشتاد و پنج درصد هزینه درمان در ایالت در این مراکز پرداخت می شود. علاوه بر این ، خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی 100٪ درمان رایگان دریافت می کنند.

دکتر مهدی شادنوش با بیان اینکه در مورد هزینه های بالای داروهای درمانی و معالجه ناباروری پاراکلال صحبت می شود ، اظهار داشت: اخیراً وزارت بهداشت با دستورالعملی از ستاد اجرایی امام خمینی (ره) تفاهم نامه ای را امضا کرده است و درمان ناباروری رایگان ارائه شده است.

وی افزود: به گفته متخصصان ناباروری ، 15 درصد زوج های نابارور نیاز به خدمات سطح سوم دارند (عمل جراحی) و 85 درصد از آنها در سطح دوم قابل درمان هستند ، بنابراین از ابتدای سال جاری 50 زوج خدمات نازایی سطح دوم را در شهرهای مهم استان ارائه می دهند. ” برای این منظور ، یک بخش بزرگ ایجاد شده است و علاوه بر متخصص زنان و زایمان و کارکنان آزمایشگاه در شهرها با بیش از 500000 نفر در دوره های کوتاه مدت ، آزمایشگاه ها به دو روش تشخیصی و درمانی مجهز هستند.

تأخیر در ازدواج باعث افزایش ناباروری می شود

شهلا کاظمی پور ، جمعیت شناس ، در پاسخ به این سؤال که میزان ناباروری در میزان تولد و تغییر جمعیت در هرم جمعیت چقدر تأثیر دارد ، می گوید: “بررسی ها نشان می دهد ؛ ازدواج دیرهنگام و افزایش سن زنان و مسافت طولانی به دلیل فرزندان بعد از ازدواج از عواملی هستند که باعث افزایش نرخ ناباروری در ایران می شوند.

وی اضافه می کند: “طبق فرمول ، میزان باروری عمومی با تقسیم تعداد ولادت ها در یک سال بر تعداد زنان 15 تا 49 ساله به دست می آید.” هرچه تعداد زنان در معرض باروری بیشتر باشد ، تعداد ولادت ها نیز بیشتر می شود.

کاظمی پور با اشاره به اینکه ما در کشور حدود 3 میلیون زوج نابارور داریم اظهار داشت: اگر 10 درصد از این زنان هر ساله بارور شوند ، سالانه 300000 به نرخ زاد و ولد اضافه می شود. به عبارت دیگر ، اگر میزان ناباروری سالانه 10٪ کاهش یابد ، 10٪ به جمعیت کشور اضافه می شود و بدین ترتیب قانون هرم سن جمعیت گسترده تر خواهد شد و دوره پیری نیز کوچکتر خواهد بود.

دکمه بازگشت به بالا