فرهنگ و هنر

اصلاحات لازم را برای استقرار نظام تامین اجتماعی چندلایه مطابق با سیاست‌های کلی انجام دهید

جمعی از اقتصادادان کشور طی نامه‌ای به نمایندگان مجلس شورای اسلامی، خواستار اقدامات و اصلاحات لازم برای استقرار نظام تامین اجتماعی چندلایه مطابق با سیاست‌های کلی تامین اجتماعی شدند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، متن نامه این اقتصاددانان به شرح ذیل است:

نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی

باسلام و احترام

همانطور که مستحضرید صندوق‌های بازنشستگی به عنوان نهادهایی بین نسلی که وظیفه تامین امنیت آحاد بیمه شدگان در دوران کهن‌سالی و از کارافتادگی را دارند، با مشکلات متعددی روبرو هستند که عدم چاره اندیشی مناسب برای آن ها، این نهادها را از انجام وظایف ذاتی و قانونی خود باز می‌دارد که نتیجه‌ی آن متضرر شدن جامعه، بالاخص طبقات محروم خواهد بود.

شرایط نامناسب اقتصاد کلان و محیط کسب و کار، تحمیل قوانین غیرکارشناسی و مغایر با اصول بیمه‌ای، عدم بازنگری در سنجه‌های عملکردی این صندوق‌ها متناسب با تغییرات جمعیتی، عدم پرداخت بدهی‌های دولت به صندوق‌های بازنشستگی و مدیریت ناصحیح دارایی‌ها و بنگاه‌های تابعه از عواملی بوده‌اند که هر یک به سهم خود در به وجود آمدن وضعیت فعلی موثر بوده اند.

این مساله باعث شده تا اکثریت صندوق های بازنشستگی کشور با استفاده از منابع داخلی خود قادر به پرداخت مستمری بازنشستگان خود نباشند و کمک‌های مستقیم یا غیرمستقیم دولت این مساله را رفع کرده است. بر مبنای قانون بودجه سال 1402، حدود 15 درصد از بودجه معادل 331 هزار میلیارد تومان صرف تامین اعتبار برای صندوق های بازنشستگی ناپایدار شده است و در صورت عدم تغییر وضعیت فعلی و انجام اصلاحات در این حوزه، به دلیل تشدید سرعت پیری جمعیت‌، در آینده‌ای نه چندان دور، بخش اعظمی از منابع بودجه‌ی عمومی کشور صرف تامین کسری صندوق‌های بازنشستگی خواهد شد که لزوم اصلاحات عاجل را یادآور می‌شود. بررسی های کارشناسی حاکی از آن است که به دلیل ترک فعل‌های صورت گرفته و تاخیر در اقدام، هیچ یک از اصلاحات مرسوم در حوزه صندوق های بازنشستگی اعم از اصلاحات مدیریتی و پارامتریک به تنهایی قادر به حل مساله نبوده و مجموعه ای از اصلاحات باید در دستور کار قرار گیرد؛ با این حال اقدام نمایندگان مجلس شورای اسلامی درخصوص تصویب اصلاحاتی در برنامه هفتم در خصوص سن و سابقه‌ی بازنشستگی و همچنین سایر اصلاحات در حوزه مدیریت بنگاه‌های تابعه و سرمایه گذاری صندوق‌های بازنشستگی اقدامی کارشناسی و در جهت حفظ منافع بلند مدت عامه بوده و از این جهت قابل تقدیر است.

به‌رغم این اقدام ارزشمند مجلس شورای اسلامی، اصلاحات نباید به این موضوع محدود شود و انتظار می‌رود که اقدامات و اصلاحات لازم برای استقرار نظام تامین اجتماعی چندلایه مطابق با سیاست‌های کلی تامین اجتماعی صورت گرفته و به‌طور مؤثری در طول یک دهه‌ی آتی پیگیری و اجرا شود.

دکتر علی سرزعیم
دکتر حسین درودیان
دکتر مصطفی زمانیان
دکتر سید امید سیاح
دکتر مرتضی زمانیان
دکتر علی ملکی
دکتر موسی شهبازی
دکتر سیدعباس پرهیزکاری
دکتر سید مهدی بنی طبا
دکتر میثم پیله فروش
دکتر محمد موسوی خطاط
دکتر سید رضا حسینی
دکتر مجید کریمی
دکتر سیدسجاد پادام
دکتر سید روح الله وحید کیانی
دکتر یاسین طاهری
دکتر سید مازیار علوی
دکتر محمدرضا شکوهی
دکتر حامد صاحب هنر
دکتر حاجی جعفری
دکتر روح الله ابوجعفری
دکتر محسن رضایی صدرآبادی
دکتر سیدمحمد حسینی
دکتر هادی طالبیان مقدم
دکتر وحید برسیاه
سید محمدرضا حسینی

انتهای پیام

تیم تحریریه علوم هنری

با قلمم، صداها و حس‌های هنر و فرهنگ را به شکلی جادویی ترسیم می‌کنم.
دکمه بازگشت به بالا