بین الملل

اعطای بورسیه و کارت اقامت ویژه برای نخبگان افغان/۴ دانشگاه پیشرو کشور در جذب نخبگان افغانستان

در شرایط کنونی در افغانستان ، معاون توسعه روابط علمی و مرکز سرمایه انسانی تعاملات بین المللی علم و فناوری معاون علمی و فناوری رئیس گروه افراد اعلام شده و بورسیه تحصیلی آنها یادآور شد که تاکنون 200 نفر از افراد منتخب این کشور تأیید شده اند. هر روز 4 گزارش برای شهروندان افغان در ایران ارسال می شود تا از این امکانات استفاده کنند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، نام “افغانستان” با “مهاجرت” همراه است و بیش از هر زمان دیگر از مشکلات سیاسی ، اقتصادی و طالبان خسته شده است. شمارش معکوس برای خروج تدریجی آخرین سربازان آمریکایی و ناتو از افغانستان تسریع شده است زیرا نگرانی اصلی جلوگیری از پایان هرج و مرج ، یعنی سقوط مجدد افغانستان ، جنگ داخلی و آوارگی مجدد مردم افغانستان است.

کشوری که اکنون افغانستان نامیده می شود هزاران سال قبل از میلاد مسیح دارای سکنه بوده است. مردم صنایع دستی و پول ، علوم مانند پزشکی ، نجوم و ریاضیات و حرفه هایی مانند فلزکاری و سنگ تراشی را معامله می کردند و در حفاری های انجام شده توسط باستان شناسان انواع مختلفی از ابزارهای باستانی پیدا شد که به تمدن های تاریخی اشاره می کردند. این کشور دارای

اما اکنون با کنترل طالبان عبارت “جان پدرت کجاست؟” او عزادار همه دختران ، زنان و جوانان افغان شد ، به امید روزی که آنها زیر یک پرچم زندگی کنند ، شاد و سرور در کشور خود. اما اکنون “جهان کشور” به حرفه مردم افغانستان تبدیل شده است و بدترین شرایط برای نخبگان این کشور است که می خواهند جهان مکان بهتری برای زندگی باشد.

خبر کوتاه بود. “تیم رباتیک افغانستان برنده” چالش کارآفرینی “در بزرگترین جشنواره اروپایی رباتیک در تالین استونی شد!” البته این خبر چند ساعت بعد تصحیح شد و خبر حضور این تیم که یکی از نوجوانان کشور بود در قطر منتشر شد و پس از آن این علمای افغان کشور را برای مقصد نهایی ترک کردند ، که مکزیک است ؛ زیرا اکنون در افغانستان ، غیر از “کرونا” ، “طالبان” نیز وجود دارند.

این تیم برای مطالعه فراتر از نیش به مکزیک رفت زیرا آنها می دانند که افغانستان شکست خواهد خورد مگر از طریق علم.

اگرچه پایان این داستان خوب بود ، مطمئناً افغانستان رهبران زیادی در زمینه پزشکی ، علم ، فرهنگ و ادبیات دارد که با “توسعه طالبان” نمی توانند سرنوشتی متفاوت از “جهان روستایی” تصور کنند ، اگرچه ایران مرزهای وسیعی دارد با این کشور شرقی ، می توانید آنها را بپذیرید یا قوانین را به نفع پذیرش این رهبران تغییر دهید به نحوی که نه تنها در توسعه اکوسیستم نوآوری ایران م butثر باشد ، بلکه در روزهای صلح و دوستی در این کشور ، در توسعه کشور خود نقش بازی کن.

شاید به همین دلیل است که ایران از سال 1997 در این زمینه فعالیت می کند و به گفته معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعامل بین المللی علم و فناوری ، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در تلاش است این افراد و خانواده های آنها در یک دوره کوتاهتر از یک تا دو هفته انجام می شود.

او در مورد راه اندازی بستری برای جذب نخبگان کشور صحبت می کند که با تشدید وضعیت خطرناک در کشور ، در حال حاضر روزانه 3-4 تقاضا برای بورسیه تحصیلی در دانشگاه های کشور به ایران ارسال می شود.

سازماندهی اقامت نخبگان افغان در ایران

سیدعلی حسینی ، معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی ، مرکز تعاملات بین المللی ، علم و فناوری ، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز ، وی با اشاره به اقدامات معاون دانشجویی برای استقبال از نخبگان خارجی در ایران گفت: در گذشته به تعدادی از اتباع خارجی کارت “اقامت ویژه” داده می شد و در مارس 2017 بر اساس تأیید دولت ، نخبگان و کارشناسان و کارآفرینان خارجی در سطح بین المللی برای دریافت کارت اقامت ویژه این گروه از افراد.

وی کارت اقامت ویژه را کارتی دانست که به اتباع خارجی در صورت داشتن شرایط خاص و اخذ مجوزهای لازم اعطا می شود و به دارنده این کارت اجازه اقامت 3 ساله ، 5 ساله یا 10 ساله داده می شود.

حسینی تأکید کرد که یک تبعه خارجی دارای کارت اقامت ویژه شهروند ایرانی محسوب می شود که نه تنها حق رأی ندارد ، بلکه گفت: این شامل می شود و این افراد مجاز به داشتن دفتر در ایران نیستند ، حتی اگر پزشکی خوانده اند

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری ادامه داد: “علاوه بر این ، عناوین شغلی که برای شهروندان افغان در ایران تعریف شده است حدود 10 تا 20 یا بیشتر کارگر است و آنها نمی توانند کارگر دیگری داشته باشند. مشاغل ؛ صدور کارت اقامت ویژه برای شهروندان نخبه و برتر که می توانند به عنوان اعضای هیئت علمی جذب دانشگاه شوند یا شرکت های دانش بنیان ایجاد کنند ، کمک بزرگی است.

وی گفت: “البته این قانون فقط شامل اتباع افغان نمی شود ، بلکه شامل سایر شهروندان خارجی نیز می شود.” برای شناسایی جلسات با آنها ، ما بعداً با حدود 30 نفر از بهترین کارآفرینان افغان در ایران جلساتی برگزار کردیم.

حسینی با تاکید بر اینکه افراد حاضر در این نشست یا دارای شرکت های دانش بنیان بودند و یا مشاغل ایجاد کردند و کارآفرینانی هستند که در ایران زندگی می کنند ، افزود: همچنین نشستی با دانشگاهیان اتباع افغان مانند نامزدهای برتر ، برندگان المپیک و اساتید برگزار شد. . آموزش دانشگاه و بر اساس آن یک پلت فرم طراحی شد و این پلت فرم در قالب یک وب سایت به آدرس iconnect.ist.ir در یکی دو سال گذشته در دسترس بوده است.

به گفته وی ، تا کنون از بیوگرافی بیش از 200 نخبه افغان مستقر در ایران در کارگروه کمیسیون خارجیان دفاع شده و مورد تأیید این کارگروه قرار گرفته و اکنون آنها کارت اقامت ویژه دریافت کرده اند.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه نخبگان تأیید شده و همچنین خانواده های آنها می توانند از این کارت استفاده کنند ، خاطرنشان کرد: 80 درصد از این افراد افغان هستند ، از جمله شهروندان فرانسه ، اسپانیا ، سوریه ، لبنان و عراق. آنها در دانشگاهها یا دانشگاهها موفق بوده اند ، یا خود کارآفرین هستند یا در شرکتهای دانش بنیان کار می کنند ، و ما موفق شدیم مجوز اقامت ویژه این گروه از اتباع خارجی را که 3 تا 5 سال در ایران بوده اند ، دریافت کنیم. ادامه فعالیت برای آنها آسان تر است.

حسینی با بیان اینکه با این اقدام این افراد مجبور به تمدید ویزا و اقامت نخواهند شد ، تاکید کرد: این کارت قابل تمدید است به این معنا که اگر کارت اقامت آنها 3 ساله باشد و پس از آن مدت در صورت باقی ماندن شرایط لازم. مدت اقامت آنها به 5 سال و سپس به 10 سال افزایش می یابد.

اولین گام برای جذب نخبگان افغان

وی جزئیات جذب نخبگان افغان را توضیح داد و توضیح داد: در سال 1399 سفیر این کشور برای ما پیامی ارسال کرد که 100 نفر در کنکور افغانستان شناسایی شده اند و ما بلافاصله با آنها تماس گرفتیم و 80 نفر نیز علاقه مند به ادامه تحصیل در ایران بودند. دانشگاهها در سطح کارشناسی

حسینی با بیان اینکه در آن زمان عربستان سعودی ، ترکیه و سایر کشورها این فرصت را داشتند که از این افراد دعوت کنند ، افزود: از آنجا که انتخاب این افراد منتخب ایران بود ، با چندین دانشگاه برای جذب این افراد منتخب مذاکره کردیم و در نهایت در حدود به مدت چهار ماه ، چهار دانشگاه کشور آمادگی خود را برای مکان یابی و جذب این افراد از جمله “شهید بهشتی” ، “صنعتی امیرکبیر” ، “شهید بهشتی” و “یزد” اعلام کردند.

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز بین المللی تعامل علم و فناوری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور تاکید کرد که در این پروژه این افراد به عنوان بورسیه های معاونت علمی رئیس جمهور انتخاب می شوند. به این چهار دانشگاه

به گفته وی ، در چارچوب این طرح ، گروهی 30 نفره در ایران وجود دارد که در دانشگاه های امیرکبیر و شهید بهشتی اسکان یافته اند و گروهی 20 نفره نیز به ایران می آیند.

حسینی با بیان اینکه 15 نفر از این 80 نفر نیز در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تحصیل خواهند کرد ، افزود: حدود 70 نفر از این افراد تا آنلاین امسال در ایران خواهند بود. اینها افرادی هستند که در میان 100 نفر برتر در افغانستان و افراد با استعداد قرار دارند و ما قصد داریم طی یک دوره چهار ساله که این افراد در مقطع کارشناسی تحصیل می کنند یا در شرکت های دانش بنیان یا دانشجویان پزشکی افغان کار می کنند وارد اکوسیستم نوآوری ایران شویم. می تواند به بیمارستان ها مراجعه کند

وی تاکید کرد: این روش این افراد را مجبور می کند که پس از بازگشت به کشورشان با رزومه کاری خود کار کنند یا در صادرات محصولات ایرانی نقش ایفا کنند.

حسینی با بیان اینکه اکثر افراد با نفوذ در افغانستان دانشجویان دانشگاه های ایران هستند ، خاطرنشان کرد: اجرای این پروژه باعث تقویت روابط علمی و فناوری بین دو کشور از طریق افراد مشابه می شود.

تلاش برای جذب بهترین دوره های تحصیلات تکمیلی

“امسال ما سعی داریم بهترین افغانها را شناسایی کنیم ، اما رویکرد ما بیشتر بر بورسیه تحصیلی دانشجویان خارجی در مقطع کارشناسی ارشد متمرکز است و بالاتر است. ادامه این پروژه در ایران باعث سازماندهی بورسیه تحصیلی در کشور می شود.

وی با اشاره به اینکه اعطای بورس تحصیلی بر اساس معیارهای متعددی است ، ادامه داد: بورسیه اعطا شده یک “بورس تحصیلی A” یا نوع A است که شامل ثبت نام در دانشگاه ، هزینه های اقامت و غذا می شود.

حسینی در پاسخ به این س ifال که آیا این دارندگان بورسیه تحصیلی می توانند مدرک کارشناسی ارشد بگیرند ، آیا از بورس تحصیلی استفاده می کنند یا خیر ، پاسخ داد: ما تلاش کردیم چهار سالی را که این افراد در دانشگاه ها کار می کردند ، ردیابی کنیم. ما همچنین با دانشگاه ها مکاتبه کردیم تا این دانشجویان تنها به عنوان بورسیه دیده نشوند. بنابراین ، فعالیت های این دانش آموزان تحت نظارت خواهد بود و در صورت داشتن پویایی لازم دارای کارت اقامت ویژه خواهند بود.

به گفته وی ، اگر این افراد تحصیلات تکمیلی خود را با موفقیت به پایان برسانند و معیارهای بنیاد ملی نخبگان را رعایت کنند ، می توانند از فرصت های بنیاد در مقطع کارشناسی ارشد بهره مند شوند.

حسینی معدل ، یک فعالیت فرهنگی ، ثبت اختراع را یکی از شاخص های بهره مندی اتباع خارجی از تسهیلات بنیاد ملی نخبگان در مقطع کارشناسی ارشد دانست و افزود: در حال حاضر بورسیه علم و فناوری 100 شهروند خارجی در سال است.

تمایل اتباع خارجی به تاسیس شرکت های دانش بنیان

معاون توسعه روابط علمی و سرمایه انسانی مرکز تعاملات بین المللی علم و فناوری بر این اساس ، آنها باید ملزم به کار در شرکت های دانش بنیان باشند به همان میزان که ایران پس از بورسیه به آنها بورسیه اعطا کرد.

وی ادامه داد: در مورد تاسیس شرکت های دانش بنیان توسط این افراد باید گفت که اگر بتوانیم کارت اقامت ویژه ای برای آنها تهیه کنیم ، از تسهیلاتی که کارآفرینان ایرانی برای تاسیس شرکت ها استفاده می کنند ، بهره مند می شوند ، مانند معرفی شتاب دهنده ها ، مراکز رشد و صندوق های VC.

حسینی افزود: هدف از این پروژه ورود به اکوسیستم کارآفرینی ایران و استفاده از آنها به عنوان عامل صادرات ایران در کشورهای هدف است. ما افغانهایی را که علاقه مند به حضور در ایران بودند جذب کردیم و از آنجا که این پیشرفت در افغانستان اتفاق افتاده است ، ما فعالیتهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی را از طریق شبکه های فعال انجام داده ایم تا این پلتفرم را به این افراد ارائه دهیم و اکنون 3 نفر در روز تا 4 نفر ثبت نام می کنند کاربرد در این سیستم

وی تاکید کرد: ما در حال حاضر این روند را سریعتر می کنیم تا موضوع اقامت نخبگان که به مسئله شغلی ما مرتبط است به سرعت حل شود ؛ به گونه ای که طی یک تا دو هفته تأیید شده و به ایران بیایند.

به گفته وی ، ظرفیت های اسکان معاون علمی رئیس جمهور شامل افراد نخبه و خانواده های درجه یک آنها می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا