علمی و پزشکی

افزایش احتمال ورود موج جدید کرونا به ایران

بر اساس یک گزارش روشن، پدرام پاک آیین گفت: در حالی که ماه گذشته تعداد جان باختگان کرونا در کشورمان به مدت 13 روز به صفر رسید، آمریکا، فرانسه و آلمان سه رقمی فوت کردند. بنابراین، بین 14 تا 20 دسامبر، تعداد افراد آلوده به سویه‌های جدید کرونا به نام‌های BQ1 و BA5 با نسبت‌های متفاوت از هر سویه در ایالات متحده آمریکا در مجموع 50٪، در ژاپن 13٪، در کره جنوبی 13٪، در فرانسه 5٪ بود. در برزیل، سه درصد بیشتر از هفته گذشته بود. همچنین در کشورهای افغانستان، آفریقای جنوبی، آذربایجان، آرژانتین و برزیل روند رو به رشدی در تعداد مبتلایان به کرونا وجود دارد.

وی با اشاره به روند کاهشی ابتلا به ویروس کرونا در کشورهای ایران و هند گفت: در کشورهای ترکیه و روسیه آمار تعداد مبتلایان نسبت به هفته های گذشته روند مشابهی داشته و ثابت مانده است.

وی ادامه داد: معمولا یک ماه پس از انتشار سویه های جدید کرونا در اروپا، این سویه ها در ایران شناسایی می شوند اما سویه جدید BQ1 هنوز در ایران شناسایی نشده است. با این حال، با توجه به روند افزایشی بیماران کرونایی در جهان، احتمال وقوع موج جدید کرونا با زیرگونه جدید omicron در زمستان امسال در کشور افزایش یافته است.

وی همچنین گفت: با این همه، کرونا در ایران و هیچ جای دنیا تمام نشده است. کرونا در ایران وجود دارد و با همکاری مردم و مدیریت تامین واکسن روند نزولی را طی کرده است که حاصل همکاری مردم، رعایت مسائل بهداشتی و تجویز 156 میلیون دوز است. از واکسن ها واکسیناسیون در کشور

وی تاکید کرد: وزارت بهداشت از مردم می‌خواهد سالی یک‌بار واکسن کرونا را تزریق کنند و اگر امسال فردی واکسن دریافت نکرده است حتماً این واکسن را انجام دهد. همچنین با توجه به آخرین مصوبه کمیته ملی واکسیناسیون علیه ویروس کرونا، به تمامی افراد بالای 18 سال که بیماری زمینه ای دارند و شش ماه از آخرین واکسیناسیون می گذرد، توصیه می شود در اسرع وقت واکسن تقویتی دریافت کنند. .

به گزارش وبدا، وی گفت: متاسفانه تعداد مراجعه کنندگان برای واکسیناسیون در روز کمتر از 5000 نفر است و این ناکافی است و بر این اساس از رسانه ها و شهروندان می خواهیم که موضوع واکسیناسیون را جدی بگیرند. بر اساس توصیه متخصصان، افرادی که علائم سرماخوردگی یا بیماری های دستگاه تنفسی دارند حتما باید از ماسک استفاده کنند و به سایر افراد نیز توصیه می شود حداقل در فضاهای بسته و متراکم از ماسک استفاده کنند.

دکمه بازگشت به بالا