اقتصادی

اوسطی: نباید موضوع برگشت خوردن محصولات کشاورزی را بزرگنمایی کرد

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه استانداردهای ما برای تولید محصولات سالم دور از دنیا نیست، گفت: خوب نیست یک نماینده یا یک کارشناس زحمات نظام، کشاورزان و وزارتخانه ها را نادیده بگیرد.

پرویز اوسطی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز درباره بازگشت محصولات کشاورزی صادراتی، گفت: تمامی محصولات صادراتی مرجوعی دارای کد تولید محصول سالم هستند و این بدان معناست که وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حفظ نباتات در این زمینه به خوبی عمل کرده اند. مدیریت صحیح و بهینه کودها و سموم وجود دارد و وزارت بهداشت متولی برخی از وظایف است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بازگشت محصولات صادراتی را ناشی از ناهماهنگی ها و مغایرت های قانونی دانست و گفت: برخی از سموم مصرفی در کشور ما و بسیاری از کشورهای دیگر در روسیه ثبت نشده است. این ناهماهنگی است که باید قبل از صادرات محصول ایجاد می شد که نشد. اتفاقا ما سال هاست که این محصولات را صادر می کنیم. چرا این مشکلات در این سال ها پیش نیامده است؟

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس با بیان اینکه در موضوع بازگشت محصولات کشاورزی نباید بزرگ نمایی کرد، گفت: باید زیرساخت های زیر نظر محصولات کشاورزی را فراهم کنیم که درخواست وزیر جهاد کشاورزی است. ” محصول باید از ابتدای تولید تا مصرف نظارت شود تا در صورت شکست در فرآیند تولید یا پیش مصرف بتوانیم آن را مدیریت کنیم. زیرساخت کامل و جامعی در این زمینه نداریم.

نادیده گرفتن تلاش های وزارتخانه و کشاورزان برای تولید محصول سالم خوب نیست

اوسطی در خصوص اظهارات برخی نمایندگان مجلس مبنی بر مضر بودن این محصولات گفت: ما در دنیا دو سبک تولید محصول داریم. این یک سبک تولید ارگانیک است که ما در این زمینه خیلی عقب هستیم. ما در این راه تولید ظرفیت زیادی داریم. وقتی محصولی به هر سبکی تولید می شود باید سالم باشد و سلامت محصول ربطی به مصرف کود و سم ندارد. باید از کودها و سموم بهینه استفاده کنیم. مدیریت سالم تولید محصول در حال انجام است، خوب نیست نماینده یا کارشناس از زحمات نظام، کشاورزان و وزارتخانه چشم پوشی کند.

استانداردهای سختگیرانه کشورهای خارجی در ایمنی بهداشتی محصولات کشاورزی

وی با اشاره به استانداردهای سختگیرانه کشورهای خارجی در زمینه ایمنی بهداشتی محصولات کشاورزی گفت: نواقصی در کشور وجود دارد که در حال رفع آن است. استانداردهای ما با استانداردهای جهانی فاصله زیادی ندارد. در تولید محصولات سالم از میانگین بسیاری از کشورهای پیشرفته جلوتر هستیم. با برخی از کشورهای توسعه یافته شکاف هایی وجود دارد که امیدواریم خیلی زود به استانداردها برسند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا