اقتصادی

ارتقای قابلیت صادراتی محصولات کشاورزی با نانو اکسیژن

محققان یک شرکت دانش بنیان با تجهیز گلخانه های هیدروپونیک به نانو اکسیژن سازها ، ارزش غذایی گوجه فرنگی را افزایش داده و می گویند این روش برای گلخانه های پنج محصول دیگر قابل اجرا است.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، کشت هیدروپونیک یا هیدروپونیک روشی برای رشد گیاه بدون خاک است که در آن متخصصان نیازهای تغذیه ای گیاه را اندازه گیری می کنند و به جای استفاده از آب داده شده به گیاه با افزودن ریزمغذی ها و درشت مغذی ها ، نگهداری از گیاه با نگهدارنده های ناکارآمد مانند پرلیت عملاً ضروری است. در خاک حذف می شود.

در این روش ، کیفیت مصرف آب یک عامل کلیدی در کشت محصولات با ارزش افزوده بالا است ، بنابراین محققان یکی از شرکت های دانش بنیان دستگاهی با حباب های نانو ابداع کرده اند که راهی برای بهبود آب در این گلخانه ها

عارف دادگستر ، مدیرعامل این شرکت دانش بنیان در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز ، وی در مورد تولید نانو حباب ها گفت: ما دستگاهی را طراحی کرده ایم که می تواند حباب های کمتر از 200 نانومتر برای تولید نانو حباب تولید کند.

وی گفت: از این دستگاه برای افزایش ارزش غذایی محصولات غذایی استفاده شده است. “در گلخانه های هیدروپونیک ، کیفیت آب و اکسیژن در آب ، که یکی از نیازهای اساسی گیاهان در حال رشد است ، بسیار مهم است.” بنابراین ، ما پروژه ای را در گلخانه های گوجه فرنگی هیدروپونیک در منطقه ارس انجام دادیم که نتایج خوبی به دست آورد.

وی گفت: “در این پروژه ، ما از فناوری” نانو اکسیژن “استفاده کردیم.

این محقق ارتقاء ارزش غذایی محصولات کشاورزی را از دیگر مزایای این فناوری برشمرد و یادآور شد: ارزش غذایی محصولات کشاورزی ما به سطح استاندارد نمی رسد و کمتر از این است و این مسئله در صادرات مشکل ایجاد می کند ، اما خوشبختانه ما ارزش غذایی گوجه فرنگی را 25 تا 30 درصد داریم.

به گفته وی ، ارزش غذایی به معنای وجود عناصری مانند منیزیم ، مس ، روی و پتاسیم در محصولات کشاورزی است که از این طریق این عناصر به تعداد قابل توجهی رسیده است.

وی گفت: “ما آماده تجهیز گلخانه های هیدروپونیک به این فناوری هستیم.” تولید آن در کشور کافی است ، اما متأسفانه کیفیت و ارزش غذایی بالایی ندارند.

به گفته وی ، از این روش می توان در گلخانه هایی استفاده کرد که محصولاتی مانند “توت فرنگی” ، “خیار” ، “فلفل” ، “بادمجان” و “کاهو” در آن کشت می شوند ، زیرا تأثیر کمی و کیفی مثبت و قابل توجه است. به

وی مکانیسم نانو حباب ها را برای افزایش ارزش غذایی محصولات کشاورزی توضیح داد و گفت: کیفیت آب بر ساختار ریشه و میزان مصرف مواد مغذی تأثیر می گذارد ، بنابراین هرچه کیفیت آب ورودی به گلخانه ها بیشتر و میزان اکسیژن محلول بیشتر باشد. در اطراف ریشه گیاهان) ، کیفیت آنها بهتر است و باعث جذب بهتر مواد مغذی و اکسیژن از طریق ریشه گیاهان می شود.

عدالت افزود که بهبود کیفیت محصولات کشاورزی و افزایش میزان اکسیژن محلول در آب از مزایای استفاده از این فناوری است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا