اقتصادی

افزایش سطح عملکرد ۴ هزار مترمربع گلخانه گوجه‌فرنگی ارمنستان با دستگاه ایران‌ساخت

ژنراتورهای نانوحباب تولید شده توسط یکی از شرکت های دانش بنیان ایران برای استفاده در گلخانه گوجه فرنگی هیدروپونیک به مساحت 4000 متر مربع در شهر ایروان ارمنستان به این کشور رفته اند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروزیکی از شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه نانو، ۱۴۰۱، علاوه بر تجهیز تعداد قابل توجهی از گلخانه های کشور به مولد نانوحباب نانوکس، موفق شد این دستگاه را برای استفاده در گلخانه های این کشور به ارمنستان صادر کند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، استفاده از آب حاوی نانوحباب‌های اکسیژن مستقیماً بر سلامت ریشه تأثیر می‌گذارد که منجر به بهبود جذب مواد مغذی از طریق ریشه و افزایش تولید گیاه می‌شود. از دیگر مزایای استفاده از این سیستم می توان به افزایش ماندگاری پس از برداشت، بهبود وزن ریشه، حذف عوامل بیماری زا و بی نیازی به سموم و قارچ کش ها، افزایش جذب عناصر غذایی مانند کلسیم و پتاسیم و افزایش وزن برداشت اشاره کرد.

این شرکت سال گذشته بنا به سفارش کشور بلاروس یک مولد نانوحباب با ظرفیت 70 لیتر در ثانیه ساخته و به این کشور تحویل داده است. این دستگاه که در بخش پرورش ماهی در بلاروس مورد استفاده قرار می گرفت، قابلیت افزایش میزان اکسیژن محلول در آب را تا 40 ppm دارد و ابعاد نانو حباب های تولید شده در آن کمتر از 50 نانومتر است. مزیت دیگر مولد نانوحباب تولیدی این است که نیازی به مصرف برق اضافی نیست.

مولد نانوحباب یک محصول تکنولوژیکی است که برای غنی سازی آب مورد استفاده در کشاورزی با اکسیژن محلول استفاده می شود. افزایش سطح اکسیژن محلول به شکل نانو، علاوه بر بهبود کار ریشه گیاه در جذب بهتر و کارآمدتر عناصر غذایی، بر کاهش چشمگیر بیماری های قارچی در ناحیه ریشه تاثیر جدی خواهد داشت.

در حال حاضر از محصولات این شرکت برای تولید انواع محصولات گلخانه ای مانند توت فرنگی، خیار، کاهو، گوجه فرنگی و انواع گل های زینتی در ایران استفاده می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا