اقتصادی

رگ‌های صادراتی طلای سرخ ایرانی جان دوباره می‌گیرد

یک تیم پنج نفره از واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در طی پروژه ای به فرمولاسیون نانوامولسیون زعفران دست یافتند که منجر به افزایش چشمگیر طعم ، بو و رنگ آن نسبت به نمونه های معمولی و در عین حال افزایش ارزش صادراتی این محصول شد.

مطابق با گزارش آیسنابر اساس آمار سال 1998 ، ایران با تولید سالانه 330 تن و 280 تن زعفران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران در جهان است. این در حالی است که استان های خراسان رضوی و خراسان جنوبی با سهم 85 درصدی بیشترین سهم را در تولید زعفران ایرانی دارند.

زعفران شهر قائنا یکی از مرغوب ترین زعفران های تولید شده در کشور محسوب می شود و زعفران گناباد به دلیل کاشت سنتی و آبیاری با آب قنات در فهرست فائو به عنوان میراث جهانی کشاورزی ثبت شده است.

این گیاه که با نام علمی (Crocus sativus) شناخته می شود ، یکی از محصولات غذایی ارزشمند ایران است که متأسفانه به دلایل مختلف با کاهش شدید صادرات به بازارهای جهانی مواجه شده است. در سالهای اخیر مطالعات زیادی در مورد روشهای مختلف حفظ عصاره زعفران انجام شده است و تولید نانوامولسیونها برای کنترل انتشار ترکیبات مفید یکی از روشهای م inثر در این زمینه است که با پوشش مفید در این زمینه نقش مهمی ایفا کرده است. ترکیبات.

غیر امولسیون ها نه تنها تجزیه شیمیایی ترکیبات را به تأخیر می اندازند ، بلکه حلالیت لیپیدها مانند کاروتنوئیدها ، فیتواسترول ها ، اسیدهای چرب ، امگا 3 و آنتی اکسیدان های طبیعی را نیز افزایش می دهند. تکنیک نانو مصرف این ماده غذایی غنی از مواد مغذی را کاهش داده و کیفیت آن را افزایش می دهد.

بر این اساس ، محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد با استفاده از فرایند همگن سازی پروب های اولتراسونیک ، با کاهش قطر ذرات ، کاهش مصرف مواد اولیه و افزایش راندمان محصول ، نانوامولسیون زعفران ایرانی تولید کردند.

حامد اهری ، دانشیار گروه علوم و مهندسی صنایع غذایی ، واحد علوم و تحقیقات ، دانشگاه آزاد و یکی از محققان پروژه در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز هدف از تولید نانوامولسیون زعفران جلوگیری از فروش مواد اولیه و افزایش ارزش افزوده طلای سرخ ایرانی بود و گفت: افزایش کیفیت ، افزایش ماندگاری و حفظ خواص زعفران مانند طعم ، رنگ ، بو و مزه از دیگر اهداف این شرکت بود. این پروژه تحقیقاتی. “تا زمانی که این محصول ارزشمند ، که در اختیار کشاورزان رشد می کند ، با مشخصات و کیفیت بالا وارد جدول مصرف کنندگان شود یا به بازارهای جهانی عرضه شود.

وی با اشاره به حجم زیاد صادرات ایران در حوزه زعفران ، بر لزوم حفظ کیفیت زعفران تاکید کرد و ادامه داد: در کل فرآیند تولید مواد غذایی ، حفظ کیفیت غذا یکی از مهمترین اصول است؛ بنابراین ، در زمینه زعفران (طلای قرمز) و خاویار (طلای سیاه) ، صنایع غذایی باید فرآیندهایی را برای افزایش ارزش افزوده و بهبود کیفیت آن ارائه دهند.

اهری با اشاره به جزئیات این پروژه ، خاطرنشان کرد: در این پروژه تحقیقاتی ، ما توانستیم نانوامولسیون زعفران را با استفاده از تکنیک “همگن ساز پروپان با اولتراسوند” تولید کنیم. نانوامولسیون یکی از روشهای م forثر برای کنترل ترشح ترکیبات مفید است که با داخلی سازی ترکیبات مفید ، نقش مهمی در این زمینه ایفا می کند.

وی با بیان اینکه تکنیک نانو در این پروژه باعث کاهش حجم مصرف زعفران و افزایش کیفیت آن می شود ، یادآور شد: استفاده از فرآیند هموژنیزاسیون پروب اولتراسونیک در تولید نانوامولسیون زعفران ایرانی ، کاهش قطر ذرات ، کاهش مصرف مواد اولیه و افزایش راندمان محصول ضریب تبدیل 3.25 بود.

این محقق تأکید کرد: کاربرد نانوساختار در محصول زعفران باعث حفظ کراستین ، کروسین و زعفران می شود که آنتی اکسیدان های مهم زعفران هستند و علاوه بر این رنگ و عطر آن را افزایش داده است.

یکی از محققان واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد توضیح داد: “بدست آوردن ضریب تبدیل 3.25 بدین معناست که نانوامولسیون زعفران دارای 3.25 برابر بیشتر از زعفران آسیاب شده است که بسیار مهم است ؛ از آنجا که نسبت مساحت به حجم را کاهش داده ایم ، راه حلی برای بهبود کیفیت این محصول

وی از دیگر دستاوردهای این پروژه ، اجرای سه پروژه تحقیقاتی تکمیل شده دانشگاه با حمایت بخش خصوصی عنوان کرد: همچنین ، دو اختراع در ایالات متحده (Grant US Patent) به نام ایران و یکی در اروپا ثبت شد. اتحادیه تحت عنوان PCT Convention و چندین مقاله ISI ثبت شده است.

به گفته دانشیار واحد علوم و تحقیقات این پروژه با همکاری دکتر سارا الهیاری بیک ، استاد دانشکده محیط زیست و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات ، دکتر سید امیرعلی انور استادیار و مدیر گروه علوم و تحقیقات بهداشت مواد غذایی ، مهندس مهدی رحیمیان پژوهشگر علوم و مهندسی صنایع غذایی و رئیس یکی از شرکت های فناوری ، دکتر سیما مرادی محقق علوم و مهندسی مواد غذایی در واحد اجرایی علوم و تحقیقات بود.

اهری ادامه داد: در این تیم پنج نفره ، علاوه بر ارائه دستاوردهای این پروژه در کنفرانس های بین المللی ، در جشنواره طرح های جدید سوئیس ، مدال طلا و دیپلم افتخار اتحادیه اروپا را نیز کسب کردیم.

دانشیار واحد علوم و تحقیقات ، استفاده از نانوامولسیون زعفران در صنایع غذایی و خاطرنشان کرد: این محصول در حال حاضر در مرحله نیمه صنعتی تولید می شود و ما تاییدیه هایی را از ستاد توسعه نانو دریافت کرده ایم و در آخرین مرحله اخذ یک مجوز از سازمان غذا و دارو و آموزش پزشکی

وی افزایش ویژگی های صادرات زعفران را از دیگر دستاوردهای این پروژه ذکر کرد و گفت: بر این اساس در تلاش هستیم یورو 5 را از اتحادیه اروپا بگیریم و برخی آزمایشات و آزمایشات روی نانوامولسیون ها و با این اقدامات در تولید تجاری انجام شده است. “این محصول

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا