اقتصادی

چرا حریف رقبای صادراتی نمی‌شویم؟

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه تولیدکنندگان رقیب در ترکیه و چین با شرایط بسیار بهتری می توانند صادرات داشته باشند، تصریح کرد: تولیدکنندگان ترکیه و چین با تعرفه صفر به روسیه لباس صادر می کنند که هشت تا 20 درصد دارند. مشوق ها می توانند ال سی باز کنند و مشکل و هزینه تولیدکنندگان ایرانی برای انتقال پول در سیستم بانکی نداشته باشند.

مجید افتخاری در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، اظهار کرد: دولت به ما می گوید چرا به روسیه پوشاک صادر نمی کنید؟ اگرچه باید توجه داشت که در حوزه صادرات بازارهایی وجود دارد که روابط دیپلماتیک آنها با ایران مطابقت دارد، اما شرایط صادرات در کشور ما پیچیده است.

وی با بیان اینکه تولیدکنندگان رقیب در ترکیه و چین با شرایط بسیار بهتری امکان صادرات را دارند، تصریح کرد: تولیدکنندگان ترکیه و چین با عوارض گمرکی صفر به روسیه پوشاک صادر می کنند، مشوق های 8 تا 20 درصدی دارند، می توانند ال سی باز کنند و مشکلاتی ایجاد کنند. و تولیدکنندگان ایرانی مجبور به پرداخت حواله در سیستم بانکی نیستند.

به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه پوشاک، تولیدکنندگان ایرانی باید با تعرفه 10 تا 20 درصدی پوشاک صادر کنند، مشوق صادراتی و ال سی ندارند، باید بیش از 10 درصد برای نقل و انتقال پول بپردازند و با چندین نرخ ارز متفاوت مواجه می شوند.

افتخاری با بیان اینکه صادرات هیچ توجیه و منطقی برای تولیدکنندگان ایرانی ندارد، تصریح کرد: دولت می گوید راه نجات کشور از طریق صادرات است اما تسکین نمی دهد.

به گفته وی، ارزش صادرات پوشاک از ایران 130 تا 140 میلیون دلار در سال است. البته سال گذشته به دلیل قدرت گرفتن طالبان، بخشی از صادرات به افغانستان نیز کاهش یافت.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه پوشاک افزود: حضور تجار سایر کشورها در ایران و خرید کالا به تنهایی صادرات محسوب نمی شود. صادرات باید سطح تولید را بالا ببرد، دانش فنی وارد کند و ارز را به کشور منتقل کند.

چرا zip اضافه می کنیم؟

وی در خصوص واردات زیپ به کشور در مورد کاربردهای متنوع زیپ گفت: زیپ تنها برای پوشاک کاربرد ندارد، بلکه در سایر کالاها مانند کیف، کفش، پتو، لوازم خانگی، وسایل خواب نیز کاربرد دارد. ، و غیره.

افخاری با بیان اینکه زیپ در صنعت پوشاک باید دارای تنوع مدل و رنگ باشد، تصریح کرد: کیفیت زیپ نیز در این صنعت بسیار حائز اهمیت است. زیرا به عنوان مثال، اگر ژاکت دارای زیپ بی کیفیت باشد، ارزش کل محصول زیر سوال می رود.

به گفته این عضو هیئت مدیره اتحادیه پوشاک، با توجه به اینکه تکنولوژی روز تولید زیپ در کشور وجود ندارد و تنوع و کمیت تولید زیپ نسبت به مصرف کم است. ، این محصول وارداتی است. در برخی موارد، تولید مدل های مختلف در مقادیر کم برای یک تولید کننده زیپ به صرفه نیست. بنابراین واردات یک موضوع طبیعی است.
وی با بیان اینکه تولیدکنندگان به کیفیت زیپ های داخلی ایراد دارند، تصریح کرد: برخی از این زیپ ها مطابق با آخرین تکنولوژی روز نبوده و یا برای بازار غیر پوشاک تولید می شوند. بنابراین زیپ های وارداتی از نظر کیفیت و تنوع در داخل کشور وجود ندارد.

افتخاری همچنین علت فعالیت زیپ سازهای داخلی با ظرفیت کم را کاهش قدرت خرید مردم عنوان کرد و گفت: همه صنایع با این مشکل مواجه هستند و با ظرفیت کم کار می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا