اقتصادی

بازار پوشاک در اختیار شبکه غیررسمی

به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، بخش قابل توجهی از بازار در دست تولیدکنندگان نیست، بلکه در اختیار شبکه های غیرقانونی و غیررسمی است.

مجید افتخاری در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، گفت: بخش قابل توجهی از این فروش در شب عید فطر در اختیار شبکه غیرقانونی قرار گرفته است. قسمت اول بساط گستران بود به طوری که در اواخر سال 1400 فروش دستی به بساط گستران تبدیل شد و فرود پیاده رو و پیاده رو از ساعت چهار بعد از ظهر تا ساعت دو شب در اختیار بساط گستران بود. تعداد دستفروشان در جمهوری، هفتم تیر، ولیعصر و … هم اکنون به قدری افزایش یافته که سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده اند. در سال های گذشته، فروشندگان تنها در هفته آخر سال مجاز به کار بودند.

وی همچنین از حذف برخی از دستگاه های POS تولیدکنندگان به دلیل تاخیر در ثبت نام در سامانه مالیاتی خبر داد و گفت: البته دلیل تاخیر عمدتاً مشکلات سیستم است. بنابراین شبکه توزیع رسمی کشور عملا مختل شده است. در واقع 15 اسفند زمان مناسبی برای اجرای این طرح نبود.

به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، بخش دیگر شبکه‌های فروش زیرزمینی شامل فروش اینترنتی و فروشگاه‌های خانگی است که هیچ کنترلی بر کالای قاچاق ندارند. اندازه این شبکه ها نیز به قدری افزایش یافته که سهم قابل توجهی از بازار را به خود اختصاص داده است.

چرا لباس ترکی جذاب شده است؟

افتخاری واردات مسافر را پدیده دیگری عنوان کرد که در گذشته وجود نداشت و اکنون رونق گرفته است. بر اساس گزارش های ما، پوشاک از مرزهای هوایی و زمینی وارد کشور می شود.

به گفته یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، اولین دلیل رونق قاچاق پوشاک از ترکیه لغو تمامی محدودیت‌های مسافرتی در این کشور است. علاوه بر این، کاهش ارزش پول ملی، قیمت پوشاک ترکیه را معقول کرده است.

افتخاری با بیان اینکه هر فردی می تواند به صورت قانونی 30 کیلوگرم پوشاک را به عنوان مسافر وارد کشور کند، گفت: واردکنندگان می توانند از ظرفیت مسافربری سایر مسافران نیز استفاده کنند. بنابراین عده ای هزینه سفر را به برخی از مسافران پرداخت می کنند و از سهم 30 کیلوگرمی خود استفاده می کنند. به این ترتیب پرداخت هزینه سفر برای واردکنندگان نسبت به واردات پوشاک ارزانتر است. بنابراین با توجه به تعداد مسافران و پروازها، حجم کالای قاچاق نیز زیاد است.

در این شرایط به گفته یکی از اعضای هیات مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک، بخش قابل توجهی از بازار نه در دست تولیدکنندگان، بلکه در اختیار شبکه های غیرقانونی و غیررسمی است.

خرید لباس برای سفرهای تفریحی نیز به حداقل ممکن رسیده است

وی افزود: با توجه به حجم زیاد سفرها، قرار بود بازار پوشاک در شهرهای توریستی رونق بگیرد که ندیده ایم. بنابراین مردم حتی خرید لباس را حتی در یک سبد سرگرمی حذف یا به حداقل رسانده اند.

افتخاری با بیان اینکه مجموعه ای از شرایط چرخه تولید را محدود می کند، گفت: در کنار پدیده بنگلادش، ترکی نیز اضافه شده است، زیرا واردات پوشاک ترکی با توجه به کاهش ارزش پول ملی توجیه اقتصادی دارد. این در حالی است که قیمت کالاهای ایرانی نیز با افزایش قیمت انرژی، دستمزد و مالیات به طور پیوسته در حال افزایش است. در چنین شرایطی دیگر تولید توجیه اقتصادی نخواهد داشت که یا از قدرت می کاهد و یا ما را به سمت خروج از صنعت سوق می دهد.

یکی از اعضای هیئت مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پوشاک با بیان اینکه حمایت از تولید باید در شبکه عرضه بیشتر شود، گفت: در شرایطی که قاچاق پوشاک تا این حد انجام می شود، 6.6 میلیارد دلار به حدود 300 میلیون دلار رسیده است. عدم کنترل بر توزیع بخش از طرفی مصرف کننده نمی تواند خرید کند. در این شرایط حمایت از بخش تولید بی فایده است، زیرا آن تولید باید فروخته شود، اما بازار فروش وجود ندارد.

وی افزود: افزایش دستمزدها و تورم ناشی از تغییر پایه گمرکی باعث افزایش تورم مواد اولیه پوشاک و افزایش قیمت شده است که به همین دلیل در برخی موارد شاهد کاهش استحکام هستیم.

ما مخالف واردات هستیم

افتخاری در پاسخ به سوالی مبنی بر موضع اتحادیه در قبال واردات 20 درصدی کالا، گفت: واردات به صنعت پوشاک در شرایط فعلی باعث از بین رفتن سرمایه گذاری در سال های اخیر در حوزه تولیدی می شود.

وی افزود: اکنون که واردات ممنوع شده میلیاردها دلار قاچاق می شود بنابراین اگر واردات رسمی شود حجم قاچاق چند برابر می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا