عمومیکسب و کار ایرانی

ایا محصولات شیمایی ریزش مو را بیشتر می کنند

ریزش مو در شیمی درمانی از چالش‌هایی است که در طول دوره درمان سرطان تاثیرات منفی روی روحیه بیمار دارد. اما همهٔ داروهای شیمی درمانی باعث ریزش مو نمی‌شوند. برخی از آنها نیز عوارض کمی داشته و ممکن است موهای صورت و ناحیه تناسلی دچار ریزش شوند. اگر قرار است خودتان یا یکی از عزیزانتان شیمی درمانی را شروع کنید و نگران چنین عوارضی هستید، در این مطلب همراه ما باشید. در ادامه توضیح می‌دهیم که علت ریزش مو بعد از شیمی درمانی چیست؟ تونیک ضد ریزش مو دکتر بیز باعث ایجاد این مشکل می‌شود؟ مکانیسم اثر داروها چگونه است؟ از چه زمانی ریزش مو شروع شده و چه زمانی دوباره موها رشد می‌کنند؟ در صورتی که دچار ریزش مو در شیمی درمانی شده‌اید یا قرار است این درمان را شروع کنید، حتما با متخصص انکولوژی مشورت کنید.

سرطان جزء بیماری‌هایی است که روش‌های درمان پیچیده و سخت دارد. برخی از روش‌های درمان ممکن است باعث ریزش مو شوند. گاهی هم این درمان‌ها باعث تغییر وضعیت رشد موها می‌شوند. درمان‌های مختلفی مانند شیمی درمانی، رادیو تراپی و هورمون درمانی از درمان‌هایی هستند که احتمال ریزش مو در آنها وجود دارد. اولین سوال افرادی که شیمی درمانی را شروع می‌کنند این است که ؟ شیمی درمانی از درمان‌های متداول سرطان بوده که احتمال ریزش مو در آن بالاست. قبل از شروع درمان باید در مورد  تونیک رویش مجدد مو بیز ، داروها و احتمال ریزش مو از پزشک سوال کنید. این عارضه برای مردان و زنان تفاوتی ندارد و هر دو جنس دچار ریزش مو می‌شوند.

چرا شیمی درمانی باعث ریزش مو می شود؟

داروهای شیمی درمانی بسیار قوی هستند. این داروها به سلول‌های در حال رشد سرطانی حمله کرده و آنها را از بین می‌برند. اما و سایر عوارض جانبی این است که این داروها به سایر سلول‌های در حال رشد بدن هم حمله می‌کنند. این داروها ممکن است باعث ریزش مو در نواحی مختلف بدن شوند؛ از موی سر گرفته تا ابرو، مژه، زیر بغل و ناحیه تناسلی. ممکن است دوزهای پایین این داروها باعث نازک شدن مو و دوزهای بالاتر باعث طاسی کامل شوند. عوامل موثر در ریزش مو بعد از شیمی درمانی تاثیر داروهای مختلف رو موها متفاوت است. برخی باعث نازک شدن خفیف موها، برخی باعث ریزش جزئی و برخی دیگر باعث ریزش کامل مو می‌شوند. میزان ریزش مو به عوامل زیر بستگی دارد.

  • نوع دارو یا ترکیب داروهای مصرفی
  • دوز دارو
  • نحوه مصرف دارو (از طریق دهان یا تزریق)
  • حساسیت به دارو
  • درمان دارویی در گذشته

مکانیسم اثر داروهای شیمی درمانی در ریزش مو در رابطه با مکانیسم اثر داروهای شیمی درمانی روی مو تحقیقات مختلفی انجام شده است. البته این تحقیقات روی مدل‌های حیوانی انجام شده است و ممکن است مکانیسم در انسان متفاوت باشد. نمی‌دونی شیمی درمانی باعث ریزش موهات میشه یا نه؟

چندمین جلسه شیمی درمانی مو میریزه؟

اگر داروهای شما در دسته‌ای باشد که باعث ریزش مو شوند، حدود ۲ تا ۴ هفته بعد از شروع درمان ریزش مو شروع می‌شود. گاهی موها تدریجی می‌ریزد و گاهی هم به صورت توده‌ای سر طاس می‌شود. در این وضعیت احتمالا موهای زیادی را روی بالش و برس مو مشاهده خواهید کرد. کدام داروهای شیمی درمان باعث ریزش مو میشوند؟ برخی از داروهای شیمی درمانی باعث ریزش موی شدید شده و برخی کمتر باعث این عارضه می‌شوند. در جدول زیر می‌توانید این داروها را مشاهده کنید. برخی افراد در طول شیمی درمانی دچار ریزش مو نمی‌شوند و نگران هستند که شیمی درمانی تاثیری نداشته باشد. برخی از داروها بهتر می‌توانند سلول‌های سرطانی را هدف قرار دهند و کمتر به سلول‌های سالم بدن حمله می‌کنند. به همین دلیل شخص دچار ریزش مو نمی‌شود.

درمان ریزش مو در شیمی درمانی

مهم‌ترین و پایه‌ای ترین درمان برای ریزش مو بعد از شیمی درمانی مراقبت از موها است. باید در طول شیمی درمانی و بعد از درمان نکات زیر را رعایت کنید. برای و بهتر است با متخصص پوست و مو مشورت کنید. قبل از شروع شیمی درمانی قبل از اینکه درمان را شروع کنید، سعی کنید به نکات زیر توجه داشته باشید.

  • با موها ملایم رفتار کنید. از رنگ و دکلره استفاده نکرده و با اتو و سشوار آن را خشک نکنید.
  • موهای خود را کوتاه کنید. مراقبت از موهای کوتاه راحت‌تر است و ریزش مو کمتر به چشم می‌آید.
  • برای پوشاندن سر در طول شیمی درمانی برنامه‌ریزی کنید. معمولا این افراد از کلاه گیس یا روسری استفاده می‌کنند.
  • هر دو روز یک بار موهای خود را بشویید.
  • محصولات موی ملایم خریداری کنید.
  • اگر پرتو درمانی هم انجام می‌دهید، برای استفاده از محصولات مخصوص مو در ناحیه تحت درمان از متخصص سوال کنید.
  • اگر موهای بلندی دارید و از نرم‌کننده استفاده می‌کنید، آن را فقط به ساقه مو بزنید.
  • موهای خیس را با حوله خشک کنید و از برش با دندانه‌های درشت استفاده کنید.
  • شب از کلاه نرم استفاده کنید.
  • رژیم غذایی متعادل داشته باشید.
  • از سشوار و اتوی مو تا حد امکان استفاده نکنید.
  • از رنگ و دکلره مو خودداری کنید.
  • موها را با کش محکم نبندید.
  • از مرطوب‌کننده بدون عطر برای پوست سر استفاده کنید.
  • هر روز پوست سر را شامپو کنید.
  • بالش‌ها باید از جنس الیاف طبیعی باشند.
  • در مقابل آفتاب و سرما از پوست سر محافظت کنید.

آمپول ضد ریزش مو در شیمی درمانی

با هیچ دارویی نمی‌توان از ریزش مو در شیمی درمانی جلوگیری کرد. اما بعد از شیمی درمانی با تونیک هیرفرند آمپول تقویتی و مکمل‌های مو می‌توان به تسریع رشد مو کمک کرد. این آمپول های ضد ریزش مو ممکن است حاوی بیوتین، روی، ویتامین سی یا اسید فولیک باشند. آمپول ضد ریزش مو فولیکول مو را تحریک کرده و به رشد مجدد موها کمک می‌کند.

کاشت مو بعد از شیمی درمانی

بعد از شیمی درمانی می‌توان انجام داد. البته حتما باید دوره درمان پایان یافته و داروها کامل از بدن خارج شده باشند. در بیشتر افراد چند ماه بعد از شیمی درمانی موها دوباره رشد می‌کنند. اما گاهی ممکن است تاثیر داروها خیلی شدید باشد و ریزش مو دائمی اتفاق بیفتد. برای این افراد کاشت مو بعد از شیمی درمانی گزینه خوبی است. برای انجام این کار باید به متخصص کاشت مو حرفه‌ای مراجعه کنید. اگر بیماری پوستی داشته باشید، نمی‌توان کاشت را انجام داد. پزشک بعد از اطمینان از خارج شدن داروها از بدن کاشت را انجام می‌دهد. شرط اصلی برای کاشت مو این است که هنوز موهایی برای پیوند داشته باشید.

چه زمانی دوباره موها رشد می کنند؟

معمولا بعد از اتمام شیمی درمانی موها مجدد رشد می‌کنند. حدود ۳ تا ۶ ماه بعد از اتمام شیمی درمانی باید زمان دهید تا موها دوباره رشد پیدا کنند. ممکن است تغییراتی در موهای جدید مشاهده کنید. گاهی فرتر یا ظریف‌تر می‌شود و گاهی هم رنگ مو تغییر می‌کند. این تغییرات دائمی نیستند و به‌مرور موها مثل سابق می‌شوند. زمانی که مجدد موها رشد کرد، از محصولات و شامپوهایی استفاده کنید که پوست سر را تحریک نکند .

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا