اقتصادی

ایده‌های استارت‌آپی کلید رهایی صنعت دریایی از چالش‌ها

معاون توسعه فناوری دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص چالش های صنعت دریایی کشور گفت: بررسی های ما نشان می دهد که صنعت دریایی ایران به دلیل داشتن پتانسیل کافی بدون نوآوری زندگی کرده و نیازمند کنجکاو و چابکی است. ذهن های شکل گرفته در این حوزه می تواند مشکلات این صنعت را حل کند.

روح الله ارجمندی در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز، گفت: با توجه به اینکه در سال های اخیر یکی از اصلی ترین ماموریت ها و جهت گیری های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری کمک به توسعه اکوسیستم های نوپا و شرکت های دانش بنیان، شناسایی جهت گیری های این شرکت ها و شناسایی مسائل و چالش های راهبردی بوده است. همچنین می تواند راه های جدیدی برای تشکیل و رشد چنین شرکت هایی هموار کند. بنابراین یکی از رسالت‌های معاونت علمی، هدایت و بازگشایی مسیرهای جدید برای اکوسیستم شرکت‌های نوپا و دانش‌بنیان است تا تأثیرات اقتصادی و اجتماعی آنها به حداکثر برسد.

وی گفت: از این رو طرح ملی آینده پژوهی که دبیرخانه آن در معاونت علمی و فناوری قرار دارد، سعی دارد ضمن بررسی الگوهای جدید استارت آپ های جهانی و مقایسه با حوزه های جدیدی که بیشترین تاثیر را داشته باشد، بپردازد. رفتار استارت آپ های ایرانی «علاوه بر دستاوردهای اقتصادی، دستاوردهای اجتماعی هم دارد.

ارجمندی با اشاره به جزئیات این برنامه یادآور شد: در این طرح پس از انجام مطالعات اولیه و بررسی تجربیات سایر کشورها، برنامه ملی پیش بینی علم و فناوری توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پیشنهاد شد و سپس این طرح در شورای عالی علوم تحقیقات و فناوری با تصمیم هیأت وزیران اجرای این برنامه به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به عنوان دبیرخانه این برنامه و دبیرخانه برنامه ملی پیش بینی در راستای آن محول می شود. هدف اصلی ارائه تصویری روشن از آینده برای ذینفعان، توسعه اکوسیستم های استارتاپی با ابزارهای مختلف است.

به گفته وی، در این طرح با استفاده از رویکرد همسطح سازی و شناخت مهم ترین روندهای محرک تکامل اکوسیستم استارتاپی، تلاش شد مسیرهای جدیدی برای شرکت های نوپا و دانشمندان ایرانی شناسایی و معرفی شود.

مدیر توسعه فناوری دریایی معاونت علمی گفت: فاز اول این پروژه بررسی حوزه های راه اندازی مشکل محور از جمله «بازار حمل و نقل سوخت دریایی»، «بازار حمل و نقل دریایی»، «مدیریت کشتی» است. و تعمیر و نگهداری، “جهت گیری کشتی”، “مدیریت خدمه”، بهینه سازی زنجیره تامین “، مدیریت بندر “، فرصت های کاربرد فناوری “، فناوری نوآوری محصول “و” خدمات شبکه مالی “در گزارش های جداگانه ارائه و تولید می شوند و ارایه شده.

وی با اشاره به اهمیت دریا و نقش آن در اقتصاد و زندگی مردم جهان امروز خاطرنشان کرد: منافع کشورهای دریایی با نیازها، فرصت ها و فرهنگ آنها و در واقع سیاست دریایی ارتباط مستقیم دارد. این کشورها بر اساس این ویژگی ها هستند. این سیاست ها به عنوان بخشی از استراتژی دریایی کشورها تبیین شده و اهداف اقتصادی، سیاسی و نظامی را دنبال می کند و دستیابی به هر هدف در گرو استفاده صحیح و کارآمد از نیروی انسانی، ابزار و تجهیزات و قوانین و مقررات است. این در حالی است که حوزه دریا برای رونق اقتصاد جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از سه رکن اصلی قدرت کشور مورد توجه کافی قرار نگرفته و با مشکلات متعددی مواجه است.

ارجمندی با تاکید بر اینکه با شناسایی اصلی ترین مشکلات حوزه دریایی و ارائه راهکارها می توان به این موضوعات پرداخت، افزود: در این راستا استارت آپ ها می توانند در این حوزه برای بهبود وضعیت موجود و رفع این گونه مسائل تلاش کنند. از آنجایی که این تیم‌ها از طریق نوآوری، توسعه و اعتبار یک ایده یا فکر را به محصول یا خدمات تبدیل می‌کنند، می‌توانند یک مدل کسب‌وکار مقیاس‌پذیر با پتانسیل بالایی برای ایجاد شغل ارائه دهند.

وی به صنعت و فناوری های دریایی در اکوسیستم فناورانه پرداخت و گفت: کشتی سازی و تعمیرات کشتی از جمله صنایع استراتژیک است که می تواند عاملی برای توسعه صنعتی و اقتصاد هر کشور و زمینه ساز رشد صنایع حمایت کننده باشد. . اخیراً رقابت شدیدی برای سهم بیشتری از بازار کشتی‌سازی و تعمیرات وجود داشته است، به طوری که چین، کره و ژاپن تقریباً 90 درصد تناژ کشتی‌سازی را در سال‌های اخیر به خود اختصاص داده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت مدیریت بنادر در کشور، گفت: بنادر به عنوان بخش مهمی از شبکه گسترده لجستیکی، تجارت و تبادل اطلاعات بین نقاط یا مناطق جغرافیایی مجاور، حلقه‌های راهبردی هستند که جریان کالا را در عرصه بین‌المللی تسهیل می‌کنند. نظارت و بهره برداری بندر؛ زیرا در بنادر بار، کشتی ها، فضاهای اجاره ای، انبارها و اسکله های بارگیری قرار دارد که نیاز به مدیریت کارآمد دارد. در واقع با مدیریت صحیح و تسهیل در امور بندری می توان جایگاه کشور را در تجارت جهانی ارتقا داد.

ارجمندی با تاکید بر اینکه بر این اساس مهندسی و فناوری دریانوردی برای توسعه دریا و بهره برداری از منابع و امکانات دریایی در هر کشور ضروری است، گفت: ایران دارای منابع مهم و ارزشمندی در دریای خزر، خلیج فارس و دریای عمان است. وجود ذخایر عظیم هیدروکربن های نفتی و گازی، وجود منابع ارزشمند پروتئینی و زیستی، وجود جاذبه های گردشگری منحصر به فرد و همچنین وجود جزایر متعدد، حکایت از اهمیت توسعه فناوری و مهندسی دریا دارد. همچنین توسعه و ارتقای حمل و نقل دریایی و استفاده از انرژی های تجدیدپذیر دریایی از دیگر موضوعاتی است که نیازمند توسعه مهندسی و فناوری در دریا است.

مدیر توسعه فناوری دریایی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری زنجیره فعالیت های استارت آپی در صنعت دریایی شامل «بازار حمل و نقل سوخت دریایی»، «مدیریت و نگهداری کشتی»، «سفر کشتی»، «مدیریت خدمه»، «بهینه سازی زنجیره ای» است. “، “تامین کالا” “”، “مدیریت بندر”، “فرصت های کاربردی فناوری”، “فناوری نوآوری محصول” و “خدمات شبکه مالی بیمه”.

ارجمندی به چالش های منطقه فراساحل پرداخت و ادامه داد: مقررات مربوط به سوخت گیری و ذخیره سازی کشتی ها، نوسانات قیمت نفت خام، سمیت بالای بنزین، نشتی دائمی و هزینه های بالای تعمیر از جمله چالش های این حوزه است.

او به مطالعات در مورد تجربیات جهانی برای مشارکت استارت آپ ها در حل چالش های صنعت اشاره کرد: «مواد پیشرفته»، «پلتفرم های آنلاین»، «بلاک چین»، «هوش مصنوعی»، «تحلیل داده های بزرگ»، «اتوماسیون». «رباتیک» و «اینترنت اشیا» از جمله فناوری های استارت آپ های صنعت دریایی هستند.

او گفت: «استارت‌آپ‌ها از طریق نوآوری منحصربه‌فرد ارزش ایجاد می‌کنند. بنابراین، این واحدهای کارآفرین به دنبال چالش ها و فرصت ها در بخش های مختلف اقتصادی بوده و با راهکارهای نوآورانه ارزش آفرینی می کنند. به عبارت دیگر، استارت آپ ها را می توان راهی متفاوت برای حل مشکلات در نظر گرفت.

ارجمندی گفت: در این نگاه شروعی کوچک با نیروی کار کم، بدون پول و سرمایه اندک، اما یک مدل کسب و کار هوشمند و منحصر به فرد است که به مرور زمان در حال اصلاح و رشد تصاعدی است. این دیدگاه می تواند منجر به نوآوری های انفجاری شود که منجر به ظهور شرکت های بزرگ شده است.

وی تاکید کرد: سیاست ها و برنامه های دولت با هدف تقویت حوزه دریایی در قالب سپردن مشاغل به بخش خصوصی که باعث ایجاد امید و انگیزه در بین فعالان و کارآفرینان این حوزه شده است. بنابراین استارت آپ ها نقش بی بدیلی در تامین و رفع نیازهای کشور دارند و می توانند در حوزه دریایی برای کشور درآمدزایی کنند.

مدیر توسعه فناوری دریانوردی معاونت علمی خاطرنشان کرد: در جمهوری اسلامی ایران با وجود اینکه تازه تاسیس در بخش صنعت و خدمات شکل گرفته است، حوزه دریایی از این موضوع بهره چندانی نبرده است. اگرچه این می تواند مزایای زیادی برای این منطقه داشته باشد. صنعت دریانوردی ایران با توجه به پتانسیل‌های بالقوه‌اش که بدون نوآوری زیادی زندگی کرده است، نیاز مبرمی به ذهن‌های کنجکاو و چابک دارد تا با کاوش در دریا و ارائه راه‌حل‌های نوآورانه مبتنی بر فناوری‌های جدید، گره‌های خود را کشف کنند. امروزه برای تمامی فعالیت های استارتاپی در صنعت دریایی که در این گزارش به آنها اشاره شد، استارت آپ هایی با ایده های پاکی ظهور کرده اند که می توانند گره را حل کنند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا