اقتصادی

اینترنت اشیاء و رباتیک صدرنشین پردرآمدها/رشد ۶ درصدی فرصت‌های شغلی نانو

بر اساس پیش بینی های بازار فناوری های جدید ، اینترنت اشیا در 10 سال آینده درآمد بیشتری به دنبال خواهد داشت و پس از آن رباتیک که تا سال 2025 به حدود 499 میلیارد دلار می رسد و فرصت های شغلی در فناوری نانو افزایش می یابد. درصدی را تجربه خواهد کرد.

امیرعباس محمدی کوشکی ، سرپرست تیم اختراعات ایران در مصاحبه با مجله تفریحی زیباروز ، فناوری هایی مانند هوش مصنوعی (AI) ، اینترنت اشیا ، کلان داده ، بلاک چین ، 5G ، چاپ سه بعدی ، روباتیک ، هواپیماهای بدون سرنشین ، مهندسی ژنوم ، فناوری نانو و فتوولتائیک خورشیدی از جمله فناوری های پیشرو هستند که اکثر آنها در حال کاهش داده ها هستند. انرژی خورشیدی ، افزایش بهره وری و بهبود زندگی مردم.

وی با تاکید بر اینکه با استفاده از این فناوری ها ، شرکت ها و شرکت های فعال در کشورهای در حال توسعه می توانند به رشد اقتصادی آنها کمک کنند ، خاطرنشان کرد: به عنوان مثال در نیجریه ، فناوری “اینترنت اشیا” در توسعه فناوری کشاورزی است و در گامبیا چاپگرهای سه بعدی در صنعت مد استفاده می شود.

رئیس تیم ثبت اختراعات ایران افزود: بر اساس برخی برآوردها ، فناوری های پیشرو در حال حاضر 650 میلیون دلار بازار دارند که پیش بینی می شود این میزان تا سال 2025 به 2.3 تریلیون دلار افزایش یابد. در همین حال ، بازار جهانی لپ تاپ در حال حاضر 102 میلیون دلار ارزش دارد و سهم تلفن های هوشمند 522 میلیون دلار است.

به گفته وی ، در بین فناوری های پیشرو اینترنت اشیا ، بیشترین درآمد را کسب کرد ، بنابراین تنها در سال 2018 ، این فناوری به قیمت 130 میلیون دلار فروخته شد و در 10 سال آینده می تواند به 1.5 تریلیون دلار برسد.

محمدی با بیان اینکه این درآمد سرسام آور به این دلیل است که اینترنت اشیا طیف وسیعی از دستگاه ها را در جهان تحت پوشش قرار داده است ، اظهار کرد: در سال 2017 تعداد دستگاه هایی که از اینترنت اشیاء استفاده می کردند بیشتر از تعداد افراد روی زمین بود. و به رقم 8.4 میلیارد واحد رسید.

وی گفت: در سال 2017 ، شرکت های دارای اینترنت اشیا به حدود 2888 شرکت در سراسر جهان رسیدند که 342 هزار تن وارد بازار کار شدند. بیشتر مشاغل مرتبط با اینترنت توسط IBM و پس از آن اینتل و مایکروسافت تعریف می شوند.

سرپرست تیم ثبت اختراعات ایران به بازار روباتیک اشاره کرد و ادامه داد: بازار روباتیک نیز مانند سایر فناوری های پیشرفته در توسعه آن افزایش می یابد و پیش بینی می شود سهم 32 میلیارد دلاری این فناوری در سال 2018 به حدود 499 میلیارد برسد. دلار. 2025. “

به گفته این فعال فناوری ، طبق پیش بینی های UNCTAD ، استفاده از روبات ها در تولید ، بسته بندی و همچنین در صنعت خودرو در مقیاس وسیع گسترش می یابد و شرکت های کوچک و متوسط ​​با هزینه کار بالا امکان پذیر است. با استفاده از ربات

محمدی خاطرنشان کرد: در سال 2016 تنها 132 هزار مهندس رباتیک وارد بازار کار در آمریکا شدند و پیش بینی می شود این تعداد تا سال 2026 به میزان 6.4 درصد رشد کند.

وی افزود: احتمال ایجاد فرصت های شغلی در فناوری نانو نزدیک به 6 درصد است.

محمدی گفت فناوری فتوولتائیک خورشیدی دور از رقابت نیست و به سرعت در حال پیشرفت است. در حال رشد فناوری فتوولتائیک خورشیدی ارزش بازار این فناوری در سال 2018 55 میلیارد دلار بود و پیش بینی می شود تا سال 2026 به 34 میلیارد دلار برسد. اگرچه برخی آشفتگی های سیاسی سرعت فناوری فتوولتائیک خورشیدی را کند کرده است ، اما انتظار می رود این صنعت در سال های آینده به سرعت رشد کند.

وی با اشاره به اینکه UNCTAD برآورد می کند که رشد مشابهی در سایر زمینه های فناوری پیشرفته نیز وجود خواهد داشت ، افزود: رشد سریع فناوری باعث افزایش مشاغل مورد نیاز آنها شده است. بین ژوئن 2015 و ژوئن 2018 ، پیشنهادات شغلی برای موقعیت های مرتبط با هوش مصنوعی در موتور جستجو تقریباً 100 درصد افزایش یافت ، بیشتر از طرف مهندسان نرم افزار.

محمدی گفت: بر اساس مطالعه انجام شده در سال 2019 ، چین با 12113 شغل بزرگترین خانه متخصصان هوش مصنوعی است و پس از آن ایالات متحده با 7465 شغل و ژاپن با 3669 شغل قرار دارند.

علاوه بر این ، بین سالهای 2017 تا 2018 ، تقاضا برای مهندسین بلاک چین تنها در ایالات متحده 400 درصد افزایش یافته است. متوسط ​​درآمد مهندسان بلاک چین در حال حاضر بین 150 تا 175 هزار دلار در سال است و رقابت شدیدی بین آمازون ، مایکروسافت ، فیس بوک و آی بی ام برای استخدام مهندسین وجود دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا