اقتصادی

بازگشت چین و کمبود عرضه نفت

آژانس بین‌المللی انرژی در جدیدترین گزارش ماهانه خود، برآوردش از رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال ۲۰۲۳ را به دنبال بازگشایی اقتصاد چین، بالاتر برد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، این آژانس برآوردش از میزان تقاضای جهانی برای نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۳ را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه در روز و برای کل سال را حدود نیم میلیون بشکه در روز افزایش داد. در نتیجه، اکنون انتظار دارد مصرف نفت جهان امسال به میزان دو میلیون بشکه در روز رشد کرده و به ۱۰۱.۹ میلیون بشکه در روز بالغ شود. پیش بینی مذکور، ۱۰۰ هزار بشکه در روز بالاتر از برآورد قبلی است.

در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی آمده است: بازگشایی چین، اتفاق خوبی برای اقتصاد جهانی خواهد بود. این کشور در آستانه ازسرگیری نقش خود به عنوان موتور اصلی رشد تقاضای جهانی برای نفت خواهد بود.

با این حال، آژانس بین‌المللی انرژی انتظار دارد بازارهای نفت جهانی احتمالا در نیمه اول سال، در نتیجه تولید قوی روسیه، با مازاد عرضه روبرو شوند.

اگرچه روسیه هفته گذشته اعلام کرد تولید ماهانه نفت را در واکنش به تحریم‌های غربی کاهش خواهد داد اما آژانس بین‌المللی انرژی انتظاراتش برای میزان افت عرضه روسیه را به طرز چشمگیری تنزل داد و برآورد کرد تولید نفت روسیه تا پایان سه ماهه نخست، یک میلیون بشکه در روز کاهش پیدا می‌کند که بسیار کمتر از برآورد ۱.۶ میلیون بشکه در روز کاهش در گزارش قبلی آژانس است. آژانس بین‌المللی انرژی، در ابتدا کاهش تولید روسیه به میزان سه میلیون بشکه در روز پس از جنگ اوکراین را پیش بینی کرده بود.

نفت شروع لرزانی در سال ۲۰۲۳ داشت و با گمانه‌زنی معامله‌گران درباره ازسرگیری موفقیت آمیز فعالیت اقتصادی چین پس از لغو سیاست سخت گیرانه کووید ۱۹ و تیره شدن دورنمای تقاضا تحت تاثیر سیاست پولی انقباضی بانک‌های مرکزی و نگرانی از بروز رکود، حدود ۸۵ دلار در هر بشکه در لندن معامله شد.

طبق گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، با این حال، بازارهای جهانی در نیمه دوم سال که تاثیر تحریم‌ها علیه روسیه بارزتر می‌شود و روند احیای اقتصادی چین سرعت می‌گیرد، دچار محدودیت عرضه خواهند شد. عرضه جهانی نفت در نیمه اول سال ۲۰۲۳ از تقاضا فراتر خواهد رفت اما این معادله تحت تاثیر احیای تقاضا و کاهش تولید روسیه، می‌تواند به سرعت تغییر کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، تقاضای چین برای نفت که سال گذشته کاهش داشت، امسال ۹۰۰ هزار بشکه در روز رشد کرده و به رکورد ۱۵.۹ میلیون بشکه در روز می رسد. آمار هواپیمایی ملی چین نشان داد پروازهای داخلی چین در طول تعطیلات سال نوی چینی ۸۰ درصد افزایش یافت و شرکت یونی‌پک که زیرمجموعه غول نفتی سینوپک است، در میان شرکت‌های چینی پیش افتاده و میلیون‌ها بشکه نفت از خاورمیانه خریداری کرده است.

اوپک خوش بینی بیشتری نسبت به آژانس بین‌المللی انرژی داشته و در گزارش ماهانه خود که روز سه شنبه منتشر شد، برآوردش از میزان رشد تقاضای جهانی برای نفت در سال میلادی جاری را ۱۰۰ هزار بشکه در روز ارتقا داد و انتظار دارد تقاضا به میزان ۲.۳۲ میلیون بشکه در روز معادل ۲.۳ درصد رشد  خواهد کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا