اقتصادیکسب و کار ایرانی

با انواع گرافیست ها و مسئولیت‌های هرکدام آشنا شوید

یکی از نخستین ویژگی‌های دنیای گرافیک که پس از کمی تحقیق با آن آشنا می‌شویم، گسترده بودن آن است. گرافیک تخصص‌های مختلفی را شامل می‌شود که هرکدام از آن‌ها، مهارت‌ها و مسئولیت‌های خاص خود را دارند. این گستردگی طبیعتاً فرصت‌های زیادی را پیش روی علاقمندان به گرافیک قرار می‌دهد. اما باید توجه داشته باشید که برای انتخاب بهترین گزینه و فعالیت موفق در آن، لازم است بدانید انواع گرافیست‌ها چه فرقی با هم دارند. در این مطلب از خانه فتوشاپ به شما کمک می‌کنیم انواع گرافیست را بشناسید تا بر اساس علاقه و امکانات خود مناسب‌ترین رشته طراحی را انتخاب کنید. اگر هم برای انجام پروژه خود نیاز به کار با طراحان گرافیک را دارید، باز هم این مقاله به کمک شما خواهد آمد. جهت اطلاعات بیشتر از آموزش افتر افکت سری به وبلاگ بزنید.

انواع طراحی گرافیک |انواع طراحی ها

طراح گرافیک

After Effectsچیست؟ جهت دریافت پاسخ این سوال همراه ما باشید. احتمالاً مناسب‌ترین گزینه برای بررسی لیست انواع گرافیست‌ها، طراح گرافیک است. طراحی گرافیک یکی از زیرشاخه‌های محبوب و مهم طراحی محسوب می‌شود و بسیاری از افراد علاقمند این حوزه را به خود جذب می‌کند. طراحانی که در این زمینه مشغول به‌کار هستند، در واقع به خلق ایده‌های بصری می‌پردازند که بتوان با استفاده از آن‌ها مفاهیم را انتقال داد و یا مخاطبین را جذب کرد.

از طراحی لوگو و بسته‌بندی گرفته تا خلق انواع ابزارهای بازاریابی و حتی گرافیک وبسایت، از جمله پروژه‌هایی هستند که به دست طراحان گرافیک انجام می‌شوند.

مهارت‌ها و مسئولیت‌های طراحان گرافیک

تفاوتی ندارد که به کدام یک از انواع گرافیست ها می‌خواهید تبدیل شوید. برای این که بتوانید یک طراح گرافیک موفق باشید، نیاز به ترکیبی از مهارت‌های فنی، هنری و خلاقانه خواهید داشت. از جمله این مهارت‌ها می‌توان به دقت زیاد در جزئیات، مهارت‌های ارتباطی قوی و همچنین مهارت در کار با نرم‌افزارهای استاندارد طراحی مثل فتوشاپ، ایلاستریتور و ایندیزاین اشاره کرد.

البته همه‌چیز به همین موارد خلاصه نمی‌شود. چرا که طراحان گرافیک باید درک صحیحی از اصول مهم طراحی مانند ترکیب تصاویر، تئوری رنگ و تایپوگرافی نیز داشته باشند. ارتباط موثر با مشتری یا کارفرما برای درک صحیح نیازهای آن‌ها و اجرای هرچه بهتر پروژه نیز اهمیت بسزایی دارد.

در مورد مسئولیت‌های طراح گرافیک، هماهنگی با اهداف پروژه حرف اول را می‌زند. زیرا طرح نهایی فارغ از این که برای رسانه‌های چاپی و یا دیجیتال تولید شود، باید رسالت خود را به بهترین نحو انجام دهد. علاوه بر این طراحان گرافیک وظیفه دارند اطلاعات خود را به‌روز نگه دارند تا همیشه به جدیدترین روندها آشنا بوده و از ابزارها و تکنیک‌های خلاقانه استفاده کنند.

طراح UI و UX

از جمله دیگر انواع گرافیست باید به طراح رابط کاربری و تجربه کاربری اشاره کرد. طراحی UX یا همان تجربه کاربر یکی از زیرشاخه‌های مهم گرافیک است که بر تجربه کلی کاربر در هنگام تعامل با یک محصول یا خدمات تمرکز دارد. طراحان UX در واقع روی ایجاد طرح‌های کاربرمحور کار می‌کنند که اولویت آن‌ها استفاده‌پذیری، کارایی و دسترسی آسان‌تر کاربران است.

این طراحان برای اطمینان از صحت انجام کار نیاز به تحقیق و بررسی بازخورد کاربران دارند. چرا که تنها با این روش‌ها و البته آزمایش طرح‌های مختلف است که می‌توان از برآورده شدن نیاز کاربران مطمئن شد.

مهارت‌ها و مسئولیت‌های طراح UI و UX

اگر در بین انواع گرافیست‌ ها به این شاخه از طراحی علاقه دارید، باید طیف وسیعی از مهارت‌ها و تخصص‌ها را در خود پرورش دهید. همانطور که پیش‌تر هم گفتیم توانایی تحقیق در زمینه نیازهای کاربران از جمله این پیش‌نیازها است. این به شما کمک می‌کند نیازها و ترجیحات کاربران را بشناسید و آن‌ها را در طراحی خود لحاظ کنید.

شما به عنوان یک طراح رابط کاربری و تجربه کاربری باید درک درست و قدرتمندی از رفتار و روانشناسی کاربرهایتان داشته باشید. تنها در این صورت است که می‌توانید سناریوهای مختلف را تعریف و با استفاده از آن‌ها، رفتار کاربر را پیش‌بینی کنید.

همچنین لازم است بتوانید وایرفریم و نمونه‌های اولیه را ایجاد و آن‌ها را آزمایش کنید.

طراحان UX همکاری نزدیکی با تیم‌های مختلف مثل توسعه‌دهندگان، مدیران محصول و دیگر طراحان دارند. این شیوه تعامل باعث می‌شود علاوه بر نیازهای کاربران، اهداف تجاری کارفرما نیز به خوبی تامین شود.

طراح وب

وبسایت‌ها بخش مهم و بزرگی از فضای اینترنت را تشکیل می‌دهند و روز‌به‌روز به تعداد آن‌ها افزوده می‌شود. همین نیاز باعث شده است که طراح وب نیز در لیست مهم‌ترین انواع گرافیست قرار بگیرد. طراحی وب یکی از زیرمجموعه‌های تخصصی طراحی گرافیک است که بر طراحی و ایجاد وبسایت تمرکز دارد. طراحان فعال در این زمینه مسئول ایجاد وبسایت‌هایی هستند که هم کاربردی و هم از نظر بصری جذاب باشند. به این ترتیب، نیازهای کاربر و کسب‌وکار به شکل توام پوشش داده خواهند شد.

مهارت‌ها و مسئولیت‌های طراح وب

برای این که یک طراح وب موفق باشید به یک پایه قوی در اصول طراحی از جمله تایپوگرافی، تئوری رنگ و چیدمان نیاز خواهید داشت. مهارت های فنی در زمینه‌هایی مثل HTML، CSS و جاوا اسکریپت و نیز صحیح استانداردهای وب و دسترسی‌پذیری هم در این زمینه ضروری محسوب می‌شوند.

از جمله دیگر مهارت‌های طراحان وب می‌توان به مهارت‌های ارتباطی قوی برای همکاری با توسعه‌دهندگان، تولیدکنندگان محتوا و سایر افراد پروژه در طول فرآیند طراحی اشاره کرد.

مسئولیت های یک طراح وب شامل همکاری با مشتریان و کارفرما برای درک نیازهای طراحی آنها است که توسعه معماری سایت و طراحی تجربه کاربر را ممکن می‌کند. این طراحان به تولید قالب‌ها و نمونه‌های آزمایشی سایت می‌پردازند و طرح‌های باکیفیت برای صفحات وب، اپلیکیشن‌ها و سایر رسانه‌های دیجیتال ایجاد می‌کنند.

علاوه بر موارد گفته شده، طراح وب مسئولیت دارد از تطابق وبسایت با استانداردهای لازم اطمینان حاصل کند. بررسی بهینه بودن وبسایت برای موتورهای جستجو نیز از جمله مسئولیت‌های طراح سایت است.

اگر می‌خواهید از بین انواع گرافیست ها، طراح وب بشوید، باید بدانید که زمینه فعالیت شما دائما در حال تحول است. پس باید خود را به‌روز نگه‌داشته و بتوانید با روندهای جدید وفق پیدا کنید.

گرافیک کامپیوتری و کاربردهای مختلف آن

یکی از چیزهایی که تاثیر زیادی در شکل دادن به دنیای اطراف ما دارد، گرافیک کامپیوتری است. تصور کردن زندگی روزمره بدون وجود نقش گرافیک، دشوار و غیر ممکن به نظر می‌رسد. بدون وجود شاخه های مختلف گرافیک، نه چیز زیادی از تلویزیون و رسانه باقی می‌ماند و نه اینترنت. حتی فضای شهرها نیز بخش بزرگی از زیبایی خود را مدیون گرافیک کامپیوتری هستند.

اگر بخواهیم کاربرد گرافیک را در یک جمله بیان کنیم، باید بگوییم که گرافیک کامپیوتری در همه جنبه‌های زندگی ما نقش دارد. اما این جمله هرچقدر هم که واقعی و درست باشد، برای درک کاربردهای گرافیک کافی نیست. به خصوص اگر قصد داشته باشید برای کسب درآمد وارد دنیای گرافیک شوید. برای کار در حوزه گرافیک، اول باید بدانید گرافیک چه شاخه هایی دارد. تنها پس از شناسایی شاخه های مختلف گرافیک و کسب اطلاع در مورد کاربردها و فرصت‌های شغلی آن‌هاست که می‌توانید تصمیم درستی بگیرید.

تحصیل در حوزه گرافیک چه شاخه هایی دارد؟

تا اینجا با شاخه های گرافیک کامپیوتری آشنا شدیم. بد نیست کمی هم در مورد تحصیل در رشته گرافیک صحبت کنیم و ببینیم رشته گرافیک چه شاخه هایی دارد. پس اگر قصد دارید رشته گرافیک را انتخاب کنید، مطالعه این بخش را به شما توصیه می‌کنیم.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا