اقتصادی

با بحران مدیریت منابع آبی مواجه هستیم/ نگاه ما باید به سمت منابع آب دریا تغییر کند

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: از نظر بنده ما با بحران آب مواجه نیستیم بلکه با بحران مدیریت منابع آبی رو به رو بوده فلذا با برنامه ریزی و مدیریت صحیح می توان آب مورد نیاز صنعت، کشاورزی و شرب را تامین کرد.

عبدالجلال ایری در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز با اشاره به هشدارها در خصوص کاهش منابع آبی کشور، بیان کرد: ما دارای سه منبع آبی هستیم. یکی منابع آب های زیر زمینی است که واقعا محدود است. یکی هم منابع آب های سطحی مانند رودخانه ها، سدها و آب حاصل از بارش باران است. دیگری هم منابع آب دریاهاست. ما این سه منبع را برای تامین آب در اختیار داریم. اگر ما شرایط آبی در این سه حوزه را بعد از گذشت بیش از 43 سال از عمر انقلاب اسلامی بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که برداشت ما از منابع آب های زیر زمینی بیش از میزان آبی است که می توانستیم تولید کنیم.

بهره برداری از منابع آب دریاها تنها راه نجات است

وی در ادامه اظهار کرد: به عبارت دیگر آبی که در حوزه منابع زیر زمینی تولید شده است کمتر از میزان برداشت ما در طول این سال ها است. در خصوص بهره برداری از آب دریا نیز ما تاکنون اقدامی انجام نداده ایم. در مقایسه با مصرف امروز دنیا از منابع آب دریاها ما تا به امروز اصلا وارد این حوزه نشده ایم. ما بایستی برداشت از آب دریا را افزایش دهیم. بهره برداری از آب دریا تنها راه نجات ما است.

خط قرمز را در برداشت از آب های زیر زمینی رد کرده ایم

نماینده مردم بندر ترکمن و کردکوی در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در حوزه برداشت از منابع آب های زیر زمینی ما خط قرمز را نیز رد کرده ایم. در حوزه منابع آب های سطحی نیز ما متاسفانه مدیریت درستی را نداریم. ما باید در این مسیر گام برداریم که مدیریت صحیحی را در حوزه منابع آب های سطحی و منابع آب دریاها اعمال کنیم. اعتقاد بنده بر این است به این شکلی که گفته می شود ما با بحران آب مواجه هستیم غلط است؛ بلکه ما در حوزه مدیریت با بحران مواجه هستیم.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر این بحران مدیریتی که در حوزه آب وجود دارد مرتفع شود ما هیچ مشکلی در این حوزه نخواهیم داشت. از نظر بنده ما می توانیم آب شرب، کشاورزی و صنعت را با مدیریت صحیح تامین کنیم. ما در این بخش به مدیریت و برنامه ریزی نیاز داریم. وزیر نیرو نیز گام های مثبتی را در این حوزه برداشته است که ان شاءالله به نتیجه خواهد رسید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا