اقتصادی

برای فروش ETFها عجله نکنید؛ خبرهای خوبی در راه است

این کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به شرایط موجود می‌توان امیدوار بود تا پایان سال جاری قیمت معاملات صندوق‌های ریفاینانس اول و اول به NAV (خالص ارزش دارایی) نزدیک شود.

اما احمدزاده اصل در گفت وگو با مجله تفریحی زیباروز درباره علت معامله سهام صندوق با کمترین پالایش و اولین پالایش زیر قیمت NAV توضیح داد: در حال حاضر می توان امیدوار بود که تا پایان امسال قیمت دو پالایشگاه یک و یک را معامله کند. .
وی با اشاره به اقدام بورس و سازمان اوراق بهادار برای اطمینان از رای گیری غیردولتی در صندوق های یکم و پالایشگاهی و همچنین تبدیل سهام این دو صندوق به سهام ممتاز گفت: خبر مثبت باشید و به اثر آن دست یابید. این صندوق ها پویاتر از قبل هستند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه در حال حاضر مهمترین مزیت این دو صندوق پالایش کمتر و کمتری نسبت به سایر صندوق ها مربوط به پتانسیل کل سهام آنهاست، خاطرنشان کرد: با این حال نکات قابل تاملی می تواند بالقوه باشد. آن وجوه را ارتقا دهید. از دیدگاه بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه بازار سرمایه، پالایشگاه‌های سهام کوچک هستند و دارای نقدینگی کافی هستند که می‌تواند برای هر سرمایه‌گذاری چه میان‌مدت و چه بلندمدت جذاب باشد، اما دولت باید مداخلات خود را در این صندوق‌ها کاهش دهد. .
احمدزاده اصل تاکید کرد: با توجه به ارزش تمام سهام پالایشگاه اول و پایین به سهامداران توصیه می کنم در فروش سهام این دو صندوق عجله نکنند.

بر اساس این گزارش، در سال 1399 در حالی که شاخص کل بورس در کمین عبور از مرز دو میلیون واحد بود، دولت وعده داد که سه صندوق دولتی در قالب ETF و صندوق اول بانکی و بیمه، صندوق دوم پالایشی و جعبه سوم ماشین و فلز است. یعنی دولت قصد داشت بقیه سهام خود را در برخی بانک ها، بیمه ها، پالایشگاه ها، شرکت های خودروسازی و فولاد بفروشد و بدین ترتیب سهام خود را به شهروندان واگذار کند. این وجوه با 20 تا 30 درصد تخفیف در اختیار مردم قرار می گرفت و هر ایرانی با کد ملی می توانست آن را خریداری کند.

با این حال، تحرکات بازار سرمایه نیز بر بازدهی این دارایی ها تأثیر گذاشت و منجر به معامله آنها زیر قیمت NAV شد. البته سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد که اقداماتی برای حل و فصل وضعیت این صندوق ها در سال جدید انجام شده است و در همین راستا مجید عشقی اعلام کرد که اصلاح ساختار صندوق ها در نظر گرفته شده است که باید در جلسه شورای نگهبان مطرح شود. شورای عالی بورس. به گفته وی، در صورت اصلاح ساختار این دو صندوق، ساختار آنها همانند سایر صندوق ها خواهد بود خواهد بود.

NAV به معنای ارزش خالص دارایی است. یعنی ارزش سهام چقدر است. این مفهوم شامل دارایی های یک سهام یا صندوق منهای بدهی های آن می شود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا