اقتصادی

نقدشوندگی بورس فدای دامنه نوسان؟!

بیش از دو ماه است که دامنه نوسانات بازار سرمایه از تقارن تغییر یافته و به منفی دو و مثبت شش درصد تغییر کرده و انتظار می رود از روز چهارشنبه از منفی دو به سه تغییر یابد. این تصمیم در شرایط خاص بازار سرمایه اتخاذ شده است و اگرچه سایه آن تا حد زیادی بر نقدینگی بازار تأثیر می گذارد ، اما بسیاری از کارشناسان آن را مهار کاهش عاطفی بازار سهام می دانند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز ، چراغ های قرمز متوالی در بازار سرمایه در پایان سال گذشته مسئولان را وادار به تغییر قوانین این بازار کرد و بر این اساس تصمیم گرفته شد از 16 فوریه 2016 از پنج درصد مثبت و منفی به شش مثبت و منفی دو درصد تغییر در واقع از تقارن به عدم تقارن تبدیل شد.

دامنه نوسان چقدر است؟

دامنه نوسانات پایین ترین تا بالاترین قیمتی است که قیمت سهام می تواند طی یک یا چند جلسه معاملاتی رسمی نوسان کند و نوسانات اوراق بهادار برای جلوگیری از تلاطم بازار محدودیتی دارد.

تغییر دامنه نوسان از تقارن به نامتقارن در بازار سرمایه کشور یک اتفاق بی سابقه بود که با هدف ایجاد تعادل در بازار سرمایه اعمال شد.

اگرچه این تغییر از جهاتی باعث ایجاد هیجان منفی در بازار شده است ، اما از برخی جهات نقدینگی بازار سرمایه زیر سوال رفته است که این مهمترین ویژگی این بازار است؛ زیرا به عنوان مثال یک سهم 1500 تومان است اما برخی معتقدند این سهم 1300 تومان ارزش دارد. بنابراین برای یافتن خریدار باید قیمت سهام کاهش یابد.

اما محدود کردن دامنه منفی باعث می شود سهم 1400 تومانی ثابت بماند. در این شرایط ، نه فروشنده می تواند سهام را با قیمت پایین تری بفروشد (حتی اگر معتقد باشد ارزش سهام قیمت پایین تری دارد) و نه خریدار می تواند به قیمت 1400 سهم خرید کند. این روش نقدینگی بازار را کاهش می دهد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند بازار سرمایه تحت تأثیر ابهامات موجود در شرایط اقتصادی و سیاسی کشور مانند قیمت دلار ، وضعیت مذاکره با آمریکا ، انتخابات ریاست جمهوری و … است و بنابراین نمی توان گفت نوسان داشتن. تصمیم نامتقارن 100٪ نادرست است.

دو سکه نامتقارن دامنه

در همین راستا ، روزبه شریعتی ، تحلیلگر بازار سرمایه ، در مورد دامنه نوسانات نامتقارن به مجله تفریحی زیباروز گفت: «دامنه نوسانات نامتقارن و دامنه منفی دو یا سه درصدی ، سهام را غیرقابل اصلاح می کند و برای کسانی که ریسک خرید را انجام می دهند سهام خریداری می کند. ابهامات “قیمت جذابی ندارید.

وی ادامه داد: سهام بسیاری با قیمت یک ماه پیش معامله می شوند. من نمی خواهم از این تصمیم حمایت یا مخالفت کنم. اما این تصمیم براساس منطقی که اتخاذ شده صحیح بود ، زیرا اتفاقات زیادی می تواند در بازاری رخ دهد که از روند معمول و معمول خود خارج شده و رفتارهای جمعی را در پیش بگیرد.

این تحلیلگر بازار سرمایه گفت: اگر دامنه نوسانات منفی در 5 درصد باقی بماند ، بازار نقدینگی خواهد بود ، اما باعث کاهش غیرمنطقی بسیاری از سهام می شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا