بین الملل

برگزاری نشست آستانه؛ عادی سازی روابط سوریه و ترکیه در دستور کار

معاون وزیر خارجه روسیه امروز (سه‌شنبه) اعلام کرد، ایالات متحده علاقه‌ای به حل مساله کردهای سوریه ندارد و نمی‌گذارد کردها با دولت سوریه مذاکره کنند.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، به نقل از روسیا الیوم، میخائیل بوگدانوف، معاون وزیر خارجه روسیه کمی پیش از شروع بیستمین دور از مذاکرات آستانه پیرامون بحران سوریه به روزنامه‌نگاران در آستانه قزاقستان گفت: به بهانه مبارزه با تروریسم حضور غیرقانونی آمریکا در سوریه در مناطق مهم اقتصادی این کشور در شرق فرات و نیز در جنوب آن در منطقه التنف ادامه دارد، مناطقی که منبع نفت هستند.

وی با بیان اینکه نیروهای آمریکا از اداره خودمختار کردها که با تمامیت ارضی سوریه مخالف است، حمایت می‌کند، گفت: مطمئنا آمریکایی‌ها از تعدادی از سازمان‌های کرد که دولتهای کوچک تشکیل داده‌اند، حمایت می‌کند که این امر غیر قابل قبول است.

وی افزود: روسیه خواهان حل مشکلات کردها از طریق گفتگو است. اما آمریکایی‌ها متاسفانه به این اهمیت نمی‌دهند و به کردهای متحد خود اجازه نمی‌دهند با دمشق مذاکره کنند.

بوگدانوف همچنین گفت، حل مساله آوارگان سوریه مستلزم بازسازی اقتصاد این کشور و نابودی تروریست‌های موجود در خاک سوریه است.

وی افزود، مساله آوارگان پیچیده است. برای حل آن علاوه بر نابودی تروریسم و بازگردان وضعیت امنیتی به حالت عادی خود، باید وضعیت اقتصادی را هم درست کرد و اقتصاد، زیرساخت‌ها و شهرها و روستاها را بازسازی کرد.

بوگدانوف گفت، این مساله نیازمند اراده بین‌المللی و مشارکت جامعه بین‌المللی در حل آن است. وی ابراز امیدواری کرد که سوریه از سوی کشورهای عربی حمایت شود که دمشق در حال عادی سازی روابط با آنهاست.

بیستمین دور از مذاکرات آستانه امروز و فردا، ۲۰ و ۲۱ ژوئن برگزار می‌شود. مسائل مربوط به عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه هم بخشی از دستورکار این دور است. بیشتر آوارگان سوریه در ترکیه هستند.

مولود چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه سابق ترکیه تاکید کرده بود، برای حل این مشکل باید با دمشق رایزنی شود.

همچنین در حاشیه این نشست، هیئت سوری به ریاست ایمن سوسان، معاون وزیر خارجه سوریه نشست‌های دوجانبه با هیئت روسی به ریاست بوگدانوف برگزار کردند. در این دیدار تدوین نقشه راه عادی سازی روابط میان ترکیه و سوریه براساس احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور بررسی شد.

سوسان گفت، مبارزه با تروریسم به صورت گزینشی انجام نمی‌شود. تضمین امنیت مرزها مسوولیت مشترک سوریه و ترکیه است. بوگدانوف هم گفت، روی فعالیت سازنده در نشست آستانه حساب باز کرده است که نیازمند اراده سیاسی هیئت‌های شرکت کننده است.

وی افزود، همزمان، دیدار نمایندگان چهار کشور در سطح معاونان وزیر خارجه سوریه، روسیه، ترکیه و ایران انجام می‌شود.

بوگدانوف گفت، این فرایند بسیار مهم است و باید براساس اصول احترام متقابل، امنیت اراضی، تمامیت ارضی، حاکمیت منطقه‌ای سوریه و ترکیه انجام شود که میان این دو کشور مسائل زیادی را طی سال‌های اخیر به وجود آورده است.

وی افزود، مسائل مهم دیگری مانند آوارگان، مسائل امنیتی، حضور غیرقانونی آمریکا، مسائل انسانی و غیره هم وجود دارد که در این نشست آستانه بررسی می‌شود.

انتهای پیام

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا