عمومیکسب و کار ایرانی

بهترین زمان کود دهی درخت گردو

حال که تصمیم به خرید نهال گردو گرفته‌اید، باید با انواع کارهایی که برای مراقبت از نهال گردو انجام می‌شود، آشنا باشید. یکی از کارهایی که در باروری نهال بسیار تاثیرگذار است، استفاده از بهترین کود شیمیایی برای درخت گردو است.
میزان موردنیاز کود درخت گردو بستگی به نوع درخت گردو و شرایط اقلیمی ‌آن دارد. قبل از اینکه درخت گردو را درون باغ بکارید، لازم است وسعت، مساحت و خاک آن مورد آنالیز قرار بگیرد تا نسبت به تقویت آن کارهای لازم انجام گیرد.
این اقدامات باعث می‌شود تا نهال قدرت کافی برای رشد و باروری را داشته باشد. اگر خرید اینترنتی نهال گردو را از نهالستانی معتبر انجام دهید، قطعا مشاوره لازم جهت تهیه بهترین کود برای رشد درخت گردو و مناسب‌ترین قیمت نهال گردو را دریافت می‌کنید.

بهترین زمان کود دهی درخت گردو

زمان کوددهی اگر اشتباه انتخاب شود منجر به اتلاف انرژی و سرمایه می‌شود. هدف از کوددهی به درختان گردو افزایش باروری درخت گردو است ولی با انتخاب اشتباه، منجر به تلف شدن درخت گردو می‌شود. زمان ایده آل کود دادن به درخت گردو بهار و دقیقا قبل از شروع رشد گردوی جدید است.

چکار کنیم درخت گردو پربار شود

انتخاب صحیح کود درخت گردو منجر به پربار شدن درخت گردو می‌شود. در سال‌های اولیه رشد نهال گردو، باید کودهای آلی (کود حیوانی) همراه با کودهای شیمیایی به صورت چال کود در سایه انداز درخت چال شوند تا انرژی موردنیاز درخت تامین شود.
در چاله‌هایی که قرار است درخت گردو در آن کاشته شود، معمولا انواع کود‌های شیمیایی ریخته می‌شود تا انرژی مورد نیاز نهال گردو تامین شود. در ادامه به برررسی انواع کودهای شیمیایی مناسب درخت گردو می‌پردازیم.

بهترین کود برای درخت گردو

قبل از بررسی انواع کود درخت گردو به این نکته دقت کنید که از معتبر بودن و کیفیت کودی که خریداری می‌کنید مطمئن باشید تا از نتایج نهایی و بارورری درخت گردو رضایت داشته باشید. تهیه کود نامرغوب سرمایه و انرژی شما را هدر می‌دهد. حتما قبل از تهیه کود با کارشناسان مورد اعتماد مشورت کنید تا بتوانید بهترین کود برای درخت گردو را خریداری کنید.

کود نهال گردو در تقویت ریشه‌ها بسیار اهمیت دارد و باید دقت شود که به اندازه و به موقع انجام شود. این نکته را همیشه مدنظر داشته باشید که ریشه نهال گردو نباید به طور مستقیم با کود در تماس باشد.
همیشه ابتدا یک لایه خاک اطراف ریشه نهال بریزید و  سپس بالای این لایه کود را به درخت بدهید. این نکته را فراموش نکنید که حتما پس از کوددهی باید آبیاری اصولی به درخت گردو انجام دهید تا مواد ضرورری توسط آب به تمام قسمت‌های ریشه برسد.

پس از کاشت نهال گردو نوبت به مراقبت از نهال می‌رسد. برخی افراد به اشتباه بعد از کاشت اصولی نهال، آن را رها می‌کنند و دقت ندارند که باید از آن مراقبت کرد. این مراقبت در باردهی و در نتیجه سودآوری نهایی تاثیرگذار است.
یکی دیگر از مواردی که در زمان مراقبت از نهال باید به آن توجه شود را در مقاله راه‌های سفید شدن مغز گردو بررسی کرده‌ایم. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، این مقاله را مطالعه کنید.

بهترین کود شیمیایی برای درخت گردو

  1. بهترین کود برای سفید شدن مغز گردو؛ کود نیتروژن

نیتروژن در تشکیل اسیدهای آمینه که ساختمان پروتئین را تشکیل می‌دهد نقش مهمی ‌را ایفا می‌کند. نیتروژن یکی از نیازهای اساسی گیاهان و حیوانات است و به عنوان بهترین کود برای گردو شناخته می‌شود.

  1. بهترین کود برای رشد سریع نهال؛ کود فسفر

بهترین کود برای نهال گردو فسفر است که در رشد خوب گیاه نقش مهمی‌ دارد و در روند فتوسنتز نیز نقش متفاوتی را ایجاد می‌کند. برای خریداری این نمونه به ویژگی‌های آن توجه کنید تا بهترین نمونه را خریداری کنید.

  1. کود مناسب درخت گردو؛ کود پتاسیم

دلیل استفاده از کود پتاسیم ایمن کردن درختان در برابر خشکسالی و انواع بیماری‌ها است. این کود در ترکیب با کودهای دیگر استفاده می‌شود تا اثربخشی آن چند برابر شود، کود پتاسیم برای ایمنی نهال بسیار مناسب است.

کود شیمیایی سفید برای درخت گردو

برای درخت گردو، می‌توانید از کودهای شیمیایی حاوی عناصری مانند نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) استفاده کنید. این عناصر برای رشد و توسعه سالم درخت گردو بسیار مهم میباشند. به عنوان مثال، می‌توانید از کود NPK با نسبت ۱۰-۱۰-۱۰ استفاده کنید. این کود شامل نیتروژن، فسفر و پتاسیم به ترتیب ۱۰ درصد از وزن خالص آن است. این کود سفید رنگ است و می‌توانید با توجه به نیاز درخت گردو، میزان استفاده از آن را تعیین کنید.

اما برای داشتن درخت گردوی سالم و با عملکرد خوب، بهتر است از روش‌های آلی برای تقویت خاک استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌توانید کودهای آلی مانند کود حیوانی، کمپوست یا کود سبز استفاده کنید که علاوه بر تأمین عناصر غذایی، باعث بهبود وضعیت فیزیکی و شیمیایی خاک نیز می‌شوند.

روش چالکود درخت گردو

نحوه صحیح چالکود درخت گردو به این صورت است که در قسمت سایه انداز درخت، چاله ای با عمق 50 سانتی‌متر ایجاد کنید و بهترین چالکود را درون آن بریزید.

چالکود درخت گردو

مناسبترین کود برای چالکود درخت گردو ورمی کمپوست است که قیمت بالایی نسبت به کودهای دامی دارد ولی به همان اندازه تاثیر بیشتری دارد. یکی دیگر از گزینه های مناسب که قیمت مناسبی هم دارد کود پوسیده گاوی همراه با کود گوگرد بنتونیت دار است.

بهترین زمان چالکود گردو

چالکود درخت گردو را زمانی که درخت در حالت استراحت و خواب زمستانه است یعنی از اواسط پاییز تا اواخر زمستان می توان انجام داد.

بهترین زمان کود دهی درختان |بهترین کود برای درخت گردو

نکات بسیار مهم درباره چالکود درختان

در ادامه دو نکته مهم که سؤال بسیاری از باغداران عزیز است را موردبررسی قرار می‌دهیم.

داخل چالکود چی بریزیم؟

یکی از مهم‌ترین عناصری که در خاک است مواد آلی است که در کودهای دامی و ورمی کمپوست وجود دارد.
بهترین موادی که می‌توان داخل چال کود ریخت، ورمی کمپوست است. البته ورمی کمپوست نسبت به کود دامی تا 5 برابر گران‌تر است ولی به همان اندازه کیفیت و مزایای بیشتری دارد. اما اگر صرفه اقتصادی ندارد می‌توانید از کود دامی کاملاً پوسیده استفاده کنید.

آیا می‌توان کود را نپوسیده داخل چال کود بریزیم؟

به دو دلیل نمی‌توان کود نپوسیده را داخل چال کود ریخت.

اول اینکه که فعالیت پوسیدن گرمازا است، وقتی کود نپوسیده داخل چال کود بریزید این گرما کنار ریشه ممکن است، ریشه را بسوزاند.

دوم اینکه برای پوسیدن نیاز به نیتروژن است و نیتروژنی که قرار است ریشه مصرف کند، کود برای پوسیدن خودش استفاده می‌کند.

انواع نهال گردو پر طرفدار در دنیا:

گردو از جمله گیاهانی است که قابلیت پیوند زدن داشته و همین عامل، باعث پیدایش بیش از 15 گونه مختلف از این گیاه در سراسر جهان شده، و این امکان را برای کشاورزان فراهم کرده است که با توجه به شرایط آب و هوایی محیط کشت، سرمایه‌گذاری اولیه و شرایط مورد نیاز گیاه، انتخاب مناسبی برای شروع یک سرمایه‌ گذاری بلند مدت و پر بازده داشته باشند. لازم است که به بهترین زمان کود دهی درخت گردو، بیش از پیش توجه داشته باشید. ارقام گوناگون نهال گردو عبارتند از:

  • نهال‌ های گردو پکان و سانلند (مناسب کاشت در آب و هوای گرم)
  • نهال‌ های گردو ژنوتیپ برتر آریا، (مناسب کاشت در مناطق معتدل)
  • نهال‌ های گردو چندلر،‌هارتلی و پدرو (مناسب کاشت در آب و هوای نسبتاً سردسیر)
  • نهال ‌های گردو فرنور، اسرائیلی، کانادایی و خوشه ای (مناسب کاشت در مناطق سردسیر)
  • و انواع دیگر نهال شامل لارا، پاریزین، هاروارد، سجنو، شیلی ..

افزایش باردهی درخت گردو:

برای دستیابی به بیشترین میزان باردهی، درختان به مراقبت و رسیدگی درست و به موقع نیاز دارند؛ که با رعایت عوامل زیر قابل انجام است چرا که در کنار بهترین زمان کود دهی درخت گردو، این گونه به عوامل دیگری نیز نیازمند است:

  • آماده‌ سازی خاک:

برای کاشت نهال گردو، مناسب ‌ترین خاک، مخلوطی از خاک شنی، لومی‌و رسی است؛ به‌صورتی که خاک زیرین که در حقیقت محل رشد ریشه‌های درخت خواهد بود سفت و کلوخی نبوده و به‌راحتی فضای رشد را برای ‌آن‌ها فراهم کند. به علاوه pH نیز تأثیر به سزایی در میزان جذب مواد معدنی خواهد داشت بنابراین سعی کنید pH  خاک را در حدود 7-6 نگه دارید.

  • فاصله کاشت مناسب:

فاصله کاشت، نقش تعیین‌کننده‌ای در جذب کافی نور خورشید و مواد معدنی داشته و شرایط رشد مناسب را برای همه درختان یک باغ گردو فراهم می‌کند. با رعایت فاصله کاشت نیز در زمان کود دهی درخت گردو، از نتیجه خوبی برخوردار می شوید. کارشناسان سازگار ترین فاصله برای کشت درختان گردو را 7 متر در 7 متر گزارش کرده اند.

  • هرس به موقع و صحیح:

هرس نه تنها رشد درخت را بهبود می‌بخشد، بلکه شرایط کنترل باردهی را نیز فراهم می‌کند. درختی که به درستی هرس شود تا 2 برابر باردهی بیشتری نیز خواهد داشت. با انجام درست و به موقع آن و همچنین با در نظر گرفتن بهترین زمان کود دهی درخت گردو، به بالاترین بازدهی خواهید رسید. هرس جامی شکل با محور تغییر می یابد، مناسب ترین حالت هرس برای درختان گردو است.

  • سمپاشی درختان گردو:

باردهی بهتر و با کیفیت بالاتر درختان گردو، به سمپاشی نیاز دارد و بهتر است این فرایند پس از گذشت فصل سرما و قبل از متورم شدن و جوانه زدن گیاهان باشد. بنابراین در صورتی که بلافاصله آبیاری صورت نگرفته و بارندگی رخ ندهد، بهترین نتیجه را از سمپاشی خواهید گرفت.

  • آبیاری کافی:

بخش زیادی از نیاز باغات گردو به آب، معمولاً به واسطه ی بارش ‌های سالانه تامین شده و مابقی به روش های رایجی همچون ابیاری قطره ‌ای، ابیاری تحت فشار، ابیاری حوضچه‌ ای و یا کرتی قابل انجام است. باید دقت داشته باشید که برای کسب بهترین نتیجه، باید به دو عملگر کیفیت و کمیت آن مورد استفاده در آبیاری، دقت کنید تا در زمان کود دهی درخت گردو، نیز نتیجه ی عکس نگیرید.

  • کود دهی در بهترین زمان:

برای تعیین بهترین زمان کود دهی درخت گردو، همچنین مناسب ترین ترکیبات آن، بهترین روش آزمایش خاک است. به این ترتیب با دانستن نوع و میزان مواد معدنی موجود در خاک، می‌توانید کود مکمل مناسب خاک را برای تقویت تغذیه باغستان خود، انتخاب کنید. برای خرید نهال گردو پالیز کانادایی روی لینک زیر کلیک کنید.

زمان کود دهی درخت گردو در 4 فصل:

کود دهی اصولاً با هدف تغذیه گیاه و فراهم کردن کلیه مواد معدنی مورد نیاز آن انجام می‌شود، اما زمان کود دهی درخت گردو، به اندازه نوع کود اهمیت دارد، زیرا زمان تعیین می‌کند که آیا کود اثر مثبتی داشته باشد یا بالعکس، باعث تلف شدن هزینه و انرژی صرف شده باشد!

در آخر نیز توجه داشته باشید که:

  • به ازای هر سالی که به سن درخت گردو شما افزوده خواهد شد، باید میزان کود مورد مصرف برای این درخت نیز تا حدود 10% افزایش یابد.
  • یکی از عوامل موثر در افزایش اثر کود دهی، آبیاری سطحی و به اندازه پس از چال کود است که به انتقال مواد مغذی به همه نقاط خاک، کمک زیادی می‌کند.
  • به‌طور کلی، بهترین زمان کود دهی درخت گردو، محدوده بهار تا پاییز است. در حقیقت فصل سرما اصلاً مناسب کوددهی این درختان نیست!
  • با وجود تمام این نکات، بهتر است پیش از کود دهی با یک کارشناس متخصص مشورت کنید و طبق برنامه و روش خاص زمین خود، فرایند کود دهی را اجرا کنید.
دکمه بازگشت به بالا