عمومی

بهسازی رایگان موتورخانه اقامتگاه‌های گردشگری جهت مدیریت بهینه گاز – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، ساجد کاشفی عصر پنجشنبه در حاشیه افتتاح پویش مردمی سازی مدیریت مصرف گاز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: یکی از اقدامات در جهت مدیریت مصرف انرژی همکاری با دستگاه‌های مختلف است که می‌توان به اجرای طرح رایگان بهسازی موتورخانه‌های هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری اشاره کرد و خراسان رضوی نیز در این زمینه در کشور پیشتاز است.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران گفت: در راستای مدیریت بهینه مصرف گاز با همکاری میراث فرهنگی و گردشگری تمامی هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری می‌توانند از طرح نوسازی رایگان شرکت ملی گاز استفاده نمایند.

وی ادامه داد: علاوه بر اجرای این طرح رایگان اگر هتل‌ها و اقامتگاه‌های گردشگری مدیریت انرژی داشته باشند در اعطای ستاره و درجه آن‌ها مؤثر خواهد بود.

کاشفی با اشاره به رونمایی از پویش مردمی سازی مدیریت مصرف گاز با صرفه‌جویی ۱۰ درصدی مشترکین خانگی بیان کرد: اجرای این پویش و ۱۰ درصد صرفه‌جویی حاصله از مشترکین خانگی به صنعت بازگشته و می‌تواند به حرکت چرخ صنعت کمک شایانی کند.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران با یادآوری اینکه سال گذشته اجرای پویش هر منزل یک اتاق گرم در خراسان رضوی موجب حفظ گاز استان و استان‌های هم‌جوار آن شد، تصریح کرد: با توجه به سرمای کم‌سابقه سال گذشته و پایداری سرما در اکثر مناطق کشور همراهی مردم در این پویش منجر شد گاز به سایر قسمت‌های استان و استان‌های هم‌جوار برسد و مشکلی در زمینه سوخت نداشته باشیم.

وی با تأکید بر موضوع بهینه‌سازی سوخت به‌عنوان مهم‌ترین هدف شرکت ملی گاز و صدور گواهی‌های صرفه‌جویی برای صنایع به‌عنوان موضوعی زیرساختی افزود: یکی از اساسی‌ترین مشکلات در حوزه بهینه‌سازی این است که اجرای طرح‌های بهینه‌سازی برای سرمایه‌گذاران توجیه اقتصادی ندارد یعنی هزینه‌ای که باید انجام بدهند کمتر از فوایدی است که بر اثر بهینه‌سازی به آن‌ها می‌رسید برای همین بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست به تصویب شورای اقتصاد قرارگرفته است.

کاشفی با اشاره به ایجاد بازار برای گواهی‌های صرفه‌جویی گفت: در فصل گرما گاز به همه صنایع رسانده می‌شود که شاید بازار مناسبی در آن بازه زمانی برای این گواهی‌ها وجود نداشته باشد اما از ظرفیت‌های ماده ۲۶ قانون اصلاحی مصرف انرژی درباره جرایم سرمایه‌ای که بالاتر از معیارهای مصوب سازمان ملی استاندارد مصرف انرژی‌دارند، استفاده می‌شود.

سرپرست مدیریت انرژی و کربن شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: پیش از احیای این ماده به دنبال آن هستیم تأثیر آن جرایم را از طریق گواهی‌های صرفه‌جویی قرار دهیم یعنی یا یک صنعت به سمت مصرف بهینه و دریافت گواهی برود یا اگر بالاتر از معیار، مصرف انرژی داشت باید از بازار گواهی‌های صرفه‌جویی را دریافت کند و بازار این گواهی‌ها در بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه برای طرح‌های بهینه‌سازی شیوه‌های تأمین مالی جدیدی طراحی می‌شود، گفت: با همکاری معاونت علمی ریاست جمهوری طرحی در این زمینه به‌صورت پایلوت در حال عقد قرار داد است که اگر این طرح اجرا شود فتح باب بزرگی در حوزه بهینه‌سازی مصرف انرژی رخ خواهد داد تا بتوانیم طرح‌های بهینه‌سازی را در سراسر کشور با موفقیت جلو ببریم.

دکمه بازگشت به بالا