علمی و پزشکی

تردید درباره نقش «کلسترول خوب» در بدن

داده های یک مطالعه جدید نشان می دهد که نقش «کلسترول خوب» یا «HDL» در بدن ممکن است آنطور که قبلا تصور می شد مفید نباشد.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، کارشناسان دریافته اند که وجود سطوح بالای «لیپوپروتئین با چگالی بالا» (HDL) با کاهش خطر بیماری قلبی ارتباطی ندارد.

HDL در واقع کلسترول را در شریان ها جذب می کند و آن را به کبد باز می گرداند و سپس آن را از بدن خارج می کند. به همین دلیل است که به آن کلسترول خوب می گویند. از سوی دیگر، لیپوپروتئین با چگالی کم (کلسترول بد) مسئول آسیب به دیواره رگ های خونی است و به تشکیل رسوبات چربی التهابی معروف به پلاک کمک می کند که خطر حمله قلبی یا سکته را افزایش می دهد.

این مطالعه جدید بر روی 24000 آمریکایی انجام شد و توسط مؤسسه ملی بهداشت (NIH) که یک آژانس دولتی اختصاص یافته به تحقیقات پزشکی و علمی است، تأمین مالی شد. همچنین داده های این مطالعه در مجله “Journal of the American College of Cardiology” منتشر شد.

نویسنده ارشد این مطالعه گفت: “هدف از این مطالعه درک ارتباطی بود که مدت‌ها با لیپوپروتئین با چگالی بالا به عنوان کلسترول مفید مرتبط بود و اینکه آیا این موضوع در بین گروه‌های قومی صادق است یا خیر.”

وی همچنین افزود: امیدوارم این نوع مطالعه ضرورت بازنگری در الگوریتم پیش‌بینی خطر بیماری‌های قلبی عروقی را ثابت کند.

کلسترول یک ماده مومی شکل و چربی مانند است که توسط کبد تولید می شود و در تک تک سلول های بدن یافت می شود. کاسترول برای تولید هورمون ها، ویتامین D و اجزای کلیدی که به هضم غذا کمک می کنند، مهم است.

این تیم تحقیقاتی داده های ده سال از نزدیک به 24000 بزرگسال آمریکایی را تجزیه و تحلیل کرد. داده‌های این مطالعه نشان داد که در حالی که سطوح پایین کلسترول خوب خطر حمله قلبی یا مرگ ناشی از بیماری قلبی را برای بزرگسالان سفیدپوست پیش‌بینی می‌کند، این موضوع برای بزرگسالان سیاه‌پوست صادق نیست. علاوه بر این، سطوح بالاتر کلسترول خوب در بدن با کاهش خطر بیماری های قلبی عروقی در هیچ یک از گروه ها مرتبط نبود.

گزارش شده است که سطوح بالای کلسترول خوب باعث تسریع آترواسکلروز می شود، وضعیتی که در آن پلاک هایی از چربی، کلسترول، کلسیم و سایر مواد بر روی دیواره داخلی رگ ها ایجاد می شود. پلاک می تواند شریان ها را باریک کند و جریان خون را مسدود کند. پلاک همچنین می تواند ترکیده و منجر به لخته شدن خون شود.

بزرگسالان با سطوح بالای کلسترول بد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را نسبتاً افزایش می دهند که با یافته های تحقیقات قبلی مطابقت دارد.

این تجزیه و تحلیل بزرگترین مطالعه در ایالات متحده برای نشان دادن کلسترول خوب بود اضافی ممکن است مزایای قلبی عروقی را که متخصصان سلامت معتقدند ارائه نمی کند. داده های این مطالعه بخشی از شواهد رو به رشدی است که نشان می دهد کلسترول خوب اضافی واقعاً می تواند برای سلامتی مضر باشد.

داده های مطالعه دیگری که در سال 2016 در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، نزدیک به 632000 بزرگسال کانادایی را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

به گزارش دیلی میل، کارشناسان دریافتند افرادی که حتی کمترین میزان کلسترول بد را داشتند، در طی پنج سال میزان مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی و سکته مغزی بالاتری داشتند، اما با افزایش سطح کلسترول خوب، این خطر به طور پیوسته کاهش پیدا نکرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا