عمومیکسب و کار ایرانی

تصفیه آب دریا چگونه صورت می گیرد

تصفیه آب دریا برای آشامیدن

به نقل از aosmithindia.com دسترسی به منبع کافی آب شیرین برای مصارف شرب، خانگی، تجاری و صنعتی برای سلامت، رفاه و توسعه اقتصادی ضروری است، و نمک زدایی می تواند دسترسی به آب را برای مناطق بالقوه تحت تنش آبی یا خشک فراهم کند. در بسیاری از تنظیمات، فرآیندهای نمک‌زدایی می‌توانند دسترسی به آب‌های شور فراوانی را که قبلاً غیرقابل استفاده بوده‌اند، فراهم کنند.

سیستم تصفیه آب دریا به دلیل کیفیت بالای آب خروجی، آب آشامیدنی سالم را تامین می کند. همچنین می تواند برای سایر بخش ها مانند صنایعی که به منابع آب بسیار خالص مانند داروسازی نیاز دارند، آب تامین کند.

پودر تصفیه آب شور |تصفیه آب دریا برای کشاورزی

 تصفیه آب شور

قیمت  دستگاه اسمز معکوس ro: را می توان نوعی  فرآیند تصفیه دانست که به نیاز نداشته و در طی آن مواد محلول در جریان آب دریا برای به دست آوردن محصولی خالص از آن جدا می شود. اگر چه روش های تصفیه یا شیرین سازی آب متنوع است ولی هیچ روش پذیرفته شده و استاندار جهانی برای این نوع تصفیه هنوز ثبت نشده است. با این آمار و شواهد می توان گفت که روش های حرارتی، تقطیر و نمک زدایی غشایی روشهایی مطرح هستند که چشم اندازی قابل قبول برای تصفیه آب دریا دارند.

در حال حاضر فناوری های اولیه ای که برای از فرآیندهای حرارتی استفاده می کنند عبارتند از فلاش چند مرحله ای، تقطیر چند افکتی و تقطیر فشرده سازی بخار، که در آن فرآیندهای مبتنی بر غشاء شامل اسمز معکوس، نانوفیلتراسیون و الکترودیالیز است. در این میان روش های شیرین سازی آب صنعتی در مقیاس بزرگ مانند فلاش چند مرحله ای، تقطیر چند اثر و اسمز معکوس  با ظرفیت نسبتاً بالا فعالیت می کنند.

A title

Image Box text

[/ux_image_box]

نمک زدایی غشایی

پیشرفت و رواج فرآیندهای غشایی و حرارتی  تا سال 1980، نشان می دهد که روش های تقطیر حرارتی تا 75 درصد از توسعه ظرفیت نمک زدایی را به خود اختصاص داده است.نمودارهای تجمعی نشان داده شده در شکل  گواه آن است  که در 15 سال گذشته، تولید مبتنی بر فناوری اسمز معکوس در حال رشد بوده است.تا جایی که تا سال 2000 رشد سالانه آن  برابر با نرخ  پردازش حرارتی  شد. این نرخ با روندی خطی در حال افزایش بوده است.

خاکستری کمرنگ: روش غشایی – خاکستیر پررنگ: عملکرد حرارتی

[/ux_image_box]

در سال های اخیر در دسترس بودن، کارایی و قابلیت اطمینان سیستم های غشایی افزایش قابل توجهی داشته اند. کاهش سرمایه مورد نیاز و هزینه های عملیاتی این سیستم ها منجربه رشد تصاعدی  استفاده از این متدها در تصفیه خانه های غشایی در سراسر جهان شده است. بطور قابل توجهی این تحولات منجر شده است در این کارخانه ها ، که تا 59.85٪ از تولید آب شیرین در سراسر جهان تا پایان سال 2011، را به عهده داشتند استفاده از متدهای غشایی، فن آوری ای پیشرو محسوب می شد. بنابراین این نشان دهنده عملکرد مناسب تر و توجیه بیشتر اقتصادی در روش اسمز معکوس برای تصفیه آب دریا است.

نمک زدایی غشایی سریع ترین فناوری در حال رشد است و انتظار می رود که به فناوری رایج نمک زدایی در آینده ای نه چندان دور تبدیل شود.

همچنین در صورتی که نیاز به برای آب خاکستری یا آب دریا داشتید، میتوانید با مشاورین تماس بگیرید.

نمک زدایی حرارتی (روش تقطیر حرارتی)

امکانات مدرن نمک زدایی حرارتی نه تنها در ساختار و طرح تبخیر متفاوت است بلکه عملکرد  متفاوتی به عنوان منبع انرژی و نوع اتصال خود به نیروگاه داراست. انرژی گرمایی به عنوان یک منبع اولیه برای تبخیر معولا به شکل گرما با حرارت کم استفاده می شود. منبع ثانویه حرارتی انرژی الکتریکی است.  معمولاً به صورت گرمای کم دمای استفاده می شود و منبع ثانویه آن الکتریکی است. فراگیرترین متدها در روش حرارتی همین دو روش می باشد.

معایب نمک زدایی

اگرچه یکی از روش‌های رایج  برای مشکل کمبود آب شیرین است و  این روش جای خود را در بسیاری از نقاط پیدا کرده اما بررسی و آگاهی از معایب آن نیز ضروری به نظر میرسد. از جمله این معایب ایجاد آلودگی حرارتی ناشی از تاسیسات بزرگ نمک زدایی در دریا و مناطق زیست آبزیان است که میتواند حیات آنها را به خطر بیندازد. همچنین دستگاههای شیرین کننده آب در مقیاس های وسیع مقرون به صرفه نیست و آب تولید شده با این روش گران قیمت خواهد بود.

[/ux_image_box]

تصفیه آب دریا برای کشاورزی

می تواند تا حد زیادی به سازگاری با تغییرات آب و هوایی کمک کند، در درجه اول از طریق تنوع بخشیدن به تامین آب و انعطاف پذیری در برابر تخریب کیفیت آب. زمانی که منابع آب فعلی از نظر کمی یا کیفیت ناکافی هستند، تنوع بخشیدن به تامین آب می تواند منابع جایگزین یا مکمل آب را فراهم کند. فن‌آوری‌های نمک‌زدایی همچنین انعطاف‌پذیری در برابر تخریب کیفیت آب را فراهم می‌کنند، زیرا معمولاً می‌توانند آب بسیار خالص را حتی از آب‌های بسیار آلوده تولید و استخراج کنند.

آبی که برای کشاورزی نیاز داریم نسبت به آب آشامیدنی از استاندارد پایین تری برخوردار است. به این منظور که اگر آبی برای آشامیدن مناسب باشد، برای کشاورزی نیز قابل استفاده خواهد بود.

استاندارد آبی که از فرآیند های رایج تصفیه آب دریا خارج می گردد، بسیار کیفیت بالا و آب آشامیدنی سالم می باشد. بنابراین می توان گفت که برای کشاورزی از نظر کیفی قابل استفاده می باشد. اما از نظر اقتصادی، به دلیل صرف هزینه بسیار جهت شیرین سازی آب دریا، توصیه نمی گردد که از خروجی این سیستم جهت مصارف کشاورزی استفاده گردد.

جمع بندی

در این مقاله به صورت مختصر به روش هایی در مورد و نمک زدایی از آب شور اشاره کردیم. روش هایی نظیر نمک زدایی حرارتی و نمک زدایی غشایی مورد بررسی قرار گرفت و مزایا و معایب نمک زدایی از آب دریا نیز ذکر شد. در دنیای امروز با توجه به کمبود آب، رشد جمعیت و نیاز روزافزون در استفاده از آب شیرین بررسی روش های مختلف و مقرون به صرفه و تامین تجهیزات مورد نیاز در کشوری مانند کشور ما به نظر لازم میرسد. در مقالات بعدی به صورت جزئی تر به بررسی روش های ذکر شده خواهیم پرداخت.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید

فروشگاه مهام

فروشگاه مهام پالایش با هدف تامین تجهیزات صنعت تصفیه آب در کنار تجربه درخشان ۲۰ ساله خود مجموعه شروع به فعالیت کرد.به علت تعهد نسبت به اعتماد مشتریان به مجموعه مهام پالایش توانست، کالاهای مورد نیاز در صنعت تصفیه آب و فاضلاب صنعتی را با بالاترین کیفیت روز دنیا و ایران در اختیار مشتریان مجموعه قراردهد.
دکمه بازگشت به بالا