اقتصادی

تغییر فاطمی امین در شرایط فعلی اساسا صحیح نیست

یک کارشناس اقتصادی گفت: در شرایط فعلی تغییر وزیر صنعت، معدن و تجارت که از وزرای بسیار موفق و آینده دار این دولت است، اساسا صحیح نیست. امروز استیضاح و رأی مخالف به ضرر مردم و کمک به رانت خواران صنعت خودرو است.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز،  یادداشت مازیار میر –  کارشناس اقتصادی –  درباره استیضاح وزیر صمت و اینکه استیضاح هرگز راهگشا نبوده و نیست و مشکلات مردم را بیشتر هم می‌کند به شرح زیر است:

مشکلات بخش خودرو منحصر به وزارت صمت نیست و مجموعه‌ای از برنامه‌ها، سیاست‌گذاری ها و قوانین باید اصلاح شوند تا بازار خودرو هم روی آسایش به خود ببیند و سامان یابد. شفافیت یکی از مهمترین فاکتورها برای از بین بردن علل اصلی نوسانات قیمت خودرو  در آینده است و این در حالی است که نتیجه عمل بخش‌های مختلف و  همکاری های گذشته و مخصوصا وزارتخانه های مختلف و از جمله نوسانات شدید نرخ ارز و حوادث اخیر باعث همه این رخداد ها است.

همه منتقدین وضعیت کنونی بازار خودرو  که معضل دیون صنعت بیمه و یا صنعت خودرو و سایر صنایع اساسا یک مشکل خطی و سطحی وتک بعدی نبوده و نیست و مشکلی فرابخشی است و در بخش‌های مختلف اقتصاد کشور سال ها است که ریشه دوانده است و حل آن مستلزم زمان و منابع مالی زیاد و همچنین کار فراقوه‌ای است .

با توجه به مقابله برخی نهادهای تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز با مصوبه مجلس در زمینه خودرو به شدت معتقدم حذف وزیر کارآزموده و توانمندی مانند سید رضا فاطمی امین یک اشتباه بزرگ و کاملا اسراتژیک است.

همیشه بزرگترین مشکل من با وزرا ونمایندگان، نا آشنا بودن با جو عوام و خواص و جامعه کارفرمایی و کارگری است. اما به جرائت و با قدرت میگویم که سید رضا فاطمی امین درد آشنا و متعهد و متخصص است که برای رشد و ترقی کشور از هیچ تلاش و کوششی فروگذاری نخواهد کرد و کارکردن در بخش خصوصی و دولتی از این مرد بزرگ وزیر بهتری ساخته است.

امروز وزیر صمت با سامانه شفافیت فروشگاهی می‌تواند قیمت‌ها را کنترل کند این در حالی است که اطلاعات ۹۶۰۰ فروشگاه روزانه به این سامانه ارسال می‌شود و زمانی که کسی کارت می‌کشد، همه اطلاعات شامل نوع، مقدار و قیمت کالا برای سامانه ارسال می‌شود.

به نظر می رسد که سامانه شفافیت فروشگاهی حلقه پایانی سامانه جامع تجارت است،  با این سامانه خیلی از دوباره کاری‌ها و عدم وجود اطلاعات و هزاران معضل دیگر رفع خواهد شد، این تفکر و گامی بسیار بزرگ خواهد بود.

چرا که وزیر بنا دارد که این باگ دیتای استراتژیک را در اختیار  سایر وزارتخانه قرار دهد که می‌توان با استفاده از آن‌ها تحلیل‌های مختلفی ارائه کرد. مثلا می‌توان تاثیر افزایش مصرف یک کالا روی بقیه کالاها را بررسی کرد و در مجموع امکان تبیین بازار فراهم می‌شود و علاج واقعه را قبل از وقوع باید اندیشید، بنابراین باید دید که در آینده چه اتفاقاتی رقم خواهد خورد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا