عمومیکسب و کار ایرانی

تفاوت تسمه و ورق چیست ؟

تسمه چیست؟

یکی از ، تسمه است. تسمه، قطاعی برش داده شده از ورق فولادی و یا محصول نورد شمش فولادی است که در ابعاد خاص تولید می‌شود. این مقطع فولادی، شکلی مشابه نوار دارد و آن را در ضخامت‌ها و عرض‌های مختلف تولید می‌کنند. تسمه که عرض کم و معمولا در حد چند سانتی‌متر دارد، با دارا بودن استحکام بالا و انعطاف‌پذیری، مناسب برای استفاده در صنایع مختلف است. که اغلب طول زیادی دارد، بسته به ضخامتش، دارای عرض و طول متفاوتی است. نوع تسمه نیز بر قیمت آن اثرگذار است. برای بررسی تفاوت تسمه و ورق آهنی، بهتر است ابتدا انواع تسمه را بشناسید: تسمه نوردی تسمه نوردی، تسمه‌‌ای تولیدشده از ضایعات آهن و قراضه‌ای است که تحت فرآیند نورد قرار گرفته‌اند. این نوع تسمه آهنی دارای دقت ابعادی پایینی است.

تسمه فابریک تسمه فابریک نیز همچون تسمه نوردی، حاصل فرآیند نورد است، با این تفاوت که در آن از شمش فولادی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌کنند. کارخانه‌های مختلفی در کشور تسمه نوردی می‌سازند. تسمه ماشینکاری با برشکاری ورق آهنی در انواع مختلف و آلیاژهای گوناگون در ابعاد متنوع و حتی سفارشی مشتریان، می‌توان تسمه ماشینکاری تولید کرد. تسمه ماشینکاری ممکن است در هنگام برش دادن دچار تاب و یا شمشیری شدن بشود که در این شرایط باید تابگیری شود. قیمت ورق روغنی، سیاه و انواع دیگر بر قیمت تسمه ماشینکاری موثرند. انواع ورق به عنوان ماده اولیه به منظور تولید بسیاری از مقاطع فولادی چون انواع نبشی، لوله‌های درزدار فولادی، پروفیل‌ها و قوطی‌های فولادی به شمار می‌روند و قیمت آن‌ها همچون ، بر مقاطع ساخته شده از این متریال اثرگذار است.

فرق تسمه و ورق آهنی در ابعاد

اولین تفاوت تسمه با ورق آهنی، در ابعاد است. ورق آهنی در صورتی که به صورت رول تولید شده باشد، معمولا در طول‌های ۱ و ۱.۲۵ متر ساخته می‌شود. ورق‌های شیت برش خورده و شیت فابریک نیز می‌توانند طول‌های مختلفی چون ۲، ۲.۵ و ۶ متر داشته باشند. البته ورق‌های شیت برشی را می‌توان به درخواست مشتریان در ابعاد سفارشی از رول ورق برش داد. طبیعتا متناسب با ابعاد و ضخامت متفاوت خواهد بود. ابعاد تسمه آهنی نیز متفاوت است. متداول‌ترین عرض‌ها برای تسمه فلزی، ۲۰، ۲۵، ۳۰، ۴۰ و ۵۰ میلی‌متر بوده و ضخامت آن معمولا از ۸ تا ۲۵ متغیر است. این مقطع فولادی را به طور معمول در طول ۶ متر به فروش می‌رسانند. در ادامه به دیگر موارد تفاوت ورق و تسمه می‌پردازیم.

تفاوت ورق و تسمه در روش تولید

تفاوت تسمه و ورق آهنی می‌تواند در روش تولید این دو نیز باشد. ورق آهنی در هر نوعی، از دو روش نورد سرد و نورد گرم قابل تولید است. ورق‌های نورد گرم با سطحی اکسید شده و به رنگ تیره، کاربردهای فراوانی در انواع صنایع دارند و خود، ماده اولیه برای انجام نورد سرد به شمار می‌روند. ، فرایندی برای تولید انواع ورق روغنی، ورق شیروانی، عرشه فولادی، ورق گالوانیزه و ورق روغنی است. این ورق‌ها به صورت شیت فابریک و یا رول تولید و به بازار عرضه می‌شوند.

اما تسمه را می‌توان از روش‌های گوناگون تولید کرد. اولین روش تولید آن، نورد شمش یا ورق‌های آهنی است که معمولا از نورد گرم برای تولید استفاده می‌شود. روش دیگر تولید تسمه، برش ورق‌های روغنی، گالوانیزه، استیل و ورق سیاه در ابعاد مشخص و حتی دلخواه مشتریان است. در این روش، می‌توان گفت که قیمت اولیه این ورق‌ها همچون ، بر قیمت نهایی تسمه اثرگذار خواهد بود. در تولید تسمه، روش ساخت بسیار مهم است؛ چرا که شیوه تولید بر ابعاد و کیفیت سطحی تاثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، برشکاری موجب می‌شود که ورق دچار تاب یا شمشیری شدن گردد که در این شرایط نیاز به تابگیری دارد.

تفاوت تسمه با ورق آهنی در جنس

اگرچه منظور برخی از افراد از ورق آهن رسان ممکن است ورق سیاه باشد، لغت آهن می‌تواند به طیف وسیعی از آلیاژها همچون st37، st52، انواع استیل و ورق گالوانیزه اطلاق شود. تسمه را نیز می‌توان در انواع مختلفی چون گالوانیزه، و آلیاژ st37 تولید کرد. در صورتی که تسمه از نوع ماشینکاری باشد، ورق‌های مذکور را در ابعاد مشخص برای تولید تسمه برش می‌دهند. به عنوان مثال، با نواربری رول ورق گالوانیزه در ابعاد مورد نیاز مشتری، می‌توان تسمه گالوانیزه ماشینکاری را تولید و به دست مشتری رساند.

مقایسه تسمه با ورق آهنی

مشخص است که تفاوت در ابعاد، باعث می‌شود تسمه کاربردهای متفاوتی با ورق فولادی داشته باشد. ورق چه به صورت نورد گرم و چه به صورت نورد سرد، کالایی بسیار پرکاربرد است که ردپای آن را در بسیاری از صنایع می‌توان مشاهده کرد. در ساختمان سازی، ساخت انواع لوله‌ها و پروفیل‌های فولادی، خودروسازی، ساخت لوازم خانگی و حتی مبلمان فلزی، از انواع ورق فولادی استفاده می‌شود. تسمه، مقطعی با عرض کم است که به‌ویژه نوع تهیه شده آن از ورقst37 با دارا بودن استحکام بالا، کاربردهای متعددی در ساخت درهای آهنی، وسایل کشاورزی، خودروسازی برای انتقال قدرت به صورت دورانی و ساخت نردبان و راه‌پله‌ دارد. این نوع کالای فولادی در صنعت بسته‌بندی نیز بسیار ارزشمند است. گفتنی است تسمه یکی از مواد اولیه مهم در ساخت گریتینگ به شمار می‌رود، به همین دلیل قیمت آن در تعیین نیز موثر است.

خرید انواع تسمه و ورق آهن از آیرومارت

بازرگانی فولاد آیرومارت، مرجعی معتبر است که انواع تسمه، ورق آهن، استیل، فلزات رنگی و سایر مقاطع فولادی را ارائه می‌دهد. شما می‌توانید ضمن استعلام قیمت هر یک از کالاهای فولادی از صفحه قیمت آن‌ها، ثبت سفارش خود را به سادگی و با سرعت انجام دهید. شرکت پیشرو صنعت نفت آسیا با برند تجاری آیرومارت با بیش اهم تسمه و هم ورق در صنایع ، ساختمان‌سازی و صنعت سازندگی کاربرد دارند. هر دو این مقاطع در انواع متفاوت و جنس‌های گوناگونی تولید می‌شوند که برای کاربردهای مختلف مناسب هستند. در این مقاله به مقایسه تسمه و ورق فولادی پرداخته ایم و آن‌ها را از نظر کاربردها، ویژگی‌ها و روش تولید مورد بررسی قرار داده ایم.

تسمه چیست ؟

تسمه‌ها یک برش یا قطاع یکسان از مقاطع مختلف هستند که برای کاربردهای گوناگون تولید می‌شوند. در واقع این مقاطع پرکاربرد فلزی شکلی همانند نوار داشته و در جنس‌های مختلف فولادی، پلاستیک، چوبی، آلومینیومی و موارد دیگر تولید می‌شوند. در این میان تسمه‌های فولادی از همه پرکاربردتر هستند و در حوزه آهن و فولاد، منظور از تسمه دقیقا این نوع آن می‌باشد. تسمه‌ها در ضخامت‌های گوناگون و عرض‌های مختلفی ساخته می‌شوند. به طور معمول عرض آن‌ها کم بوده و در حد سانتی متر است، اگر چه در برخی موارد و برای مصارف خاص می‌تواند بیش‌تر هم باشد. اما طول تسمه معمولا بلند بوده و به چندین متر می‌رسد که این هم بستگی به استانداردهای کارخانه تولید تسمه دارد. تسمه‌های فولادی خود در چندین نوع مختلف تولید می‌شوند که کاربردهای آن‌ها هم متفاوت خواهد بود. با و کاربردهای آن بیشتر آشنا شوید.

از این محصولات در برخی موارد به صورت مستقیم استفاده می‌شود. در بیش‌تر مواقع هم آن‌ها را به تجهیزات دیگر تبدیل کرده و سپس مورد استفاده قرار می‌دهند. همین تسمه‌های فولادی هم در بیش‌تر موارد از برش دادن ورق‌های گوناگون در ابعاد یکنواخت و یکسان به وجود می‌آیند. دارای ضخامت و عرض بسیار متنوع هستند و بسته به استاندارهای کارخانه تولیدی متفاوت است. معمولا ورق‌هایی که در کشور ما تولید می‌شود عرض بین 1 تا 2 متر داشته و طول آن‌ها هم به 6 متر می‌رسد. البته ورق‌های خارج از این ابعاد هم وجود دارد ولی استاندارد کلی در این حدود است. ورق‌های فولادی بعد از پایان فرآیند تولید به صورت رول یا کلاف جمع شده و برای استفاده در مراحل بعد آماده می‌شوند. انواع تسمه‌ ها کدام‌ اند؟ تسمه‌ها با توجه به روشی که از طریق آن تولید می‌شوند و هم چنین مواد اولیه مورد استفاده برای تولید، در چند دسته مختلف قرار می‌گیرند.

  • تسمه فابریک
  • تسمه ماشین کاری
  • تسمه ترانس
  • تسمه نوردی

انواع ورق‌ ها کدام‌ اند؟ ورق‌ها نیز مانند تسمه در انواع گوناگونی تولید می‌شوند. مهم‌ترین عامل تاثیرگذار در تنوع ورق‌ های فولادی هم روش ساخت آن‌ها می‌باشد. کاربرد تسمه در صنایع مهم‌ترین کاربرد تسمه‌ها در ساختمان‌سازی و کارهای مربوط به ساخت و ساز است . به طور کلی کاربردهای تسمه در صنایع مختلف شامل موارد زیر می‌شوند.

  • استفاده در پوشش‌های کف ساختمان‌ها
  • پله سازی در ساختمان
  • استفاده در صنایع تولید لوازم خانگی مانند هود، لباس شویی و ظرف شویی
  • استفاده در بسته بندی کالاهایی مانند شیشه، چوب و ام دی اف
  • ساخت و تولید درب، پنجره، نرده و حفاظ
  • بسته بندی کردن انواع پروفیل
  • استفاده در صنایع خودروسازی و ساخت دوچرخه

کاربرد ورق در صنایع با توجه به این که تسمه دارای عرض کمی بوده، بیش‌تر برای مصارف جزئی مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما ورق‌ها برای مصارف بزرگ و گسترده استفاده می‌شوند. تعدادی از مهم‌ترین کاربردهای ورق فولادی شامل موارد زیر هستند.

  • استفاده در ساخت بدنه و قطعات خودروها
  • صنایع دریای و کشتی‌سازی
  • استفاده برای تولید لوازم خانگی
  • تولید انواع مصالح فلزی ساختمانی مانند تیر، تیرچه و سیار صفحات فلزی
  • ساخت مخازن و تانکرهای بزرگ
  • ساخت ماشین آلات سنگی مانند جرثقیل
  • استفاده جهت تولید تجهیزات کشاورزی

تسمه‌ها دارای عرض کم‌تری بوده و در موارد جزئی استفاده می‌شوند؛ در عین حال، مقاومت و استحکام بالایی هم دارند. اما ورق‌ها دارای عرض بیش‌تری هستند و در بسیاری از مواقع هم از آن‌ها برای تولید تجهیزات دیگر استفاده می‌شود؛ خود تسمه‌ها هم در بیش‌تر موارد از این ورق‌ها تولید می‌شوند. از ۳۵ سال سابقه فعالیت در بازار آهن، انواع مقاطع فولادی را در سریع‌ترین زمان و در تناژ دلخواه شما به سراسر کشور ارسال می‌کند. شما می‌توانید پس از استعلام قیمت مقاطع فولادی مختلف مانند و محصول مورد نظر خود را به سبد خریدتان اضافه کرده و ثبت سفارش کنید. آیرومارت در تلاش است تا با شعار«یک کلیک تا خرید آهن» نیاز مشتریان را به سرعت رفع کند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا