اقتصادی

«تلفیق» بند مربوط به اختصاص عوارض آلایندگی به سازمان محیط زیست را حذف کرد

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ با اشاره به حذف بند مربوط به اختصاص ۲۰ درصد از منابع حاصل از عوارض آلایندگی به صندوق ملی محیط زیست در جلسه امروز این کمیسیون گفت: پروانه چرای دام و چاه کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی، ضمانت زنجیره‌ای و حساب یارانه به عنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات دریافتی روستاییان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر پذیرفته می شود.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، رحیم زارع در توضیح مصوبات جلسه نوبت عصر امروز کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ١۴٠٢ گفت: سازمان برنامه و بودجه مکلف شد با همکاری وزارت نیرو ظرف شش ماه از ابلاغ قانون بودجه ۱۴۰۲ روستاهای بالای ۲۰ خانوار که دارای تنش کمی و کیفی آب شرب و یا فاقد تاسیسات آبرسانی هستند را شناسایی کرده و تک روستاها و مجتمع های روستایی را آبرسانی کند؛ کل مبلغ این بند ۲۴۰۰ میلیارد تومان است که ۲۰ درصد این مبلغ به روستاهای جدید اختصاص پیدا خواهد کرد.

وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق در زمان بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه تصویب کرده بود که به منظور حفظ منابع آبی کشور، وزارت اقتصاد موظف است نسبت به افزایش تا ۳ درصد عوارض صادرات محصولات کشاورزی و غذایی آب‌بر، مازاد بر عوارض محصولات مشمول این بند در سال آینده اقدام کند؛ در بخش هزینه ای مصوب شد که درآمد حاصله به منظور اجرای الگوی کشت در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گیرد.

زارع ادامه داد : کاشت زمین های کشاورزی مورد اختلاف کشاورزان با ادارات منابع طبیعی استان هایی که پرونده آنها در نوبت بررسی قرار دارد تا زمان تعیین تکلیف نهایی در کمیته‌های رفع تداخلات جهاد سازندگی از جانب خود کشاورزان بلامانع است.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی موظف شد حداکثر یک ماه بعد از ابلاغ این قانون طی دستورالعملی امکان پذیرش پروانه چرای دام، پروانه چاه کشاورزی، سند مالکیت اراضی کشاورزی، ضمانت زنجیره‌ای و حساب یارانه را به عنوان وثیقه و تضمین بازپرداخت تسهیلات دریافتی روستاییان، کشاورزان، دامداران سنتی و عشایر از بانک‌های دولتی و خصوصی و موسسات اعتباری غیر بانکی فراهم کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ در توضیح مصوبه دیگر این کمیسیون گفت: کمیسیون تلفیق در بخش درآمد وی تصویب کرده بود که بهای آب تحویلی/برداشتی رشته فعالیت های صنایع و معادن از منابع آبی، در پایان زمان بندی ابلاغ شده، معادل متوسط بهای تمام شده طرح های اجرایی جایگزین تامین و بر اساس آخرین بهای ابلاغ در محدوده استقرار صنایع تعیین شود. در پایان زمان بندی ابلاغ شده وزارت نیرو مجاز است صددرصد بهای آب را از این صنایع و معادن دریافت کنند. شهرکها و نواحی صنعتی و صنایع و معادن مشمول این بند در دریافت تسهیلات و مزایده استفاده از پساب در اولویت هستند.

وی ادامه داد: در بخش هزینه ای این بند مقرر شد که درآمدهای حاصله صرف احداث و تکمیل طرح‌های اولویت‌دار تامین و انتقال آب از جمله پایداری تامین آب شرب، بهره‌برداری، مرمت و بازسازی تاسیسات برق آبی، آبرسانی به روستاها با اولویت مناطق محروم، تکمیل طرح نیمه تمام منابع آب، جلوگیری از آلودگی منابع آبی، اجرای طرح های احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و آبرسانی به شهرک ها و نواحی صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی هزینه شود.

زارع همچنین گفت: کمیسیون تلفیق دو بند از لایحه بودجه را حذف کرد؛ یکی بند ج تبصره ۸ که در آن آمده بود؛ نهاده‌های کشاورزی (کود و بذر) اعم از تولید داخلی و وارداتی در سال آینده صرفاً به نرخ های مبتنی بر قیمت تمام شده و تک نرخی و در مورد اقلامی که در بازار بورس کالا عرضه می‌شود به نرخ های کشف شده در بازار بورس عرضه می شود.

وی در پایان بیان کرد: تلفیق بند ه تبصره ۸ را نیز حذف کرد که در آن آمده بود؛ ۲۰ درصد از منابع حاصل از عوارض آلایندگی (عوارض سبز ) موضوع ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده به سازمان حفاظت محیط زیست (صندوق ملی محیط زیست ) اختصاص پیدا کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا