بین الملل

تولید بیش از ۵۰ رده سلولی فیبروبلاستی از گونه‌های دامی در معرض انقراض

مدیر پروژه بانک سلولی حیات وحش جهاددانشگاهی مطرح کرد؛

مدیر پروژه بانک سلولی حیات وحش مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی جهاددانشگاهی گفت: ۵۰ رده سلولی فیبروبلاستی از گونه‌های دامی در معرض انقراض کشور مانند شتر دوکوهانه، اسب کاسپین، گاو گلپایگانی، گاو سیستانی، و … تولید شد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، عبدالرضا دانشورآملی مدیر بانک سلول‌های انسانی، جانوری و پروژه بانک سلولی حیات وحش مرکز ملی ذخایر ژنتیکی و زیستی جهاددانشگاهی گفت: محققان جهاددانشگاهی توانستند حداقل ۵۰ رده سلولی فیبروبلاستی از هر کدام از گونه‌های دامی در معرض انقراض کشور نظیر شتر دوکوهانه، اسب کاسپین، گاو گلپایگانی، گاو سیستانی و … را تولید کنند.

این دکترای ژنتیک و اصلاح نژاد دام با اشاره به این‌که طرح بانک حیات وحش به منظور تولید بانک سلولی از حیوانات حیات وحش کشور اجرا می‌شود، گفت: به طور کلی دلایل زیادی برای ضرورت حفظ منابع ژنتیکی جانوری وجود دارد. در کشور‌های توسعه‌یافته، وجود سنت‌ها و ارزش‌های فرهنگی حفاظت از ذخایر ژنتیکی را قابل توجه می‌کند.

دانشور با بیان این‌که فرهنگ‌سازی در این زمینه باعث شده تا اقدامات حفاظتی برای نژاد‌های در معرض خطر گسترش یابد، افزود: در کشور‌های در حال توسعه، نگرانی‌های اصلی بیشتر در جهت تأمین امنیت غذایی و توسعه اقتصادی بوده و لذا توجه به ذخایر ژنتیکی در درجه دوم اهمیت قرار گرفته است.

مجری بانک حیات وحش جهاددانشگاهی بیان کرد: حفاظت از منابع ژنتیکی برای بهره‌برداری پایدار از مناطق روستایی، فعالیت‌های اقتصادی، نقش فرهنگی اجتماعی و خدمات زیستی همچنین حفاظت از انعطاف‌پذیری سیستم ژنتیکی از نظر کاهش خطر و حفظ فرصت‌های تحقیق و آموزش بسیار حائز اهمیت است. تاکنون در این طرح یک رده سلولی از خرس سیاه، یک رده سلولی از پلنگ ایرانی و ۶ رده سلولی از یوزپلنگ ایرانی تهیه و تولید شده است.

وی با اشاره به این‌که با توجه به در دسترس نبودن گونه‌های حیات وحش اجرای کامل این طرح زمان‌بر بوده و ۴ سال برای اتمام آن در نظر گرفته شده است، گفت: هر چند فرآیند تهیه بانک نمونه‌های زیستی از گونه‌های جانوری حیات وحش پروژه‌ای بی‌پایان و ادامه‌دار است.

دانشور با بیان اینکه نمونه‌های سلولی تولید شده در این شرکت منحصر به‌فرد است، اظهار کرد: همچنین روش‌ها و پروتکل‌هایی که در طی فرآیند ایجاد بانک سلولی بهینه‌سازی می‌شوند بسیار ارزشمند است و قابلیت تجاری‌سازی دارند.

مجری بانک حیات وحش جهاددانشگاهی ادامه داد: پیشرو بودن جهاددانشگاهی در بسیاری از حوزه‌ها ناشی از اعتماد به جوانان بوده است و تقویت این فرهنگ و روحیه می‌تواند ضامن حضور جهاددانشگاهی در پیشانی علمی کشور باشد.

دانشور با اشاره به این‌که مجموعه بزرگ جهاددانشگاهی می‌تواند به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان در کشور نقش‌آفرینی کند و در مسیر رشد و توسعه کشور پیشرو باشد، تاکید کرد: جهاددانشگاهی باید نیاز‌های کشور را شناسایی و در حوزه‌هایی که در آن تخصص و تجربه دارد اولویت‌بندی و سپس نسبت به رفع آن‌ها اقدام کند.

کارگروه خبری مقالات بین المللی

نویسنده اخبار بین‌المللی با تمرکز بر رویدادهای فضایی و نجومی جهانی. با دانش در زمینه اخبار فضایی، کشف‌های نجومی و پیشرفت‌های فضانوردی، به شما اخبار جذاب و تحلیل‌هایی را درباره رویدادهای فضایی، اکتشافات نجومی و تاثیرات آن‌ها بر جوامع ارائه می‌دهم. با استفاده از روش‌های تحلیلی و علمی، به شما دیدی جامع از تحولات فضایی و نجومی جهانی می‌دهم.
دکمه بازگشت به بالا