اقتصادی

جاسوسی روسیه از صنعت انرژی نروژ بیشتر می‌شود

آژانس امنیتی پلیس نروژ در گزارش سالانه “ارزیابی تهدید” خود اعلام کرد روسیه در راستای تحت فشار قرار دادن عرضه انرژی اروپا، به دنبال جمع آوری اطلاعات بیشتر درباره زیرساخت نفت و گاز نروژ خواهد بود.

به گزارش مجله تفریحی زیباروز، آژانس امنیتی پلیس نروژ اعلام کرد اگرچه بعید است روسیه اقدامات خرابکارانه در خاک نروژ در سال ۲۰۲۳ انجام دهد اما اگر تمایل مسکو برای تشدید مناقشه با نانو و غرب افزایش پیدا کند، این امر هم ممکن است تغییر کند.

این ارزیابی تهدیدهای متوجه نروژ، نخستین گزارشی است که از آغاز جنگ در اوکراین در فوریه سال ۲۰۲۲ منتشر می شود. از آن زمان و پس از کاهش چشمگیر عرضه گاز روسیه، نروژ به بزرگترین تامین‌کننده گاز اروپا تبدیل شده است.

در گزارش این آژانس آمده است: نقش نروژ به عنوان تامین کننده انرژی اروپا، اهمیت بیشتری به سیاست امنیت در نتیجه جنگ در اوکراین، می‌دهد. در بخش دیگری از این گزارش گفته شده است ما همچنان شاهد ظهور بلندپروازی‌های روسیه برای اعمال فشار بر امنیت انرژی اروپا هستیم. بنابراین آژانس امنیتی پلیس نروژ انتظار دارد که در سال ۲۰۲۳، روسیه تلاش خواهد کرد اطلاعات بیشتری درباره اکثر جنبه‌های بخش نفت، گاز و برق نروژ جمع آوری کند.

اسلو، تدابیر امنیتی در تاسیسات نفت و گاز خود را پس از انفجارهای خطوط لوله نورد استریم در ۲۶ سپتامبر، تشدید کرده و از متحدانش در ناتو برای حفاظت از آنها کمک گرفته است.

نروژ که مرز مشترک با روسیه در قطب شمال دارد، اکتبر گذشته، ارتش خود را در واکنش به جنگ در اوکراین، به وضعیت آماده باش درآورد.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس امنیتی پلیس نروژ همچنین پیش‌بینی می‌کند روسیه علاقمند باشد اطلاعاتی در نروژ درباره برنامه‌های توسعه ناتو به سوئد و فنلاند (همسایگان نروژ) جمع آوری کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا