اجتماعیکسب و کار ایرانی

حضانت فرزندان با چه کسی است؟

حضانت فرزند دختر، بر اساس قانون حضانت که قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده است، تا هفت سالگی با مادر او می باشد و بعد از هفت سالگی، تا سن بلوغ دختر (نه سالگی)، حضانت با پدر خواهد بود، مگر در صورت بروز اختلاف که در این صورت، دادگاه مصلحت طفل را لحاظ خواهد کرد. بعد از بازه سنی 9 سالگی، دختر از سن حضانت خاص، خارج شده ولیکن احتیاج به سرپرست دارد و خود او، می تواند تصمیم بگیرد تا با کدام والد، زندگی کند. برای مشاوره حضانت فرزند دختر میتوانید از طریق سایت تهران وکیل وقت مشاوره رزرو کنید .

یکی از مهمترین مسایلی که پس از فوت والدین یا جدایی آنان از هم مطرح می شود، این است که حضانت فرزندان، با کدام یک از والدین باشد. بر اساس قانون مدنی، مساله حضانت فرزند دختر با مساله حضانت فرزند پسر، اندکی متفاوت می باشد. اینکه حضانت فرزند دختر با کیست، بستگی به این دارد که دختر در چه سنی باشد؛ چراکه حضانت دختر در بازه سنی تا هفت سالگی، از هفت سالگی تا نه سالگی و از نه سالگی به بعد متفاوت است و شرایط مخصوص به خود را دارد و برای برنده شدن در دادگاه دعوای حضانت دختر، باید کاملا از این قواعد، مطلع بود. از این رو، در مقاله حاضر قصد داریم تا حضانت فرزند دختر تا 7 سالگی، تا 9 سالگی و بعد از 9 سالگی را بررسی کنیم و بگوییم که حق حضانت فرزند دختر با کیست، شرایط حضانت او و قانون حضانت او، به چه شکل است و به این پرسش پاسخ دهیم که حضانت فرزند دختر تا چند سالگی با مادر است؟

حضانت فرزند دختر تا هفت سالگی

بر اساس ماده 1169 قانون مدنی، “برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی‌ می‌ کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.” بر اساس این ماده، در صورتی که والدین از هم بگیرند، یا به هر دلیل جدا از هم زندگی کنند، حضانت فرزند دختر تا رسیدن به سن هفت سالگی، با مادر است و پدر در این خصوص حقی نخواهد داشت. در واقع قانونگذار، حضانت فرزند دختر و همچنین حضانت فرزند پسر تا سن هفت سالگی را به این دلیل بر عهده مادر قرار داده است که عواطف مادری، اقتضا می کند که فرزند نزد او باشد؛ همچنین اینکه مادر در این سن، قادر است که بهتر نیازهای فرزندان خود را برطرف کند.  در ادامه مقاله، مساله حضانت فرزند دختر از هفت تا نه سالگی را بررسی خواهیم کرد، علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مساله حضانت می توانند، نسبت به مطالعه مقاله ای که در زیر، در قسمت حتما بخوانید مقاله آمده است، اقدام نمایند.

حضانت فرزند دختر از هفت سالگی تا نه سالگی

در قست قبلی مقاله، در خصوص حضانت فرزند دختر تا هفت سالگی توضیح دادیم و گفتیم که قانون گذار، تا سن هفت سالگی دختر، حضانت او را به مادر دختر واگذار کرده است. اکنون، قصد داریم تا مساله حضانت او را بعد از رسیدن به هفت سال تمام تا 9 سال قمری، مورد بررسی قرار دهیم و بگوییم تکلیف مساله حضانت در این بازه زمانی، چگونه خواهد بود. مستفاد از ماده 1169 قانون مدنی که مادر را تا هفت سالگی، در اولویت برای حضانت فرزند دختر می داند و بعد از آن، حق حضانت را برای پدر در نظر می گیرد، می توان گفت که حضانت فرزند دختر بعد از سن هفت سالگی، بر عهده پدر قرار خواهد گرفت؛ مگر اینکه اختلافی رخ دهد که در این شرایط، قاضی با در نظر گرفتن مصلحت طفل، تصمیم می گیرد. ذکراین نکته ضروری است که البته در این سن، یعنی در بازه بین 7 تا 9 سالگی فرزند دختر که حضانت با پدر است، کماکان مادر کودک، از حق ملاقات با فرزند خود بهره مند می باشد و نمی توان این حق را از او سلب کرد.

حضانت فرزند دختر بعد از نه سالگی

همانطور که گفتیم، فرزند دختر بعد از سن نه سالگی، از حضانت والدین خود خارج می شود؛ چرا که به سن بلوغ رسیده است. به همین دلیل است که قانون، در خصوص حضانت دختر بعد از نه سالگی، تکلیف خاصی تعیین نکرده است. لذا فرزند دختر، به محض اینکه به سن نه سال تمام قمری رسید، خودش می تواند انتخاب کند که می خواهد با کدام یک از والدینش زندگی کند. به عنوان مثال، گرفتن حضانت دختر دوازده ساله، نیازمند اقدام قانونی نمی باشد؛ چرا که خود فرزند دختر، باید انتخاب کند که می خواهد نزد کدام یک از والدینش باشد. تنها در شرایطی، اقدام قانونی، برای گرفتن سرپرستی دختر، لازم است که مسئول حضانت، از شرایط سلب حضانت، نظیر انحطاط اخلاقی برخوردار باشد. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص حضانت دختر بعد از نه سالگی می توانند، مقاله زیر را مطالعه کنند.

حق حضانت فرزند دختر با کیست

یکی از رایج ترین پرسش هایی که در خصوص مساله حضانت وجود دارد، این است که به طور کلی، حق حضانت فرزند دختر با کیست؟ لذا در این بخش از مقاله، قصد داریم تا با استفاده از قانون مدنی، به بررسی پرسش فوق الذکر پرداخته و بگوییم که بر اساس قانون، چه کسی، حق حضانت فرزند دختر را دارد. در پاسخ به این پرسش باید گفت، همانطور که در قسمت های قبلی مقاله توضیح دادیم، حق حضانت فرزند دختر، اختصاص به والد خاصی نداشته، بلکه، بازه سنی ای که فرزند دختر در آن قرار دارد و همچنین، مصلحت او، تعیین کننده این خواهد بود که چه کسی، حق حضانت را داشته باشد.

همچنین، در صورت فوت پدر یا نبود او به هر علتی، مادر بر سایرین، برای حضانت فرزند دختر، در اولویت است و حتی اگر ازدواج کند، از آنجا که قانون گذار در قانون حمایت خانواده، مصلحت طفل را معیار می دارند، چنانچه مادر، قاضی را متقاعد کند که زندگی دختر با او و همسر جدیدش، خلاف مصلحت دختر نیست، از او، سلب حضانت، نخواهد شد. به طور کلی، کسی که قصد حضانت و سرپرستی فرزند دختر را دارد، باید از شرایط قانونی این امر، برخوردار باشد و مقصود از شرایط قانونی، این است که موارد سلب حضانت در او، وجود نداشته باشد که در زیر، به این شرایط و موارد، اشاره خواهیم کرد:

در خصوص مادر، قانون گذار، وجود جنون و ازدواج مادر را از دانسته و بنابراین، در صورتی که مادری، قصد دارد، حضانت فرزند خود را بر عهده بگیرد، باید، خالی از این موارد بوده و به عبارتی، شرایط حضانت فرزند دختر را داشته باشد.  در خصوص پدر و سایر افراد نیز، شرایط حضانت فرزند دختر، بدین صورت بوده که باید، توان مراقبت از طفل را داشته باشند و دارای انحطاط اخلاقی و مصادیق آن، نبوده و درگیر مواردی مانند اعتیاد مضر یا شهره بودن به فساد، نباشند که البته، این شرایط، در خصوص مادر نیز صدق می کند و به طور کلی، هر امری که مصلحت دختر را به خطر اندازد، سبب این امر می گردد که مسئول حضانت، دیگر واجد شرایط برای حضانت دختر نباشد.

پس از ارائه توضیحاتی در خصوص اینکه حضانت فرزند دختر با کیست و شرایط آن چه می باشد، در این بخش از مقاله، قصد داریم تا به بررسی قانون حضانت فرزند دختر بپردازیم و به این پرسش پاسخ دهیم که کدام یک از قوانین، در خصوص حضانت فرزند دختر، تعیین تکلیف می کنند و به عبارتی، قانون حضانت فرزند دختر هستند. در پاسخ به این پرسش که قانون حضانت فرزند دختر کدام قانون است؟ باید گفت، در حال حاضر، قانون جداگانه ای تحت عنوان قانون حضانت فرزند دختر نداریم و قوانین مربوط به حضانت فرزند دختر، در قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده آمده اند و بنابراین، قانون حضانت فرزند دختر، همان قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده هستند.

در قسمت های قبلی مقاله، گفتیم که وضعیت حضانت فرزند دختر در بازه های سنی تا 7 سال تمام، 7 سال تا 9 سال و بعد از 9 سال تمام قمری، چگونه است و توضیح دادیم که قانون حضانت دختر، همان قانون مدنی و قانون حمایت از خانواده می باشد و قانون جداگانه ای ندارد. در این بخش از مقاله، قصد داریم تا بررسی کنیم که حضانت فرزند دختر تا چند سالگی با مادر است. برای بررسی مساله فوق الذکر، باید به ماده 1169 قانون مدنی، مراجعه کنیم. این ماده، مقرر می دارد: “برای حضانت و نگهداری طفلی که ابوین او جدا از یکدیگر زندگی‌ می‌ کنند، مادر تا سن هفت سالگی اولویت دارد و پس از آن با پدر است.”

بر اساس این ماده، باید گفت، به طور معمول، در حضانت فرزند، فارغ از جنسیت او، تا هفت سالگی، مادر در اولویت است، یعنی اگر موارد سلب حضانت وجود نداشته باشد و مادر شرایط حضانت فرزند دختر را نیز داشته باشد، تا 7 سالگی، مادر، عهده دار نگهداری از فرزند دختر خواهد بود و بعد از این بازه سنی، تا بلوغ، پدر مسئول حضانت می باشد؛ مگر در صورت بروز اختلاف که در این شرایط، دادگاه با لحاظ مصلحت دختر، تصمیم می گیرد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد حضانت فرزند دختر در کانال تلگرام حقوق خانواده عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره حقوقی دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدماتی در زمینه مشاوره حقوقی تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون حضانت فرزند دختر​ پاسخ دهند.

لیلا بنی نعمتی

من لیلا هستم، خبرنگاری که با نگاهی به آینده، مسائل امروز را تحلیل می‌کنم. در این سایت، با بررسی روندهای اجتماعی و اقتصادی، به دنبال درک بهتر چالش‌ها و فرصت‌های پیش روی جامعه در آینده هستم.
دکمه بازگشت به بالا